@article { author = {Biglari, Pooyan}, title = {An Investigation of the Mental Element in the International Crime of Genocide in Islamic Jurisprudence and Law}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1-30}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2018.1604.1137}, abstract = {In the Statute of International Criminal Tribunal Court for Rwanda, article 2, Paragraph 2 some other punishable acts related to genocide are mentioned. The clause D is about “Attempt to commit genocide”. The judicial precedence in this court shows that those who attempted without any physical element in their cases were punished just because of the existence of a mental element. This case is really similar to the TAJARRI concept in Islamic jurisprudence. Regardless of describing and comparing the notions of crime and sin, both “TAJARRI” and “attempt to commit genocide” are common in lack of the physical elements of the crime or sin. Here in this article we try to have a comparative study of these two concepts which is a totally new idea in legal and Jurisprudential literature, and will refer to the opinions and views of Foghaha(Muslim Jurists) and to the documents and practice of the international criminal courts. According to the international law, Genocide is the worst crime in humanity and there is a subtle similarity between attempt to commit genocide and TAJARRI.The concept of TAJARRI in Islamic jurisprudence can be used to clarify some uncertainties in international law.}, keywords = {Mental Element,Tajarri,Mens‌ Rea,International Crimes,International Criminal Court}, title_fa = {بررسی عنصر روانی جرم بین المللی نسل زدایی در فقه و حقوق}, abstract_fa = {دراساسنامه دیوان کیفری بین المللی روندا  بند 3 ماده 2 دیگر اعمال قابل مجازات مربوط به نسل زدایی ذکر گردیده است که بند د  آن  تلاش برای نسل زدایی می باشد. در رویه قضایی این دیوان کسانی که عنصر مادی در پرونده آنها موجود نبوده است فقط با اثبات موجودیت عنصر روانی مشمول مجازات شدند .شباهت این مسئله در حقوق بین الملل با موضوع تجری در فقه بسیار نزدیک است. به دور از اینکه مفهوم جرم و معصیت را بخواهیم واکاوی و مقایسه نماییم هر دو موضوع تجری و تلاش برای نسل زدایی فاقد عنصر مادی تحقق جرم یا معصیت می‌باشند.در این مقاله برای بررسی موضوع تطبیقی فوق که در ادبیات حقوقی و فقه کاملا جدید و فاقد سابقه می‌باشد به آراء و عقاید مجتهدین و علما و اسناد دادگاه‌های بین‌المللی رجوع می‌شود.در حقوق بین الملل که جرم نسل زدایی را وخیم‌ترین جرم موجود در عرصه زیست انسانی می‌داند مابین مفهوم تلاش برای نسل زدایی و تجری شباهتی ظریف موجود می‌باشد و می‌توان در رفع شبهات موجود در حقوق بین‌الملل از مبحث تجری در فقه بهره برد.}, keywords_fa = {عنصر روانی,تجری,سوء نیت خاص,جرایم بین المللی,دیوان کیفری بین‌المللی}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1030.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1030_b35b4cf5bfae0eeddb43e2cf157fbb69.pdf} } @article { author = {Poorbafrani, Hassan and Badri, Hassan}, title = {Transfer of Criminal Trials in European Union Law and Possibility of Its Adoption in Iranian Criminal Law; With a Look at Islamic Jurisprudence}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {31-56}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2018.551.1009}, abstract = {In the case of crimes committed by foreign nationals, the country where the crime is committed, according to the principle of territorial jurisdiction of criminal law, have the right to a hearing and judgment. But today the transfer of criminal proceedings as one of the new institutions of international criminal law, with regard to its benefits, has been used by many countries. The provisions of the European Union, expressed the formal and substantial conditions and cases and exceptions of transfer of criminal proceedings. According to some verses of the Quran and other sources of Islamic jurisprudence can be argued that in Islam there is no prohibition to accept this institution. Given its optional nature and the fact that the transfer of criminal proceedings is an agreement, at the time of its compilation it is possible to adhere to the religious standards and can be accepted in most crimes even with non-Islamic countries. In this paper, the European Union regulations on the issue of transfer of criminal proceedings and feasibility of accepting it in Iranian criminal law According to the Islamic jurisprudence will be discussed.