دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120150923Transmission of Sentenced Persons in International Conventions, with a Glance at Islamic Jurisprudenceانتقال محکومین به حبس در موافقتنامههای بین المللی با نگاهی به مبانی فقهی12655510.22091/csiw.2015.555FAحسنپوربافرانیاستادیار حقوق جزا گروه حقوق دانشگاه اصفهاناحساناکبری فردکارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه اصفهانحسنبدریدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20151123The protocol of transmission of sentenced persons is one new concept in the field of International Criminal Law. Under some conditions, sentenced person with an irrevocable judgment in a foreign country may be delivered to his or her country. In this case, having recognized its validity and consequences, the national government implements that judgment. By transition of this prisoner to his or her country, the rehabilitative costs will reduce and the effects are performed better, while at the same time human rights is also being observed. Notwithstanding these advantages and disadvantages, Iran has signed this transmission protocol with only ten countries. International Treaties on the transmission of sentenced persons is not against the Islamic jurisprudence. <br /><br /> موافقتنامههای انتقال محکومین به حبس از مفاهیم جدید حقوق جزای بینالملل است که براساس آن فردی که در یک کشور خارجی به موجب حکم قطعی به مجازات حبس محکوم گردیده است، طی شرایطی برای تحمل مجازات خود به کشور متبوعش تحویل داده میشود. دولت متبوع نیز با پذیرفتن اعتبار و اثر حکم صادره توسط دادگاه خارجی، دست به اجرای آن میزند. با این انتقال، هزینههای اصلاح محکوم کاهش یافته، اصلاح او مفیدتر انجام میشود و موازین حقوق بشر نیز رعایت میگردد. جمهوری اسلامی ایران از سال 1378 تاکنون تنها با تعداد کمی از کشورها این نوع موافقتنامهها را امضا کرده است. یکی از مباحث مهم در حقوق کیفری ایران آن است که آیا این موافقتنامهها منطبق با موازین شرعی هستند یا خیر؟ فرضیه ما در این مقاله آن است که چون این موافقتنامهها اصولاً در مورد مجازات حبس هستند که یک مجازات تعزیری است، مغایرتی بین آنها و موازین شرعی وجود ندارد. <br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120150923Conflict betweenContract Definition and Sale Definition in Islamic Jurisprudence and Western Legal Systemsتعارض تعریف قانونی عقد با بیع با رویکردی به فقه و حقوق غرب274255610.22091/csiw.2015.556FAسیدمهدیدادمرزیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قمJournal Article20151123 <br />In this paper we review the conflict within Article 183 and Article 338 of Iranian Civil Code. The source of this conflict lies in the major role that obligation and the possessory nature of the contract of sales play in defining contracts. However, as this kind of conflict may also be observed between all other possessory contracts that have been referred in Civil Code, we have analyzed this aspect with some other articles of Civil Code even in the field of marriage contracts. This conflict has not been taken into account in much of the earlier literature on civil law. Nonetheless, many contemporary prominent jurists and famous authors have focused on this conflict, providing an effect on the notion of obligation in the Western law. Our aim in this article is then to provide a critical study of the conflict and to provide solutions for it. We offer the best interpretation with an emphasis on the distinction between the concept of obligation in Islamic jurisprudence and in the Western legal systems. <br /><br /><span style="font-size: 10px;">مقاله حاضر به بررسی تعارض مواد 183 با ماده338ق.م. پرداخته است. سبب این تعارض نیز محور بودن تعهد در تعریف عقد در کنار تملیکی قلمداد شدن ماهیت بیع در قانون مدنی است؛ لکن از آنجا که این تعارض در سطحی وسیعتر میان تمامی عقود تملیکی مورد اشاره در قانون مدنی و تعریف عقد در قانون مدنی قابل طرح است، موادی دیگر از قانون مدنی نیز در حاشیه به چالش خوانده شدهاند و حتی این تکاپو به محدوده یکی از عقود غیر تملیکی یعنی نکاح نیز کشانده شده است. چنین تعارضی اگرچه در اکثر کتب قدمای حقوقدانان مدنی، مطرح نشده است، ولی اکثر حقوقدانان برجسته معاصر و صاحبنام در زمینه حقوق مدنی با تأثر از مفهوم عقد در حقوق غربی به آن پرداخته و بعضاً با آن بهعنوان یک تعارض پایدار (مستقر) برخورد کردهاند. تلاش ما در اینجا معطوف آن بوده است که ضمن بررسی انتقادی نظرهای قائلین به این تعارض و معرفی راهحلهای قابل ارائه در این باره، به مدد منابع قانون مدنی ایران بهویژه فقه امامیه و از طریق تبیین تفاوت مفهوم تعهد در حقوق غرب با آنچه در حقوق بومی ایران قابل معرفی است، این تعارض را موضوعاً منتفی معرفی کنیم و از این رهگذر، استواری قانون مدنی را به اثبات برسانیم.