%0 Journal Article %T قراردادهای پرواز با نماد مشترک از منظر حقوق رقابت: مطالعه تطبیقی درحقوق ایران و فقه امامیه، حقوق آمریکا و اتحادیه اروپا %J پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب %I دانشگاه قم %Z 2476-4213 %A عبدی پور فرد, ابراهیم %A صالحی مازندرانی, محمد %A دریس, خلود %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 8 %N 2 %P 185-218 %! قراردادهای پرواز با نماد مشترک از منظر حقوق رقابت: مطالعه تطبیقی درحقوق ایران و فقه امامیه، حقوق آمریکا و اتحادیه اروپا %K کدشیر %K کدتشخیص %K وضعیت مسلط %K حقوق رقابت %R 10.22091/csiw.2020.5231.1743 %X انعقاد قرارداد پرواز با نماد مشترک (کدشیرینگ) با سایر شرکت ­های هواپیمایی بین­ المللی و داخلی، ابتدا به عنوان شیوه­ ای برای تبلیغات پا به عرضه ظهور گذاشت و در حال حاضر به عنوان یک رویکرد استراتژیک برای به دست آوردن سهم بازار و به دنبال آن ایجاد یک وضعیت مسلط در بازار خدمات حمل هوایی به کار می­رود. یکی از مسائل حقوقی این توافقات، شبهه ضدرقابتی بودن آن­ هاست. نتایج این پژوهش که مطالعه تطبیقی موضوع در نظام ­های حقوقی موردنظر به روش توصیفی و تحلیلی است، نشان می­دهد که برحسب نوع توافق و ویژگی­های خاص آن ، قلمرو فعالیت و سهم طرفین از بازار، هر دو جنبه رقابتی و ضدرقابتی این قراردادها محتمل است. افزون بر این، اگرچه حقوق رقابت در نظام­های مختلف حقوقی موضع شفاف و روشنی را در خصوص این نوع توافقات اتخاذ نکرده است، ولی از منظر حقوقی، چنین توافقاتی باید برحسب مورد بررسی گردد و از ارائه یک حکم کلی برای تمامی  مصادیق آن، باید پرهیز نمود. %U https://csiw.qom.ac.ir/article_1643_17335e09d14420fe46daebf4974c936b.pdf