1. بازپژوهی شرط مالیت و ملکیت عوضین در بیع از منظر فقه امامیه، حقوق ایران، انگلستان و آمریکا

پرویز باقری؛ رضا حسین گندمکار؛ عبدالجبار زرگوش نسب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2020.4808.1659

چکیده
  ارزش عوضین در عقد بیع تابع گونه گونی اجتماعی واقتصادی زمان بوده ومقتضیات زمان و مکان و سیره عقلادر فقه وحقوق ایران در تعیین مالکیت اشیاء نقش بسزایی دارد. مالیت حقیقت شرعیه ومتشرعه ندارد بلکه مفهومی عرفی است، لذا در هر زمان ومکان برای فهم معنای آن باید به عرف زمان ومکان مراجعه کرد. در عین حال رویکرد قانونگذار آمریکایی و انگلیسی نسبت ...  بیشتر

2. مالکیت خصوصی در میانه همگرایی و واگرایی اندیشه های حقوق طبیعی و فقه امامیه

روشنک صابری؛ سید احمد حبیب نژاد؛ رحیم پیلوار

دوره 7، شماره 1 ، بهار 1399، ، صفحه 173-202

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2020.4282.1556

چکیده
  وجود تضاد و تعارض بین خودخواهی (نفع شخصی) و نو­ع­ دوستی (نفع عمومی) و چگونگی جمع بین این دو، موضوعاتی هستند که ذهن بزرگترین متفکران تاریخ بشر را به خود مشغول کرده است. مکتب حقوق طبیعی، از جمله طلایه­داران این امر می­ باشد که نقش مهمی در توجیه حق مالکیت و شناسایی حدود آن ایفا نموده است. بعضی از اندیشمندان این مکتب معتقدند حق مالکیت ...  بیشتر

3. ظهورعدم تبرع در پرداخت در حقوق ایران، فقه امامیه و مقایسه تطبیقی آن با نظام حقوقی انگلستان

احمد شمس؛ سعید شیری

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 55-88

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2019.1235.1079

چکیده
  اجمال ماده (265) قانون مدنی نه تنها موجب بروز تفسیرهای گوناگونی در رابطه بااین ماده قانونی، بلکه موجب صدور آراء متفاوتی از محاکم گشته است. ازاین‌رو تعیین رویه­ای واحد جهت جلوگیری از سردرگمی طرفین دعوی، محاکم و وکلاء به یک ضرورت انکار‌ناپذیر تبدیل شده است. در این پژوهش با توسل به دکترین حقوقی به بررسی و تحلیل دیدگاه های مرتبط با ماده ...  بیشتر

4. مبانی رویکرد حقوقی متن باز در اسناد بین المللی حقوق بشر و ارزیابی قابلیت استناد به آنها در فقه امامیه و حقوق ایران

سید حسن شبیری زنجانی؛ جعفر نظام الملکی

دوره 4، شماره 4 ، زمستان 1396، ، صفحه 53-90

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2018.3346.1416

چکیده
  رویکرد حقوقی متن باز به معنای تأمین امکان دسترسی آزاد به فورمول تولید نوآوری، اطلاعات نوآورانه و سایر لوازم مورد نیاز در نوآوری برای سایرین به ویژه مبتکرین دیگرمی باشد. این امر به منظور زمینه سازی ارزیابی نوآوری مذکور و ارتقاء آن و همچنین تسهیل و تسریع سایر نوآوریها بر مبنای دانش به دست آمده از نوآوری مورد نظر می باشد. آزادی اندیشه ...  بیشتر

5. درنگی مقایسه‌ای بر قاعده تلف مبیع قبل از قبض در ماده 387 قانون مدنی (مطالعه تطبیقی در فقه امامی، حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین المللی)

سید عبدالمطلب احمدزاده بزاز؛ سید محمدهادی قبولی درافشان؛ سید محمد صادق قبولی درافشان

دوره 4، شماره 2 ، تابستان 1396، ، صفحه 1-30

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2018.2452.1253

چکیده
  ماده )387( قانون مدنی به پیروی از اندیشمندان فقه امامی، در صورت تلف مبیع پیش از تسلیم به مشتری و بدون تعدی و تفریط بایع، حکم به انفساخ بیع کرده است. حال سؤال این است که این حکم معتبر است یا خیر و بر فرض اعتبار آیا حکم یاد شده در مورد تلف ثمن قبل از قبض نیز مجری است؟ این جستار با نقد مستندات حکم به این نتیجه رسیده که این مستندات از استحکام ...  بیشتر

6. مبانی قانون گذاری در مکتب لیبرالیسم و مذهب امامیه

علیرضا دبیرنیا؛ فاطمه سادات نقوی

دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، ، صفحه 57-84

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2018.2066.1206

چکیده
  بررسی مبنای عمل تقنین در مکتب لیبرالیسم و مذهب امامیه می­تواند تفاوت فرآیند قانون­گذاری در کشورهای معتقد به این دو مکتب را روشن سازد. دقت در اصول لیبرالیسم همچون فردگرایی، آزادی، حریم خصوصی، تکثرگرایی و لائیسیته نشان می­دهد که مبنای قانون­گذاری لیبرالی، «خودآیینی» است. دقت در اصول کلامی امامیه مانند انحصار تشریع به ...  بیشتر

7. نقش علم به نوعاً کشندگی رفتار در ساختار قتل عمد از منظر حقوق اسلام و غرب

جلال‌الدین قیاسی؛ روح‌الله اکرمی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1393، ، صفحه 105-134

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2015.566

چکیده
  یکی از مصادیق قتل عمد، کشتن دیگری از طریق ارتکاب رفتار غالباً کشنده توسط فرد فاقدِ قصد قتل می‌باشد، که هم در حقوق کیفری ایران، به حکم بند ب ماده‌ی (290) قانون مجازات اسلامی، و هم در برخی از نظام‌های حقوقی غرب مطمح‌نظر قرار گرفته است. یکی از مسائل مهم در مورد این نوع از قتل عمد آن است که آیا آگاهی مرتکب به ویژگی قتاله بودن عمل در ساختار ...  بیشتر