@article { author = {Soltani, Seyyed Naser}, title = {Law Clerks/Assistant de justice in France: An Institution for Training Judge and Increasing the Quality and Speed of the Procedure in Iran}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {6}, number = {2}, pages = {1-24}, year = {2019}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2019.1921.1185}, abstract = {On the one hand, the ever-growing difficulties caused by the increasing number of legal cases presented at courts, coupled with a shortage of qualified legal experts to efficiently and effectively handle these cases, and on the other hand, the large number of young graduates from Law Schools, present us with an opportunity to solve a substantial portion of our legal system problems using the potentials existing in this new generation of Law Practitioners. However, to make use of this potential, there is a need for change in the curriculum of Law Schools to meet the training needs and provisions for apprenticeship programs in the Jurisdiction System. “Law Clerks”, as a strategy to improve knowledge and skills, has a long standing in other legal systems. Young Law Practitioners in France attempting to begin their careers as lawyers, judges or employment in governmental companies, look back at their Law Clerk apprenticeship as one of the most instructive period in their professional life. In the present article, we will discuss the implementation of this concept in France, efforts made by Iranian judicial pioneers in this regard and courts’ and Law Schools’ approach toward this matter, in order to refresh our frame of mind toward Law Clerks. It is clear that defining roles and responsibilities of Law Clerks towards the court, judges and their legal and professional duties and obligations is a delicate matter and requires in-depth and detailed analysis to ensure the success of this scheme.}, keywords = {Law Clerks/Assistant de justice,Accuracy and Speed up the Procedure,Prolongation of Procedure,Division of Court Tasks}, title_fa = {دستیار قضایی در فرانسه؛ نهادی برای تربیت قاضی و افزایش کیفیت و سرعت رسیدگی در ایران}, abstract_fa = {دشواری­های رو به تزاید ناشی از افزایش پرونده­های مطروحه در دادگاه­ها و کمبود نیروی انسانی متخصص برای رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده­ها از یک سو و کثرت دانش­آموختگان دانشکده­های حقوق و نیروی جوان جامعه­ی ایران از سوی دیگر ما را در برابر یک امکان قرار می­دهد که می­توانیم از توان این نیروی جوان بعنوان راه­حل بخشی از مشکلات موجود استفاده کنیم. بالفعل کردن این توان بالقوه مستلزم ایجاد تغییراتی در برنامه­های آموزشی دانشکده­های حقوق برای آموزش این توانایی­ها و هم چنین فراهم کردن سازوکار و بستری برای کارآموزی مقدماتی این نیروها در قوه­ی ­قضاییه است. دستیار قضایی امکانی است که در نظام­های حقوقی دیگر سابقه دارد و هم­چنین روشی برای غنا بخشیدن بر دانش و تجربه­ی قضات و وکلای آینده است. دستیاران جوان در فرانسه که در آستانه­ی ورود به مشاغل قضاوت و وکالت و استخدام در ادارات دولتی هستند از این تجربه­ی چند ساله دستیاری بعنوان فصلی سازنده و آموزنده در کارنامه­ی حرفه­ای­شان یاد کرده­اند. در مقاله­ی پیش­رو این تجربه را در فرانسه بررسی می­کنیم و می­کوشیم تا نمونه­های ایرانی آن را نیز از تأملات پیشکسوتان قضایی، قوانین و رویه­­­ی دادگاه­ها و مراکز آموزشی بشناسیم تا تأمل درباره این نهاد را از سر بگیریم. روشن است که تعیین شرح وظایف و رابطه­­ی دستیار قضایی با دفتر دادگاه و با قاضی و هم چنین تکالیف قانونی و حرفه­ای دستیار قضایی موضوعی دقیق است که باید با ریزبینی و باریک بینی تعیین شود تا این نهاد را با شکست مواجه نکند.}, keywords_fa = {دستیار قضایی,دقت و سرعت رسیدگی,اطاله ی دادرسی,تقسیم وظایف دادگاه}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1426.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1426_d98e1b23685e5a0f41566d1444347be0.pdf} }