</span> <br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120140923Assistant Professor, Private & Islamic Law Group,Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iranتهاتر در فقه امامیه، حقوق ایران و تجارت بین الملل437055710.22091/csiw.2015.557FAمجیدسربازیاناستادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازnullسیده فاطمهزبرجددانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شیرازJournal Article20141123Setoff is one of the effective measures to avoid prolonged processes in mutual transactions. Where two parties owe each other money or other obligations of same kind, either of the parties may counterbalance, of setoff, its obligations against that of the other. This may include: mutuality or reciprocity of the obligation, its homogeneity, certainty, and the due date. Based on the method of its performance, there are three types of setoff: unilateral setoff, procedural setoff, and also set off by an agreement. It is also is divided into independent and transactional setoff. There are statutory, contractual and procedural setoffs in the Iranian Law. In Shiite jurisprudence, one may find <em>taqaas</em> as equivalence to the term setoff. Conditions and effects of setoff are quite similar in the three domains but there are also differences in implementing it and its effects. <br /><br />تهاتر از نهادهای مؤثر در جلوگیری از اطاله فرایند پرداختهای متقابل است. وقتی دو شخص، مبلغی پول یا اجرای تعهدی از یک نوع را به هم مدیون هستند، میتوانند آنها را در مقابل هم تهاتر کنند. برای وقوع تهاتر در حقوق تجارت بینالملل، مدیون بودن طرفین در مقابل یکدیگر، یک نوع بودن، قابل اجرا بودن، قطعیت و رسیدن موعد تعهد، لازم است. انواع تهاتر در حقوق تجارت بینالملل به اعتبار شیوه اجرا عبارت است از: تهاتر یکطرفه، تهاتر رویهای و تهاتر قراردادی و به اعتبار منشأ تعهدات، عبارت است از: قراردادی و مستقل. در حقوق ایران تهاتر قانونی، قراردادی و قضایی مشاهده میشود. در فقه امامیه بیشتر از واژه تقاص استفاده شده و تقاص قهری را تهاتر مینامند. شرایط و آثار تهاتر در این سه نظام شباهتهای بسیاری با هم دارند؛ گرچه تفاوتهایی نیز میان آنها بهویژه در شیوه اجرا و آثار آن وجود دارد.دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120150923Comparative Analysis of Impossiblity of Contract Performance in the Islamic Jurisprudence, Iranian Law and Common Lawممتنع شدن اجرای قرارداد با نگرشی تطبیقی به فقه، حقوق ایران و کامن لا719255810.22091/csiw.2015.558FAمحمدصالحی مازندرانیاستادیار گروهحقوقخصوصیدانشکدهحقوقدانشگاه قممونااستادی2- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قمJournal Article20151123 Impossibility of performance in a contract is one of the basic conditions that render a contact null and void. Since the ultimate goal of all contracts is to fulfill a contractual promise, any type of commitment that is impossible to fulfill should be regarded null and void under this rule. This type of failure in a contract has been under careful scrutiny not only in the Islamic Jurisprudence and the Iranian law but also in foreign legal systems. Therefore, several theories have been allocated to this field. As such, in Common Law, any failure by the parties to fulfill a contractual promise due to the breach of contract or any cancellation of the aims of the contract has been considered as one of the reasons for the failure to implement a contract. Therefore, in this article, having examined the theories available in the Common Law, we analyze this case in the Iranian Law based on the Islamic Jurisprudence. <br /> <span style="font-size: 10px;">مقدورالتسلیم بودن مورد معامله یکی از شرایط اساسی صحت قرارداد است. به موجب این قاعده، از آنجا که هدف نهایی همه عقود، وصول هریک از عوضین به طرف دیگر به جای عوضی است که او می دهد، لذا تعهد ناممکن را باید باطل شمرد. قاعده بطلان عقد به دلیل تعذر وفا به آن، نهتنها در فقه و حقوق ایران مورد توجه است، بلکه در حقوق خارجی نیز منشا اثر بوده، تئوریهای متعددی درباره آن مطرح شده است؛ چنانکه در کامنلا نهتنها غیر ممکن شدن اجرای تعهد موجب سقوط تعهد متعهد میگردد، بلکه عقیم شدن قرارداد یا منتفی شدن هدف یکی از طرفین از انعقاد عقد نیز از موجبان معافیت متعهد اعلام شده است. در مقاله حاضر، پس از بررسی تئوریهای موجود در نظام کامنلا به بررسی موضوع در نظام حقوقی ایران با تکیه بر فقه خواهیم پرداخت.