}, keywords = {Transfer of criminal trial,European Union law,Iranian law,Islamic Jurisprudence}, title_fa = {انتقال دادرسی کیفری در حقوق اتحادیه اروپا و امکان‌سنجی پذیرش آن در حقوق ایران؛ با نگاهی به مبانی فقهی}, abstract_fa = {در صورت ارتکاب جرم توسط یکی از اتباع خارجی، کشور محل وقوع جرم مطابق اصل صلاحیت سرزمینی قوانین کیفری، حق رسیدگی و صدور حکم دارد. اما امروزه انتقال دادرسی کیفری به عنوان یکی از نهادهای نوین حقوق جزای بین­الملل، با توجه به فوایدی که در جهت پیشبرد اهداف عدالت کیفری دارد، مورد استفاده بسیاری از کشورها قرار گرفته است. در مقررات اتحادیه اروپا، شرایط شکلی و ماهوی و موارد و استثنائات انتقال دادرسی کیفری بیان شده است. از سوی دیگر، با استناد به برخی آیات قرآن کریم و دیگر مبانی فقهی می­توان ادعا کرد که در اسلام منعی برای پذیرش این نهاد وجود ندارد و با توجه به اختیاری­بودنِ آن و این که انتقال دادرسی کیفری همانا یک موافقت­نامه است، می­توان در موقع تدوین آن، موازین شرعی را هم رعایت نمود و می­توان این نهاد را در اکثر جرایم حتی با کشورهای غیر اسلامی پذیرفت. این مقاله، به بررسی مقررات اتحادیه اروپا در موضوع انتقال دادرسی کیفری و امکان­سنجی پذیرش آن در حقوق کیفری ایران با توجه به مبانی فقهی می­پردازد.}, keywords_fa = {انتقال دادرسی کیفری,حقوق اتحادیه اروپا,حقوق ایران,موازین شرعی}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1080.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1080_c9a9ef6c9dae2def3752ee78325e39eb.pdf} } @article { author = {dabirneya, alireza and naghavi, fateme}, title = {Legislative foundations of liberalism and Shia (Imamieh)}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {57-84}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2018.2066.1206}, abstract = {The study of the basis of legislation in the ideology of liberalism and Imamieh religion can clarify the difference between legislative processes in the countries believing in these two ideology. Precision in the principles of liberalism, including individualism, liberty, privacy, pluralism, and Laicity, shows that the basis of liberal legislation is "Autonomy‌". The accuracy of the Imamieh's theological principles, such as the monopoly of legislation for God, the comprehensiveness of religion, the conclusion of the Prophet (pbuh), and the authority of the jurists during the time of absence, also represent the "god decree" as the basis of the law. Therefore, the basis of legislation in these two ideology is in fundamental conflict. In the meantime, liberalism has a philosophical, cognitive, and logical critique that has exposed it to various criticisms.}, keywords = {Legislation,liberalism,Imamieh Religion,Autonomy,Divine Law}, title_fa = {مبانی قانون گذاری در مکتب لیبرالیسم و مذهب امامیه}, abstract_fa = {بررسی مبنای عمل تقنین در مکتب لیبرالیسم و مذهب امامیه می­تواند تفاوت فرآیند قانون­گذاری در کشورهای معتقد به این دو مکتب را روشن سازد. دقت در اصول لیبرالیسم همچون فردگرایی، آزادی، حریم خصوصی، تکثرگرایی و لائیسیته نشان می­دهد که مبنای قانون­گذاری لیبرالی، «خودآیینی» است. دقت در اصول کلامی امامیه مانند انحصار تشریع به خداوند، جامعیت دین، خاتمیت رسول اکرم (ص) و مرجعیت فقها در دوران غیبت نیز بیانگر «خداآیینی» به عنوان مبنای قانون­گذاری است. بنابراین مبنای تقنین در این دو مکتب، در تعارض بنیادین است. در این میان، لیبرالیسم مبتلا به ایراداتی فلسفی، شناختی و منطقی است که آن را در معرض انتقادات گوناگون قرار داده است. }, keywords_fa = {قانونگذاری,لیبرالیسم,فقه امامیه,خودآیینی,خداآیینی}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1078.