نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم.
2 دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه قم.
3 استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زابل.
چکیده
تازه های تحقیق
مسئله آغاز حیات انسانی از قدیمالایام مورد بحث و مناقشه بوده است. بهطورکلی میتوان دو دیدگاه در این خصوص بیان نمود: 1-آغاز حیات انسانی از لحظه انعقاد نطفه 2- آغاز حیات انسانی پس از مدتزمانی از انعقاد نطفه که میتواند تا زمان تولد جنین ادامه داشته باشد. در آیین یهودیت و مسیحیت زمان دقیقی برای آغاز حیاتی انسانی و ولوج روح تعیین نشده و این موضوع به عدم شناخت روح و بعد غیر جسمانی روح مرتبط است؛ بنابراین برای تعیین این موضوع میبایست به قرآن کریم و روایات معصومین مراجعه نمود. قرآن کریم مراحل رشد جنین را 6 مرحلهی نطفه، علقه، مضغه، عظام، لحم و جنینی که روح در آن دمیده شده، بیان میکند، اما در خصوص مدت هر یک از این مراحل، زمانی را تعیین ننموده است. مستنبط از روایات موجود، زمان ولوج روح پس از اتمام چهارماهگی است. در خصوص هر یک از مراحل رشد جنین در روایات و اقوال فقهاء مدتزمان 40 روز، 30 روز و 20 روز بیان شده است. اقوالی که هر مرحله از رشد جنین را 40 روز یا 30 روز بیان میکنند علاوه بر اینکه دارای اجمال و نواقصی هستند، بیانگر این موضوع میباشند که زمان ولوج روح 8 ماهگی یا 6 ماهگی است. این موضوع برخلاف قدر متیقّن روایاتی است که زمان ولوج روح را 4 ماهگی بیان میکنند؛ بنابراین دیدگاهی که زمان هر یک از مراحل رشد جنین را 20 روز بیان میکند صحیح به نظر میرسد. این دیدگاه با ولوج روح در 4 ماهگی و با یافتههای علمی و عرف مردم نیز همخوانی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
From ancient times, the beginning of human life and when a fetus should be qualified as human rights has been largely debated among scholars and different religions. Judaism, after a period of considers the embryo to have a human soul, but in this religion, fetus is considered to be perfect when its head is out of the womb or appears. In Christianity, there are two perspectives on the beginning of human life from the moment of coagulation and the beginning of human life after a period of coagulation, but the exact time has not been set for the latter. The lack of precise determination of the time of the soul's ensoulment is related to the human's lack of knowledge of the soul and its non-physical dimensions.; thus, to determine the matter, one should refer to the Holy Quran and traditions. The Holy Qur'an considers the stages of growth to be six stages including: nutfa, alaqa, mudgha, ‘izam, lahm and embryo in which the spirit is blown but no time has been set for these stages. Given the traditions in this subject, ensoulment take place at the end of four months and the doctrine of jurists who know the time of each stage of embryo development to be 20 days is in line with this time. This view is also consistent with scientific findings and the practice of the general public.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله