دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222The General Theory of Debts in the Islamic Law and its Comparison with the Western Lawنظریه عمومی دیون در حقوق اسلام و مقایسهی آن با حقوق غرب11886210.22091/csiw.2017.862FAنصرالهجعفری خسرو آبادیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آیت الله حائری میبدJournal Article20160108<strong>Abstract</strong> <br />Debt, unlike the western law, is considered as a quite independent concept from “obligation” in the Islamic law and is regarded essentially as a kind of intangible personal property which has the characteristics of ownership and is a species of Ein(thing). The conceptual application of this legal institution in the contract and tort law is more extensive than the "obligation" concept. Due to this institution, Nominated contracts such as sale, rent, loan, and guarantee contract which are regarded as promissory contracts in the western law which merely cause obligations, are often considered as possessory in the Islamic law with a different effects. Also in tort law, the relationship between the person suffering the loss and the person causing the loss is not mainly only a personal promissory relationship but injured person is the owner of the equivalent or the value of the property and is its creditor of the tortfeasor and he, as any owner, has full legal control over this property. Thus it, considering the vast application of the debt in various domains of civil law as well as the quite independent and distinguished nature of it from obligation institution, can be suggested a comprehensive theory named “the general theory of debts that is a regulated and coordinated set of legal principles, rules, and concepts including concept, essence, subject, sources, the provisos, effects of debt and causes of debt discharging and fulfilling. This study is an introduction to this theory and represents the necessity of suggesting such theory. It should be noted that this theory which is perfectly consistent with the concepts of Islamic law, is in conflict with the western theory of obligations. <br /> دِین در حقوق اسلامی، بر خلاف حقوق خارجی، مفهوم کاملاً مستقلی از «تعهد یا التزام» دارد و ماهیتاً نوعی مال اعتباری محسوب میشود که متضمن اوصاف مالکیت است و از اقسام عین محسوب میشود. کارکرد مفهومی این نهاد در حقوق قراردادها و حقوق مسؤولیت مدنی بسیار فراتر از مفهوم «التزام یا تعهد» میباشد. به واسطهی این نهاد است که اغلب عقود معین نظیر بیع، اجاره، قرض و ضمان که در حقوق خارجی عهدی و صرفاً سبب ایجاد تعهدند، در حقوق اسلامی تملیکی محسوب میشوند و آثار متفاوتی نسبت به عقود عهدی بر آنها مترتب میشود. در حوزهی مسؤولیت مدنی نیز رابطهی زیان دیده و فاعل فعل زیانبار به طور عمده مجردِ یک رابطهی شخصی از نوع تعهد یا التزام نیست بلکه زیاندیده، مالک مثل یا قیمت بر ذمهی فاعلِ عمل زیانبار تلقی میشود و همانند هر مالکی حق هر گونه دخل و تصرف در این مال اعتباری را دارد. از این رو با توجه به کاربرد گستردهی دِین یا همان «مال کلی بر ذمه» در حوزههای مختلف حقوق مدنی و ماهیت کاملاً مستقل و متمایز آن نسبت به نهاد تعهد، نظریهای به نام «نظریه عمومی دیون» که مجموعهای تنظیم شده و هماهنگ از اصول، قواعد و مفاهیم حقوقی از جمله مفهوم و جوهره، موضوع، منابع، قیود و عوارض و اسباب سقوط و ایفای دِین است وجود دارد که این نگاره مقدمهای بر آن محسوب میشود و ضرورت ارایهی آن را آشکار میسازد. گفتنی است این نظریه که با سایر مفاهیم حقوق اسلامی کاملاً سازگار است، در تقابل با نظریه غربی تعهدات قرار دارد<strong>.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222The Use of Unconventional Weapons on the Viewpoints of International Criminal and Islamic Lawبهکارگیری سلاحهای نامتعارف از منظر حقوق بین الملل کیفری و اسلام194285910.22091/csiw.2017.859FAابوالفتحخالقیدانشیار گروه حقوق جزا - دانشکده حقوق- دانشگاه قمنعمت اللهنبویدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20170109<strong>Abstract</strong> <br />War crime, as an international criminal act, has many forms which has been criminalized by the international criminal court statute. Some instances of war crime that have been internationally criminalized concern to the use of some kind of weapons in an international conflict. This category is often called unusual weapons, in contrast to Conventional Weapons, which contains several different types of chemical weapons, biological weapons, nuclear weapons and instances of firing