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1078_e44344a218b7f90ddc223d51e10f84ab.pdf} } @article { author = {Abdipour fard, Ebrahim and vesali, morteza}, title = {An Extension in the Concept and Types of Property in the Cyberspace (A Comparative Study On the Proprietary Worth of Computer Data in Islam, Iran and Common Law)}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {85-112}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2017.1526.1121}, abstract = {The increasing use of the Internet in human societies and the emergence and evolution of the term "virtual property" in the field of e-commerce has necessitated a review of the concept of property and the criteria of proprietary worth in things. This necessity arises wherever the place of formation (cyberspace) and the composing elements (computer data) of the virtual property are non-physical and intangible and all relation and interactions of individuals and legal persons are based on electronic “data” interchanges. The present paper tries to show the proprietary worth of computer data based on two “objects-centered” and “relationship-based” approaches in the identification of the economic or financial value of material and non-material objects and to  offer a revision and comparison of the traditional and new criteria for the economic value of things in Islamic, Iranian and Common law. It also aims to analyze the expansion of the concept of property by introducing a new kind of property under the title "virtual property".  }, keywords = {Cyberspace,Digital Content,Virtual Property,Computer Data,Property}, title_fa = {توسعه مفهوم و مصادیق مال در فضای مجازی (مطالعه تطبیقی مالیت داده‌های رایانه‌ای در حقوق اسلام، ایران و کامن لا)}, abstract_fa = {گسترش روزافزون کاربرد اینترنت در جوامع انسانی و پیدایش و رواج اصطلاح نوظهور «اموال مجازی» در حوزه تجارت الکترونیک، بازنگری در مفهوم مال و معیار مالیت را به منظور شناسایی مصادیق نوظهور اموال ضروری ساخته است. این ضرورت از آنجایی نشاءت می‌گیرد که هم ظرف شکل‌گیری (فضای مجازی) و هم عناصر تشکیل‌دهنده (داده‌های رایانه‌ای) اموال مجازی، غیرمادی و فاقد تجسم و پایگاه خارجی هستند و تمامی روابط و تعاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی بر پایه تبادل و انتقال «داده‌ها» صورت می‌گیرد. پژوهش حاضر می‌کوشد با اثبات مالیت داده‌های رایانه‌ای بر مبنای دو رویکرد «شیء محور» و «رابطه محور» در مال انگاری و شناسایی ارزش اقتصادی یا مالیت اشیاء مادی و غیرمادی و بازبینی و تطبیق معیارها و ضابطه های سنتی و جدید مال انگاری در نظام‌های حقوقی اسلام، ایران و کامن لا ، توسعه مفهوم مال را با معرفی گونه جدیدی از اموال تحت عنوان «اموال مجازی» ، بررسی و تجزیه و تحلیل نماید.}, keywords_fa = {فضای مجازی,محتوی دیجیتال,اموال مجازی,داده‌های رایانه‌ای,مال,مالیت}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_991.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_991_11e7230589eace017ddfda00e6aa98da.pdf} } @article { author = {Fazaeli, Mostafa and null, null and اسدی, ثریا}, title = {Protection of Religious Minorities under Islamic Legal System and International Law of Human Rights}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {113-142}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2017.2210.1227}, abstract = {This article, through a descriptive-analytic method and on a library-based approach and by means of analyzing the protection of religious minorities under Islamic legal system in one side and International Minority Protection Law (IMPL) in the other side, aims to illustrate the relation between these two systems. Religious Minorities have been the first type of these groups enjoying international legal protection and it was after the occurrences such as French Revolution and American Independence that protection has been on rather secular basis. Religious minorities have been a serious Islamic concern from the outset of its revelation. Thereupon, through taking into account the requirements of time and place could be a remarkable pattern in protecting minorities. States, by means of human rights obligations, have a duty to respect, protect and fulfill religious rights of minorities under International Law; meanwhile, in Islamic system and under Tribute Contract, Islamic State shall protect minorities and respect and ensure their political, civil, economic, social and judicial rights. As a result, by comparison with International Human Rights Law, it seems that Tribute Contract, at least in a faith community, is more capable in realization and assurance of the rights of religious minorities.