Study of Hijab with Legal and Epistemilogic Approach in Iraninan and Western Law

Document Type : Academicm and Research

Authors

1 Associate Professor of Private Law, Faculty of Law, University of Qom, Qom, Iran.

2 Master's Student in Private Law, Faculty of Law, University of Qom.

Abstract

Hijab is one of the branches of religion, it is effective in society and it is the subject of special attention and care of religious scholars and religious community, and it is one of the certainties and necessities of Islam, and many verses and Hadiths clearly indicate it. The provisions of the satutue law also provide special sanction for violating Hijab. The main question of this research is that from an epistemological and educational perspective in the Islamic system, what is the basis and necessity of Hijab and the legal sanction of its violation? In response, with the descriptive and analytical method, we came to the conclusion that the fundamental goal of religion is to educate and develop man, and to rise to righteousness and his path towards God. Hijab is considered one of the necessities and prerequisites for human growth, and from this perspective, its scope and limits, and the necessity of observing it by both men and women, are also determined. Purpose of religion and the religious government is to create a basis for human development and to achieve happiness in the hereafter and the prerequisite of this purpose is to clean the society from any pollution that disturbs and hinders human growth. In addition to creating a healthy and constructive environment and cultivating and educating people, with evidence, Quran, and standards, Holy lawyer deals with any kind of corruption and deviation, and in the legal system has enacted civil and criminal sanctions for violatating it. Hijab is special for men and women to moderate and control their emotions and passions and to create immunity and for the active presence of men and women in the society, and it causes the removal of many sins and corruptions and is the basis for attaining divine nearness. In the Western worldview based on humanism, individualism, the principle of hedonism and the originality of the human body, especially women's, is reduced to the level of a tool and manifestations of clothing that contradict this principle are fought against.

Highlights

قرآن کریم.

نهج‌البلاغه.

ابن ابی جمهور، محمد. (1397). عوالی اللئالی. تهران: نشر آیت اشراق.

ابن منظور، محمد بن مکرم. (1385 ق). لسان العرب، ج 2، بیروت: بی‌نا.

احمد فرید هروی فرزاد. (n.d.). منع حجاب در فرانسه. بازیابی شده از:

http://greenthought.persianblog.ir/post70

بشیر، حسین. (1390). «سیاست فرهنگی تفاوت در بازنمایی حجاب اسلامی در رسانه‌های غربی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، (ش 3).

جوادی آملی، عبدالله. (1376). زن در آیینه جلال و جمال، چ 2، قم: اسوه.

حداد عادل، غلامعلی. (1386). فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، چ 2، تهران: سروش.

دانش، اسماعیل. (1396). «فلسفه و حکمت حجاب در اندیشه امام خامنه‌ای». در مجموعه مقالات همایش ملی نگرش علمی کاربردی به عفاف و حجاب. تهران.

راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1402 ق). مفردات، چ 1، بیروت: دارالقلم.

رضوانی، سلمان. (1390). «بررسی تطبیقی مبانی نگرش زن در رسانه‌ها با رویکرد دینی و غیردینی». در مجموعه مقالات دین و رسانه. قم.

زیبایی‌نژاد، محمدرضا و سبحانی محمدتقی. (1379). درآمدی بر نظام شخصیتی زن در اسلام. قم: دارالثقلین.

سجادی، سید ابراهیم. (1386). فلسفه حجاب. نشریه پژوهش‌های قرآن، 51-52.

صفایی حائری، علی. (1386). مشکلات حکومت دینی، چ 1، قم: لیله القدر.

صفایی حائری، علی. (1402). حجاب و آزادی، چ 2، قم: موسسه بوستان کتاب.

فراهیدی، خلیل بن احمد. (1988 م). العین، چ 2، ج 1، بی‌نا.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. (1358). با اصلاحات 1368.

قانون مجازات اسلامی ایران. (1392).

قلمکاران، محمد و صدیقه حقیقی بروجنی. (n.d). «بررسی واکاوی فلسفه حجاب». در هفتمین همایش مطالعات دینی علوم انسانی و اخلاق زیستی در جهان اسلام.

مجلسی، محمد باقر. (1368). بحار الانوار، ج 67، چ 4. تهران: انتشارات اسلامیه.

مصباح یزدی، مجتبی. (1387). فلسفه اخلاق. قم: موسسه آموزشی امام خمینی.

مطهری، مرتضی. (1386). مسئله حجاب، چ 73. قم: انتشارات صدرا.

مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان. (1387). تفسیر نمونه، چ 36. تهران: انتشارات اسلامیه.

مولایی پارده، برزو و سعیدی‌اصل، قدرت‌الله و سعیدی‌اصل، رضوان. (1386). «رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری»، ش 87.