explosive shells, which inflict unnecessary pain and suffering. The use of any types of unconventional weapons by perpetrator, considered as intentional crimes in some international documents, including the statute of the International Criminal Court. In these intentional crimes, in addition to the will to commit the crimes, the perpetrator need to be aware of circumstances. Islamic jurisprudence has imposed some restrictions and bans on the use of warfare instruments. Illegitimacy of using some military equipment as a general rule applicable to several instances, is an elementary principle. Hence, Islamic teachings and religious orders can be resorted to ban the use of these types of weapons as may be cited in various international documents, which contain the rules and norms of humanitarian law. This descriptive–analytic study shows that the theoretical foundations of the Prevention and Punishment of the use of unconventional weapons, are supported by similar rules in both Islamic law and international criminal system. These rules are based on the logic of rational religious law and the interests of human society. <br /> جنایت جنگی، به عنوان یک رفتار مجرمانهی بینالمللی دارای مصادیق متعددی است که در اساسنامهی دیوان کیفری بینالمللی مورد جرمانگاری قرار گرفتهاند. برخی از مصادیق این جنایت مربوط به کاربرد نوعی از تسلیحات میباشد که در یک مخاصمهی بینالمللی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این دسته از سلاحها به عنوان جنگافزار غیر متعارف شامل اقسام متعددی از سلاحهای شیمیایی، تسلیحات میکروبی، جنگافزار هستهای و مصادیقی از گلولههای انفجاری میباشند که سبب تحمیل درد و رنج بیهوده خواهند شد. جنایت بهکارگیری سلاحهای نامتعارف در زمرهی جرایم عمدی میباشد که در برخی اسناد بینالمللی از جمله سند تأسیس دیوان کیفری بینالمللی پیشبینی شدهاند. در جنایات عمدی مزبور ضرورت دارد که مرتکب علاوه بر تعمد در ارتکاب آن، نسبت به اوضاع و احوال محیط بر جنایت نیز آگاهی داشته باشد. از منظر فقه اسلام ممنوعیتها و محدودیتهایی در استفاده از ابزار جنگی وضع شده است. پیشبینی عدم مشروعیت به کارگیری برخی از ادوات نظامی به عنوان حکمی کلی که قابلیت تعمیم به مصادیق متعدد دارد، به منزلهی حکم اولیه است. از این رو برای ممنوعیت به کارگیری این نوع از سلاحها هچنانکه ممکن است به اسناد مختلف بینالمللی استناد کرد، میتوان به آموزههای اسلامی و احکام شریعت توسل جست؛ احکام و قواعدی که ناظر بر موازین حقوق بشردوستانه میباشند. نتایج این بررسی که به شیوهی تحلیلی– توصیفی صورت گرفته نشان میدهد مبنای نظری مورد قبول در منع و مجازات استفاده از تسلیحات نامتعارف مبتنی بر قواعد نسبتاً مشابه در شریعت اسلامی و نظام بینالملل کیفری است؛ قواعدی که منطبق بر منطق، شریعت عقلانی و مصالح جامعهی بشری است.<br /><strong> </strong><br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222Comparative Study on the Civil Liability Foundation of Goods Producers and Services Providers in Iranian, Islamic ,American and European Union Lawمبنای مسؤولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات؛ مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، اسلام، امریکا و اتحادیه اروپا436679910.22091/csiw.2017.799FAسیدحسینصفاییاستاد بازنشسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و استاد کنونی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتهادیشعبانی کَندسریدانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160212<strong>Abstract</strong> <br />Scrutiny of the civil responsibility basis of goods producersandservices providers in American andEuropean Union law shows that strict liability is presumed for the first group. However, theory of fault is yet considered for service providers and presumption of fault has not yet been accepted although tendency of the courts and doctrine is toward facilitation the process of fault proving. Under Consumer Protection Act of Iran, there is no fundamental difference between the civil responsibility of goods producers and service providers<strong>. </strong>Although Article 2 of the Law has not determined it explicitly by referring it merely to the other Laws, previous dealings between the parties and to relevant commercial custom and practice which implied that it is based on the fault responsibility. Under Islamic law, the theory of strict liability is more comfortable with Imamieh jurisprudential texts and thoughts. In contrast, according to some traditions (Revayaat) and decrees (Fatawa) about responsibility of the hired worker, liability presumption is considered for the services providers. Hence, it is suggested that the Iranian legislator should amend the Consumer Protection Law by recognizing the strict liability for goods producers and presumption of liability for services providers and also it is suggested that before new enacting Jurisprudence should recognize it due to the general Jurisprudential theories and consumers legal protection necessity and also providing for it in some sparse Laws.