نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
چکیده
تازه های تحقیق
اسناد بینالمللی و مقررات حقوق داخلی به دنبال تضمین حقوق و آزادیهایی برای انسانها است که این حقوق به صِرف انسان بودن به وی تعلق میگیرد. حقوق و آزادیهای مذکور در دو سطح قابل بررسی است. سطح اول صرفاً ناظر بر حقوق و آزادیهای ذاتی یک انسان مانند حق حیات، حق آزادی بیان، حق آزادی رفت و آمد، حق آزادی مسکن ، ازدواج و... است و عهدهدار توجیه اصل وجود آزادیها است که تحت عنوان حقوق بشر نامیده میشود. به بیان دیگر، حقوق بشر مجموعه حقوق و آزادیهای افراد را در وضعیت مطلوب و ایدهآل مقرر میدارد. سطح دوم، معطوف به مطالعه تضمینها و الزامات ناشی از حقوق و آزادیهای عمومی در قالب قواعد و مقررات داخلی است. هنگامی که حقوق مورد مطالعه در سطح اول جهت تبدیل به مقررات الزامآور در عرصه اجتماعی وارد در حوزه سطح دوم، موضوع محدودیتها و جوانب آن میشود، این حقیقت آشکار میگردد که آزادی مطلق و بی قید و شرط امکانپذیر نیست و هیچ عقل سلیمی بدان باورمند نیست. بر همین مبنا، مطالعهی محدودیتهای ناشی از آزادیهای عمومی در اسناد بینالمللی و مقررات داخلی ضروری به نظر میرسد. بررسی مجموعه اسناد و مقررات پیرامون آزادیهای عمومی نشانگر آن است که آزادی دیگران و منافع عمومی دو معیار و ضابطه اصلی حدود و ثغور آزادیها میباشد. این در حالی است که تعریف این دو شاخصه با توجه به ارزشها و موازین حاکم بر حکومتهای گوناگون، متفاوت است. آزادی دیگران به عنوان معیاری جهت محدود نمودن آزادیهای عمومی، وابسته به درک از آزادی و نحوه نگرش به آزادی است. آزادی به مفهوم نفی حاکمیت و سیطره غیر در اندیشه لیبرالدموکراسی غرب بر مبنای منفعتطلبی، لذتخواهی و سودگرایی انسانها و عدم اعتقاد به فراماده شکل گرفته است؛ در حالی که در اندیشه اسلامی، آزادی بر مدار دو اصل «عدم برتری انسان از ناحیه خود بر دیگری» و «بندگی خداوند متعال» معنا میشود و بر همین اساس، بندگی خداوند و دستیابی به مقام رشد انسانی با اعتقاد به غیب و زندگی جاودانه اخروی با مفهوم آزادی اسلامی در هم تنیده شده است و بر اساس همین تفاوت در معنا، مفهوم آزادی و در نتیجه مفهوم آزادی دیگران نیز در حکومت اسلامی با سایر حکومتها تمایز مییابد و معروف و منکر، معیاری برای شناخت آزدی افراد یا آزادی دیگران به حساب میآید.
منافع عمومی نیز یکی دیگر از محدودیتهای آزادیهای عمومی است که در اسناد بینالمللی و مقررات داخلی مورد توجه قرار گرفته است. منافع عمومی، خود متشکل از عناصری مانند امنیت عمومی، نظم عمومی، اخلاق حسنه و آسایش و بهداشت عمومی - که این عناصر خود بر مبنای اهداف هر حکومتی سنجههای متفاوتی دارد – است. برای نمونه، حکومتهای لیبرال هدف غایی خود را سعادت و کامجویی دنیایی میدانند و در اهداف میانی به دنبال رفاه، امنیت و نظم مادی هستند، در حالی که در حکومت اسلامی رشد انسانها و دستیابی به مقام خلیفهاللهی و رشد جامعه و تأسیس مدینه فاضله، هدف غایی است؛ و اقامه دین و در پرتو آن دستیابی به مجموعه ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اهداف میانی محسوب میگردند. بر همین مبنا، محدودیت ناشی از منافع عمومی متناسب با اهداف حکومت اسلامی با سایر حکومتها متفاوت است.
در مجموع، هرچند سنجهها و معیارهای آزادیهای عمومی در حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی با یکدیگر برابر است اما بر اساس تفاوتهای ناشی از تعاریف هر یک از شاخصها، که مباحث مربوط به آن در حیطه علم حقوق نمیگنجد و از جهانبینی حاکم بر هر نظام نشات میگیرد و حقوق تنها از آثار آن بهره میبرد، نتایج حاصل از آنها متفاوت خواهد بود و حدود هر یک از آزادیهای عمومی نیز متناسب با تعاریفِ صورتگرفته، قابل ارزیابی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Public freedoms are, through a set of obligatory legal regulations, sought to guarantee the inherent body of human privileges which are considered as natural characteristics of mankind, and dealt with in some international legal documents and municipal law. In municipal law, while expressing the sanctions of rights and social freedoms, some restrictions are imposed on them. Referring to the international documents concerned to public rights and freedoms shows that there are two kinds of limits: respecting others freedom and public interests. There are some differences between Islamic and secular governments in this field which studied in the present article. Accordingly, at first, we review the concept of human rights and public freedoms, and then go on to prove the principle of the existence of restrictions on public freedoms in various governments. Subsequently, the freedoms of others and the public interests as tow main restrictions on the rights and public freedoms will be studied comparatively. It seems that there are no differences in the norms of the restriction of public freedoms between Islamic government and liberal governments, but the difference is in the definition of “freedom” and “public interests”, that is not a subject of legal science, and the legal systems based on the ruling values of governments, use those conceptions and definitions in order to create a legal obligation.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم
نهجالبلاغه
ارسال نظر در مورد این مقاله