}, keywords = {Religious Minority,Minority Rights,Islamic Law,International Law of Human Rights,Tribute Contract}, title_fa = {حمایت از اقلیت های مذهبی در نظام حقوقی اسلام و نظام بین المللی حقوق بشر}, abstract_fa = {اقلیت­های مذهبی، نخستین گروه­های اقلیت بودند که مورد حمایت‌های حقوقی بین‌المللی قرار گرفتند و تنها پس از رخدادهای تاریخی همچون انقلاب فرانسه و استقلال آمریکا و رشد آگاهی­های ملی بود که حمایت­ها بر پایه­ای سکولار قرار گرفت و دیگر جوامع اقلیت نیز تحت پوشش نظام حمایتی قرار داده شدند. این در حالی است که اسلام از دیرباز برای اقلیت­های دینی، احترام و جایگاه ویژه­ای قائل بوده، به گونه‌ای که می‌تواند به مثابه الگویی برای حمایت از اقلیت‌ها، ضمن لحاظ اقضائات ناشی از شرایط زمان و مکان، مورد توجه قرار گیرد. نوشتار فرارو، بر آن است تا از خلال روشی توصیفی-تحلیلی و به شیوه­ای کتابخانه‌ای، با بررسی حمایت از اقلیت­های مذهبی در نظام حقوقی اسلام و نظام بین­المللی حمایت از اقلیت­ها، نسبت میان آن دو را بنمایاند. در حالی که حقوق بین­الملل، در قالب تعهدات حقوق بشری، دولت­ها را به رعایت حقوق مذهبی اقلیت­ها ملزم کرده ‌است، نظام اسلامی، بر اساس نهاد ذمّه، از اقلیت­ها حمایت به عمل آورده و حقوق سیاسی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی آنها را محترم شمرده و تضمین می­کند. به نظر می‌رسد نهاد ذمّه، در مقایسه با حقوق بین‌المللی بشر، دست­کم در یک نظام دینی، بهتر می‌تواند حقوق اقلیت‌های مذهبی را تحقق بخشد. }, keywords_fa = {اقلیت مذهبی,حمایت از اقلیت ها,حقوق اسلام,حقوق بین المللی بشر,قرارداد ذمّه}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_953.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_953_201f2dff9f8b9bbca5f597eb538080ad.pdf} } @article { author = {mirzaei, jamshid}, title = {Comparative Study of Civil Liability of Building Builders in Islamic Law and Legal Systems of Roman-German Law & Common Law}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {143-172}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2018.2948.1337}, abstract = {The development of today's human needs and the remarkable progress of knowledge and the construction industry have made the legal relationships between the two groups of owners and building makers more tense and more complex, and along with the ease and prosperity of public life and residence in luxurious buildings, creates High dangers and duplicate responsibilities. A look at the damage caused by the work of designers, architects, supervisors, engineers and construction executives of small and large projects shows that the failure to observe the necessary standards in one side and efforts for gaining more profits, in the other side, puts the builders in trouble and ignorance and has caused damage to owners , And for this reason, contemporary legal systems have put on the protection of the lost as one of the most important tasks on the agenda and in various ways seeks to find the proper solution and formulate binding rules and effective regulatory steps have been taken in this respect. But there is always this ambiguity that What is the type and basis of civil liability of building builders and to what extent this responsibility is capable of compensating for damage. The fact is that in this area there is no significant difference in the law of the unity of thought and the established framework in the legislative system of countries and legal doctrine. Some of the discussed systems names the responsibility (guarantee) and its basis the risk theory, and some others believe that creators have strict and sole responsibility and some proportionate to the amount of the fault know it differently and for this type of responsibility, they have determined a certain territory.