بررسی مبنای مسؤولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در حقوق امریکا و اتحادیه اروپا نشان میدهد برای گروه نخست مسؤولیت محض مقرر شده، اما در خصوص مبنای مسؤولیت ارائهدهندگان خدمات همچنان نظریهی تقصیرِ اثباتشدنی حاکم است و پیشنهاد امارهی تقصیر برای مسؤولیت آنان هنوز پذیرفته نشده است. با وجود این تمایل دکترین و دادگاهها بر این است که اثبات تقصیر آنان را تسهیل نمایند. در نظام حقوقی ما قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان حکم واحدی برای تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در نظر گرفته است. اگر چه ماده (2) به صراحت در زمینهی مبنای مسؤولیت آنها تعیین تکلیف نکرده است و آن را به سایر قوانین، قرارداد و عرف ارجاع داده است که از آن بر میآید قانونگذار بر مسؤولیت مبتنی بر تقصیر نظر داشته است. در حقوق اسلام، مسؤولیت محض تولیدکنندگان کالا با متون فقهی و آرای فقهای امامیه سازگاری بیشتری دارد. در مقابل، برخی از روایات و فتاوا در زمینهی ضمان اجیر بیانگر اماره مسؤولیت ارائهدهندگان خدمات است که اثبات عدم مسؤولیت بر عهده خود آنان قرار داده شده است. از این رو، پیشنهاد میشود قانونگذار ضمن اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، مسؤولیت محض تولیدکنندگان کالا و اماره مسؤولیت ارائهدهندگان خدمات را شناسایی نماید و رویه قضایی نیز تا اصلاح قانون، مسؤولیت بدون تقصیر تولیدکنندگان کالای معیوب و اماره مسؤولیت عرضهکنندگان خدمات را با توجه به انطباق آن با مبانی فقهی و ضرورت حمایت از مصرفکنندگان و نیز پیشبینی آن در بعضی از قوانین پراکنده برقرار سازد.<br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222Comparative Study on the Foundations of Commitment to the Contract with an Emphasis on the Reliance Theoryبررسی تطبیقی مبانی التزام به عقد با تأکید بر نظریه اعتماد679272410.22091/csiw.2016.724FAابراهیمعبدی پور فرددانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم0000-0001-6340-9733عبدالرضاپرهیزگارعضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد درودJournal Article20160406<strong>Abstract</strong> <br />The most important feature that differentiates legal obligations from moral promises is that they are enforceable at law, but the main problem here is finding its reasons. Number of theoreticians has tried to answer this important question and each of them has many followers. On one hand, the advocates of “will theory” emphasize on “intention” element and on the other hand, the socialists insist on various criteria based on their pretension. While the economists focus on “efficiency,” the justice-seekers concern about “equity” as a fundamental standard. Meanwhile, the theoreticians who believe in reliance theory have turned away from the intention of promiser theory and focus on the reasonable pondering and legitimate expectations of the promisee instead of the promiser intention. In this article, some of the most important theories regarding contract law especially Reliance Theory which is remedial substitute for defective Intention Theory and also it’s legal consequences will be discussed profoundly and comparatively with Iranian and Islamic Law. <br /> <br /><strong>Keywords:</strong> Intention Theory, Reliance Theory, Reasonable Expectations, Mutual Consent, Equity.مهمترین وجه تمایز تعهدات حقوقی از وعدههای اخلاقی قدرت اجبارکنندهی آن است که به شکل ضمانت اجرای حقوقی ظاهر میشود. این نیروی الزامآور از کجا نشات میگیرد؟ ضرورت پاسخگویی به این پرسش مهم به ارائهی نظریههایی انجامیده است که هر یک به تفاوت، حامیان بسیار دارند. از یک سو، طرفداران نظریهی اراده بر قصد متعهد تأکید میکنند و از سوی دیگر، اجتماعیون با مبنا قراردادن ملاکهای گوناگون ــ بسته به داعیهای که دارند ــ هر یک بر معیاری متمایز اصرار میجویند. اقتصادیون به کارآمدی میاندیشند و عدالت جویان بر طبل انصاف میکوبند. در این میان، قائلین به نظریه اعتماد به جای ارادهی متعهد ، اعتقاد معقول و انتظارات مشروع مخاطب را مطمح نظر قرار دادهاند. در این مقاله مهمترین نظریههای مطرح در حوزهی حقوق قراردادها مورد نقد و بررسی قرار میگیرند. در این راستا نظریه اعتماد به عنوان نظریهای که میتواند کاستیهای نظریه اراده را جبران کند با تفصیل بیشتری بررسی، و نتایج مثبت و منفی پایبندی به آن ارزیابی شده است، و جایگاه آن در حقوق موضوعه ایران با ملاحظهی مبانی فقهی آن مطالعه خواهد شد.