</span> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120150923A Comparative Study of Criminal Interpretive Foundations between Shiite and the Western Lawمطالعه تطبیقی بنیادهای تفسیر قوانین جزایی در فقه امامیه و حقوق غرب9312755910.22091/csiw.2015.559FAمحمدرضاظفریاستادیار دانشگاه پیام نور قمJournal Article20151123However, criminal interpretation is regarded as the main factor which makes the courts issue different judgments, the legislator have not defined the nature of interpretation in the law yet. Probably, the lawmaker considers interpretation as a personal matter that each person has his own interpretive method. But the right of appeal against the lower criminal courts to the appeal courts, and making all the courts bound to follow the same judicial precedence by the Supreme Court, show that the criminal interpretation has the general principles. In this article, the author has tried to make clear the criteria and factors of the interpretation. The Muslim legislature should make Islamic penal code according to the belief in the Divine will (monotheism); therefore, similarly the Muslim judge should understand the criminal text in accordance with the desire of God Almighty. Since without understanding the purpose of the lawmaker, the judge may not interpret the text of law, then in his interpretive process, he must rely upon these three elements: the criminal interpretive theory, sources and rules. With the science of interpretation (hermeneutics), the judge can infer the ways of knowledge of legislature`s purposes from the interpretive sources; these ways are the general rules of the linguistics and the special interpretive rules. <br /><br /><span style="font-size: 10px;">این مقاله با تحلیل دیدگاه عالمان امامی و غربی در باب هرمنیوتیک و تفسیر جزایی، و همچنین طبق یافتههای زبانشناسی براساس دو روش عقلی و نقلی در پی بررسی پایههای فهم و تفسیر قوانین جزایی است. به طور کلی، در همه نظامهای حقوقی، فهم قانون کیفری تنها با قواعد تفسیری میسر میشود و این در مکتب امامیه، نیز صادق است با این تفاوت که چون امامیان قوانین جزایی را براساس نظریه توحیدی وضع می کنند، پس دادرسان نیز باید بر مبنای همین نظریه به معنایابی قانون بپردازند و با قواعد تفسیری، معانی مورد نظر شارع را کشف میکنند. ولی در مکاتب حقوق غربی، قانونگذار طبق اراده جامعه عرفی به تقنین میپردازد و بنابراین، مفسر قانون نیز باید در پی کشف همان مقاصد قانونگذار عرفی باشد. امامیان با نظریه تفسیری خاص خود طبیعتاً در اتخاذ منابع تفسیر جزایی و وضع قواعد فهم قانون نیز از غربیان جدا میافتند.</span> <br /><br />دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120150923A Jurisprudential and Legal Analysis of Combating against Female Trafficking with a Glance at the Relevant International Documentsبررسی فقهی حقوقی مقابله با قاچاق زنان با نگاهی به اسناد بینالمللی12715856010.22091/csiw.2015.560FAسعیدعطازادهعضو هیأت علمی دانشکده علوم جنایی دانشگاه علوم انتظامی امین0000-0002-3253-0298Journal Article20151123 In modern societies, female trafficking has taken an organized and systematic form and has found a global spread. This process of global spread, together with an increase in the smuggling due to the economical issue of poverty are among the elements that play a role in female trafficking, resulting in sex slavery and prostitution, while at the same time it takes human dignity and moral heath at a serious risk. As a result, this offence results in social, cultural and moral repercussions in different societies. With a comparative approach, the present study reviews this problem from a legal and jurisprudential point of view, taking a look at the Iranian rules and regulations as well as the relevant international documents. Following some international developments, the Protocol to Prevent, Suppress and Punish Trafficking in Persons, especially Women and Children (also referred to as the Trafficking Protocol or UN TIP Protocol) was rarified by the United Nations General Assembly in 2000. Meanwhile, reports of women and children from Iran having trafficked to some neighboring countries