}, keywords = {Civil Liability,building builders,sole responsibility,Fault,Compensation}, title_fa = {بررسی تطبیقی مسئولیت مدنی سازندگان ساختمان در حقوق اسلام و نظام‌های حقوقی رومی ژرمنی و کامن لا}, abstract_fa = {توسعه نیازهای انسان امروزی و پیشرفت حیرت­آور دانش و صنعت ساخت­وساز موجب گردیده تا روابط حقوقی میان دو گروه مالکان و سازندگان ساختمان، روزبه­روز پیچیده­تر شود و به موازات ایجاد رفاه در زندگی عمومی و سکونت در ساختمان­های مجلل و مرتفع، خطرات و مسئولیت­های مضاعفی را به همراه آورَد. نگاهی به خسارات ناشی از عملکرد عوامل ساخت­وساز پروژه­های ساختمانی نشان می­دهد عدم رعایت نظامات و استانداردهای لازم از یک سو، و تلاش جهت تحصیل منافع بیشتر از سوی دیگر، سازندگان ساختمان را در معرض مصادیق تقصیر قرار داده و زمینه­ها و اسباب ورود زیان به مالکان را پدیدار نموده است. به همین جهت، نظام­های حقوقیِ معاصر حمایت از زیان­دیده را به­عنوان یکی از وظایف خطیر، بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده و به انحاء مختلف در صدد چاره­اندیشی مناسب و وضع قواعد الزام­آور برآمده­اند. در این رهگذر، گام­های تقنینیِ مؤثری اتخاذ شده است اما همواره این ابهام باقی است که نوع و مبنای مسئولیت مدنی سازندگان ساختمان کدام است و این مسئولیت تا چه میزان قادر به جبران خسارت است. واقعیت آن است که در این حوزه از حقوق، وحدت­نظر و چارچوب تعیین­شده­ی یکسانی در نظام تقنینی کشورها و دکترین حقوقی وجود ندارد. برخی از نظام­های مورد بحث، نوع مسئولیت را تضامنی و مبنای آن را تئوری خطر، برخی دیگر برای سازندگان مسئولیت محض قائل­اند و بعضی نیز متناسب با میزان تقصیر، آن را متفاوت و برای این نوع مسئولیت، یک قلمرو مشخص و آمره مقرر نموده­اند.}, keywords_fa = {مسئولیت مدنی,سازندگان ساختمان,مسئولیت محض,تقصیر,جبران خسارت}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1081.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1081_2b8252c6d81265f4eed8b3ca3325ab5b.pdf} } @article { author = {Mirmohammadi, Seyed Mostafa}, title = {Ten Year Programs Actions of the Organization of Islamic Cooperation and International Peace and Security}, journal = {Comparative Studies on Islamic and Western Law}, volume = {4}, number = {1}, pages = {173-202}, year = {2017}, publisher = {Univerisity of Qom}, issn = {2476-4213}, eissn = {2476-4221}, doi = {10.22091/csiw.2018.1594.1134}, abstract = {At the early years of the new millennium, the Organization of Islamic Cooperation (OIC) has ratified two ten programs of action in order to meet political, economic, cultural and religious challenges in the Muslim nation and its relation with the international community. First ten-year program of action (TYPOA) terminated at 2015 and second ten program has been approved for 2016 to 2025. This article aims to present the effect of these two TYPOA of OIC on international and regional peace and security. It concluded that these programs are considered as steps of OIC towards UN purposes and principles and also it can be added as a kind of peace building process in the OIC member states. From the view point of negative peace, OIC not only was not successful to settle regional conflicts, but it prepared the intervention of great powers in the region. Increasing the disputes between more effective Islamic states lead to more weakness of the Organization of Islamic Cooperation}, keywords = {International Organization,Organization of Islamic Cooperation,Ten-year program of action,International peace and security}, title_fa = {برنامه های عمل ده ساله سازمان همکاری اسلامی، صلح و امنیت بین المللی}, abstract_fa = {در سال­های آغازین قرن حاضر، سازمان همکاری اسلامی در پاسخ به چالش­های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی موجود در میان امت اسلامی و در روابط با جامعه بین­المللی دو برنامه عمل ده­ ساله تنظیم کرده است تا دولت­های عضو به آنها عمل کنند. برنامه عمل اول در سال 2015 پایان یافت و برنامه عمل دوم از 2016 تا  2025 پیش­بینی شده است. مقاله حاضر، به هدف بررسی تأثیر دو برنامه عمل ده­­ساله بر صلح و امنیت بین­المللی و منطقه­ای به این نتیجه می­رسد که این برنامه­ها نمود و جلوه­ی همگامی سازمان همکاری اسلامی با اهداف و اصول ملل متحد است و می­توان آنها را گامی در جهت ایجاد صلح­ میان دولت­های عضو سازمان دانست. اما از منظر صلح منفی و فقدان جنگ، سازمان همکاری در حل بحران­های منطقه­ای موفق نبوده و حتی زمینه مداخله و نفوذ قدرت­های بزرگ را فراهم کرده است. تشدید اختلاف میان دولت­های پرنفوذ و مؤثر این سازمان، به تضعیف بیشترِ آن خواهد انجامید.}, keywords_fa = {سازمان های بین المللی,سازمان همکاری اسلامی,برنامه عمل ده ساله,صلح و امنیت بین المللی}, url = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1082.html}, eprint = {https://csiw.qom.ac.ir/article_1082_5b15a3fbd7548c033af7fe671fabf524.pdf} }