<br /> <strong> </strong><br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222The Effect of Legal Thoughts on the Formation of Constitution in Islamic and Western Law with an Emphasis on the Shahid Beheshti Thoughtتأثیر اندیشه های حقوقی بر شکلگیری قانون اساسی در حقوق اسلام و غرب با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی9311690510.22091/csiw.2015.905FAعلیمشهدیدانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم0000-0001-8439-1384آیت الهجلیلی مراددانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومیJournal Article20170718Constitution is the most important document in the legal and political communities. In this article, the basis of jurisdiction and authorities and their fundamental rights will be elaborated. Legal theories played a great role in the formation of such an important document. The authors studied comparatively on influences of legal thoughts in Islam and the West on the formation of constitutions. So we analysis the Western European tradition: the ideas of Aristotle, Montesquieu, Jean Jacques Rousseau and John Locke…then the opinions of Muslim thinkers like, Abu Nasr Farabi, Allama Naini, Sheikh Fazlullah Nuri, al-Sadr has been analyzed. Finally, the influence of Shahid Beheshti ideas and opinions on the constitution of the Islamic Republic of Iran has been explained. The basic assumption of this article is based on the belief that the formation and modification of the basic rules of governance are directly influenced by government and state Theories. <br /> قانون اساسی به عنوان سند مهم سیاسی و حقوقی هر جامعه، متضمن تعیین مبنای حاکمیت و صلاحیت زمامداران و نیز تبیین حقوق اساسی ملت است. اندیشههای حقوقی در شکلگیری چنین سند مهمی نقش به سزایی دارند. در این نوشتار تلاش شده است تا با رویکردی تطبیقی اثر اندیشههای حقوقی بر شکلگیری قوانین اساسی در حقوق اسلام و غرب مورد مطالعه قرار گیرد. بر این اساس در ابتدا به واکاوی موضوع در سنت اروپایی و غربی مبادرت شده است. در این سنت آرای اشخاصی نظیر ارسطو، منتسکیو، ژان ژاک روسو و جان لاک بررسی شدهاند. سپس اندیشههای سنت اسلامی منعکس در آثار فقهایی نظیر علامه نایینی، شیخ فضلالله نوری و شهید صدر پیرامون نظام حقوق اساسی تحلیل شده است. در نهایت به ارزیابی اندیشهها و آرای شهید بهشتی و تأثیر آن بر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداختهایم. فرض اساسی مقاله بر مبنای تأثر مستقیم شکلگیری و اصلاح قوانین اساسی از اندیشه های حکومتداری میباشد.<br /> <br /> <br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222Islamic Law (Sharia) as Applicable Law on Commercial Contracts: A Legal Tragedy or Interaction Between Legal Systemsشریعت اسلامی و قانون حاکم بر قراردادهای تجاری: تراژدی حقوقی یا تعامل نظام های حقوقی11714280210.22091/csiw.2017.802FAسیبد مصطفیمیرمحمدیاستادیار گروه حقوق بین الملل دانشگاه مفیدJournal Article20160605Abstract <br />Studies on Islamic law potential in international Commerce and Comparative research on ethical code of commerce have increased in recent decades. Two cases brought to English court titled, <em>Shamil Bank of Bahrain v. Beximco</em>and<em>Musawi v RE International (UK) Ltd (2007) </em>raises the question of how the parties of contract could choose Islamic law to serve as applicable or proper law of the commercial contract and financial disputes. This article tries to review some rules and principles of Islamic Commercial law, such as principle of consent, foredoom of commerce and its limitations and protecting of merchants. It also analyses<em>Mamluk Commercial Treaty with Republic of Florence</em> in 1488 and two recent cases brought to English courts based on <em>Glorious Sharia</em> as applicable law and governing law. For comparative study purposes, this article discuses legal and ethical code of commerce in Islamic teaching in order to introduce similar conception in other major legal system. The outcome of this study is that it is necessary for comparative law centers in Islamic countries and International Islamic Fiqh Academy at the Organization of Islamic Cooperation, to introduce Islamic commercial