caused the Act against Human Trafficking to be rarified quickly in Iran in 2005 (1383 a. h.). The present study has an attempt to show that the Iranian legislator has merely taken penal measures, while it has neglected preventive and suppressive ones. It has even neglected the relevant policies. This is while the international documents not only penalize this kind of smuggling; they also take non-criminal, preventive measures as well. <br /><br /><span style="font-size: 10px;">قاچاق زنان درجوامع امروزی، شکل منظم و سازمانیافته به خود گرفته و جهانی شده است. فرایند جهانی شدن از یک طرف و افزایش مشتریان خاص زنان قاچاق شده و گسترش فقر و شرایط اقتصادی از عوامل تأثیرگذاری است که ارتباط قاچاق و تجارت زنان را با فحشا و فساد امری غیر قابل انکار مینماید و کرامت انسانی، سلامت اخلاقی و شخصیت زن را در معرض خطر جدی قرار میدهد. در نتیجه، این بزه آثار و پیامدهای شوم و زیانبار اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی قابل توجهی در جامعه بر جای میگذارد. این پژوهش با رویکرد تطبیقی، مبانی فقهی و حقوقی (قوانین و مقررات داخلی) و اسناد بینالمللی مبارزه با این پدیده را بررسی میکند. به دنبال تحولات بینالمللی، پروتکل راجع به پیشگیری و مبارزه با قاچاق اشخاص بهویژه زنان و کودکان، الحاقی به کنوانسیون پالرمو سال 2000، به تصویب اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. در این میان، ارائه گزارشهایی مبنی بر قاچاق زنان و کودکان از ایران به کشورهای همسایه، سبب شد تا قانون مبارزه با قاچاق انسان در سال 1383 بهسرعت به تصویب برسد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که قانونگذار ایران صرفاً به اتخاذ تدابیر کیفری اکتفا کرده و از تدابیر پیشگیرانه و حمایتی و حتی اتخاذ سیاست جنایی متناسب غفلت ورزیده است؛ در صورتی که اسناد بینالمللی مقابله با قاچاق زنان، علاوه بر جرمانگاری و برخورد کیفری با این پدیده به پیشبینی تدابیر غیرکیفری نیز توجه داشته است.</span> <br /> دانشگاه قمپژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب2476-42131120150923Fair Trial in Human Rights and the Islamic Judicial Doctrineجایگاه و اصول دادرسی عادلانه در حقوق بشر و دکترین قضایی اسلام15917856110.22091/csiw.2015.561FAمصطفیفضائلیاستادیار گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قمnullJournal Article20151123Mostafa Fazaeli[1] <br /><em>Assistant Professor, International Law Group, Law Faculty,Qom University, Qom, Iran</em> <br /> <br />Basically justice has different philosophical, ethical and legal aspects, but the evaluation of its implementation in various social processes requires objective standards. Judicial justice also requires to be fair and objective. Objectiveness of judicial proceedings requires that all facts be considered under previously established rules and procedures in order to make justice to be done. In other words, judicial proceedings is a way to discover the truth, and this can be ensured only through specific method consisting of specific rules and regulations, as in any other scientific research whose goal is to reach to the truth. So there is no way except due processes to ensure justice and fairness in judicial proceedings. And this is the main important means to secure basic rights and freedoms of human beings. The present work considers the significance of a fair trial, the importance of due process and procedural justice from the view point of the Islamic judicial doctrine. It attempts to illustrate fair trial and its procedural requirements have been strongly recommended by Islamic judicial doctrine. <br /> [1] Corresponding Author’s Email: mfazaeli2007@gmail.comضروری¬ترین و اصلی¬ترین تضمین برای برخورداری افراد از حقوق اساسی خود، از جمله حق حیات، آزادی و امنیت و بهرهمندی از سایر حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی تأمین دادرسی عادلانه است، پای¬بندی به آیین و ساز و کارهای دادرسی عادلانه (عدالت شکلی) اهمیت و ضرورت فوق العاده مییابد، به طوری که میتوان گفت اهمیت عدالت شکلی اگر بیش از عدالت ماهوی نباشد به یقین کمتر از آن نیست. بررسی جایگاه اصل دادرسی عادلانه و ضرورت و اهمیت اصول، آیین و ساز کارهای آن، در دکترین و نظام قضایی اسلام موضوعی است که در مقاله حاضر به آن پرداخته شده و نگارنده سعی کرده تا نشان دهد برخلاف تصوری که شاید اصول، قواعد و آیین شکلی را در اسلام چندان مورد اعتنا نمیداند، دادرسی عادلانه و استلزامات آن پیش از سایر نظامها در دکترین و سیره قضایی اسلام مورد توصیه و تأکید بوده است. <br /><br />