مهدوی‌زادگان، داوود. (1386). «پژوهشی در الزام حکومتی حکم حجاب». مطالعات راهبردی زنان، ش 36.

مهدی‌زاده، فاطمه و دیگران. (1400). «فلسفه حجاب و عفاف در قرآن کریم». در اولین همایش ملی علوم انسانی در حکمت معاصر با محوریت علامه طباطبایی. تهران.

مهدیه ساسانی. (n.d.). زنان و بحران‌های اخلاقی زیست مدرن. بازیابی شده از:

https://www.irna.ir/news/85290074/

میرمحمدی، مصطفی. (1386). «عدم ممنوعیت حجاب اسلامی از منظر حقوق بین‌الملل اقلیت‌ها». فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، ش 37.

- International covenant on civil and political right 1996

- Universal declaration of human rights 1948

- United nation organization charter 1945

- Asyiqin abd halim and others, media and issue of Hijab and veil acrosseuropeancountries, tournal of tamaddun, vol.17 (2) 2022-2023-211

Keywords

Main Subjects


The Holy Quran.
Nahj al-Balagha.
Ahmad Farid, Heravi Farzad: Hijab in France: http: //green thought. Persian blog.ir/post 70.
Bashir, Hossein) 2013(, Cultural policy of differences in the representation of the
Islamic Hijab in the western media, Cultural Research Quarterly, No. 3.
Danish, Ismail) 2016(, Philosophy and wisdom of hijab in the thought of Imam Khamenei, collection of articles of the national conference of practical scientific approach to Continence and hijab, Tehran.
Farahidi, Khalil Ibn Ahmad (1988), Al-Ain
Ibn Abi Jumho, Mohammad (2017), Awali Aleali, Tehra, Ayat Ishraq Publishing.
Ibn Manzoor, Muhammad Bin Mokrram, 1385, Lesan al-Arab, Vol 2, Beirut, Bina.
Haddad Adel, Gholamali (2007), Culture of Nudity and Cultural Nudity, 2th edition, Tehran, Soroush.
Islamic Penal Code of Iran 2013.
Islamic Republic Constitution 1358 with the amendments of 1368.
Javadi Amoli, Abdullah (1997), A woman in the mirror of beauty and grandeur, 2th edition, Qom, Osveh.
Mahdizadeh, Fatemeh and others (2021), The Philosophy of Hijab and continence in the Holy Quran, The First National Conference of Humanities in Contemporary Wisdo, centered on Allameh Taba Tabaei, Tehran.
Mahdavizadegan, Davoud (2016), A study on the governmental requirement of hijab rulin, Women's Strategic Studies, vol. 36.
Majlesi, Mohammad Baqir (1989), Bihar al-Anwar, vol. 67, 4th edition, Tehran, Islamia Publishing.
Makarem Shirazi, Aasser and group of authors (2017), Tafsir Nemoneh, 36th edition, Tehran, Islamia Publication.
Mesbah Yazdi, Mojtabi (2008), Philosophy of Ethic, Qom, Imam Khomeini Educational Institute.
Mir Mohammadi, Mustafa (2016), No prohibition of the Islamic hijab from the perspective of the international rights of minorities, Women's Strategic Studies Quarterly, No. 37.
Motahari, Morteza (2007), Problem of Hijab, Qom, 73th edition, Sadra Publishing.
Moulai Pardeh, Barzou, Saeidi Asl, Ghodratullah, Saeidi Asl, Rizvan (2007), New Research Approaches in Management and Accounting, Vol. 87.
Qalamkaran, Mohammad and Haqiqi Boroujeni, Sediqeh, Review and Analysis of the Philosophy of Hijab, 7th Conference on Religious Studies of Human Sciences and Bioethics in the Islamic World.
Ragheb Esfahani, Hossein bin Mohammad (2023), Mofardat, first edition, Beirut, Dar-olelm.
Rizvani, Salman (2013, A comparative study of the basics of the media's attitude to Women with religious and non-religious approaches, Religion and Media Articles, Qom.
Safai Haeri, Ali (2023), Hijab and Freedom, 2 ed, Qom, Bostan Kitab Institute.
Safai Haeri, Ali (2007), problems of religious government, 1ed, Qom, Laylah al-Qadr.
Sajjadi, Seyyed Ibrahim (2007), Philosophy of Hijab, Qoranic Research Journal, 51-52.
Zibiyanejad, Mohammad Reza and Sobhani Mohammad Taqi (1990), An Introduction to the Female Personality System in Islam. Qom, Dar al-Thaqlain.
CAPTCHA Image