rule and principles in the model commercial law frameworks. This approach will facilitate choices of Islamic law as applicable law and considered a step toward interaction between Islamic and Western legal systems in the realm of commerce. <br /> در دهههای اخیر مطالعهی ظرفیتهای حقوق اسلام در تجارت بینالملل و بررسی تطبیقی کدهای رفتاری و اخلاقی تجاری مورد توجه قرار گرفته است. طرح دو قضیهی «شامل بانک بحرین علیه شرکت داروسازی بکسیمکو» و «موسوی علیه شرکت بینالمللی با مسؤولیت محدود آر– ای بینالمللی» در مراجع قضایی انگلیس با ارجاع به شریعت سبب طرح این سؤال شده است که چگونه میتوان حقوق اسلام را به عنوان قانون حاکم در قلمروهای تجاری و رسیدگی به اختلافات تجاری و مالی برگزید؟ مقاله حاضر با مرور برخی از اصول و قواعد عام تجارت بینالملل در اسلام نظیر اصل رضایت و آزادی تجارت و محدویتهای آن، و حمایت از بازرگانان، به تحلیل قرارداد تجاری میان مسلمانان و فلورانس در سال 1488 و دعوای شامل بانک بحرین و انتخاب شریعت اسلامی به عنوان قانون حاکم میپردازد. مقاله با رویکردی تطبیقی به تبیین قواعد و کدهای اخلاقی و حقوقی تجاری در آموزههای اسلام و مفاهیم مشابه آن در دیگر نظامهای حقوقی پرداخته است. برآیند این مطالعه آن است که در سطح داخلی مؤسسات حقوق تطبیقی در کشورهای اسلامی و در سطح بینالملل بایسته است مراجعی مانند مجمع فقه اسلامی وابسته به سازمان همکاری اسلامی، اصول و قواعد تجاری اسلامی را به عنوان قواعد نمونه معرفی کنند. با این رهیافت انتخاب شریعت و حقوق اسلام به عنوان قانون حاکم تسهیل خواهد شد که خود گام مؤثری در تعامل میان نظامهای حقوقی غرب و اسلام در قلمرو تجارت خواهد بود.<br /> <br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42132420151222The Contractual Civil Liability for Third Party Action in Iranian, French and Islamic Lawمسؤولیت مدنی قراردادی ناشی از عمل غیر در حقوق ایران، فرانسه و حقوق اسلامی14316278810.22091/csiw.2016.788FAعلیرضایزدانیاندانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانJournal Article20160403<strong>Abstract</strong> <br />One of the responsibility principles is privity of the responsibility. However one of the developments in civil liability system is extending the liability institution toward civil liability for another person action. This kind of liability is divided into several types including contractual liability for third party action. In French law, this type of liability has not been mentioned explicitly in contract or tort law. Nevertheless, in spite of some divergences, the French doctrine has inferred it from some civil law and other laws articles and has proposed it in legal books. There is not such kind of responsibility In Iranian civil code which indicates it explicitly, but the same analysis which mentioned in French law can be proposed for Iranian law. As a result, the doctrine of Iranian law by comparative study and also by the using of the experiences of other legal system, particularly France, and by the interpretation of some articles of Iranian Code can pose "the contractual liability of another action institution" that has been studied comparatively in this article for enriching of Iranian legal system. <br /> یکی از اصول مسؤولیت شخصی بودن آن است. با وجود این مسؤولیت مدنی به سمت توسعهی قلمرو مسؤولیتهای مدنی ناشی از عمل غیر دچار تحول شده است. مسؤولیت ناشی از عمل غیر دارای اقسامی است که «مسؤولیت مدنی قراردادی ناشی از عمل غیر» در عداد آنها میباشد. عنوان این نوع از مسؤولیت در قانون مدنی فرانسه در تعهدات قراردادی و مسؤولیت قراردادی و قهری صراحتاً مطرح نشده است، اما به رغم اختلاف نظرها دکترین فرانسه این مسؤولیت را از برخی مواد قانون مدنی و دیگر قوانین استنباط کرده ودر کتب خود مطرح نموده است. در قانون مدنی ایران نیز به این مسؤولیت اشارهی صریحی نشده است، ولی همانند فرانسه برخی مواد قانونی وجود دارد که میتواند متضمن همان تحلیلهای موجود در دکترین آنجا باشد. در مورد این که به رغم شخصی بودن مسؤولیت که از «قاعده وزر» استفاده میشود، قواعد کلی برای استنباط نهاد حقوقی«مسئولیت مدنی قراردادی ناشی از عمل غیر» در فقه وجود داشته و میتوان به کمک آن قواعد، احکام حقوقی مسائل مطرح شده را استنتاج نمود. در همین راستا دکترین حقوقی در ایران میتواند با بهرهگیری از فقه و حقوق تطبیقی و با استفاده از تجربهی دیگر کشورها به ویژه فرانسه با تفسیر برخی از مواد قانونی موجود، اقدام به طرح نهاد حقوقی «مسؤولیت مدنی قراردادی ناشی از عمل غیر» نماید که برای غنابخشی به حقوق مسؤولیت مدنی ایران در این مقاله به شیوه تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفته است.<br /> <br />