Private Property Between the Convergence and Divergence of Natural Rights Ideas and Imamiyah Jurisprudence

Document Type : Academicm and Research

Authors

1 Ph. D. Candidate in Public Law, Faculty of Law, Farabi College, University of Tehran.

2 Assistant Professor, Department of Public Law, Faculty of Law, Farabi College, University of Tehran .

3 Assistant Professor, Department of Private Law, Faculty of Law, Farabi College, University of Tehran.

10.22091/csiw.2020.4282.1556

Abstract

The contradiction between selfishness (personal interest) and altruism (public interest) and how they are combined are issues that have engaged the minds of the greatest thinkers of human history. The school of natural rights is one of the pioneers in this regard that it has played a significant role in justifying the right of ownership and identifying its limits. Some thinkers believe that the right to private property is a natural right inherent in human nature and in opposite, others, despite the recognition of the right to public ownership as one of the examples of natural rights, consider private property as the exception and maintain that this right has come about as a result of rulers’ act or on the basis of a social contract. On the other hand, in the school of Islam (theImamiyah jurisprudence), it is believed that the real property belongs to God and the man is indebted to Him in this divine gift. Defending private property rights is observed in both of these views (convergence) but each of them, under the auspices its intellectual foundations, has adopted a distinct policy about the scope of this right and sometimes has come to different results (divergence). This leads the mind of anyone to study these theories, reasons and argumentative methods so that be able to deal with a kind of convergence and conciliation between these thoughts and the existing divergence between them and come to a favorite result in this lane of dogmatism.

Keywords


1)      احمدی میانجی، علی، 1382ش، مالکیت خصوصی در اسلام ، تهران، نشر دادگستر،چ1.
2)      آقایی، کامران، 1394ش، «تلاقی گاه ضرورت و آزادی، عصر روشنگری و تکوین فلسفه حقوق»، تحقیقات حقوقی، ش 71 .
3)      امام خمینی، سید روح الله؛ 1378ش، صحیفه امام، تهران،موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،چ1.
4)      باربیه، موریس، 1392ش، مدرنیته سیاسی؛ ترجمۀ عبدالوهاب احمدی، تهران، انتشارات آگه.
5)      پارساپور، محمدباقر، 1389ش، «نظریه حقوق طبیعی»، پژوهش­های فلسفی کلامی، دانشگاه قم، سال چهارم، ش1و2.
6)      پولادی، کمال، 1382ش، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب: از سقراط تا ماکیاولی، تهران، انتشارات مرکز.
7)      ----------، 1382ش، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب: از ماکیاولی تا مارکس، تهران، انتشارات مرکز.
8)      پیلوار، رحیم، 1392ش،  فلسفۀ حق مالکیت، تهران، انتشارات شرکت سهامی انتشار،چ2.
9)      --------،1390، «نظریۀ کار به عنوان مبنای مالکیت در حقوق اسلام و فلسفۀ جان لاک»، مطالعات فقه و حقوق اسلامی، سال سوم، ش5.
10)  دارابی، علی،1389ش، «جان لاک و تبیین نظریه کار- ارزش در دولت لیبرال و جامعه بورژوازی»، مطالعات سیاسی، سال سوم، ش10.
11)  رحمت اللهی، حسین، 1388ش، تحول قدرت (دولت و حاکمیت از سپیده دمان تاریخ تا عصر جهانی شدن)، تهران، انتشارات میزان،چ1.
12)  رضایی­زاده، محمدجواد، امینی طامه، علیرضا، 1398ش، «الگوی مطلوب رویکرد فقهی-حقوقی در حدود دخالت دولت در مالکیت خصوصی»، پژوهش­نامه حقوق اسلامی، سال بیستم، ش 1 (پیاپی 49).
13)  زادی­وفا، محمدهادی، سعدی، حسینعلی، رحیمی، امیر­محمد، 1396ش، «تطبیق سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی با مبانی فقهی مصرف انفال»، مطالعات اقتصاد اسلامی، سال دهم، ش 1(پیاپی 19).
14)  ژیلسون، اتین، 1384ش، تومیسم: درآمدی برفلسفه قدیس توماس آکوئینی، ترجمۀ ضیاالدین دهشیری، نشر حکمت.
15)  سبزه­ای، محمدتقی، 1386ش، «جامعه مدنی به مثابه قرارداد اجتماعی: تحلیل مقایسه­ای اندیشه­های هابز، لاک و روسو»، پژوهش حقوق عمومی، سال نهم ، ش 22.
16)  صانعی دره بیدی، منوچهر، 1384ش، «رابطه حق و تکلیف در نظام سیاسی از دیدگاه کانت»، حکمت و فلسفه، سال اول، ش2.
17)  صدر، محمدباقر،1350ش، اقتصاد ما، ترجمه محمد کاظم موسوی، انتشارات برهان و اسلامی،ج1.
18)  ------------، 1357ش، اقتصاد ما، ترجمه عبدالعلی اسپهبدی،انتشارات اسلامی،ج2.
19)  قربان­نیا، ناصر، 1383ش، «قرائت­های گوناگون از حقوق طبیعی»، فقه و حقوق، سال اول، ش 1.
20)  کانت، ایمانوئل، 1383ش، ما بعد الطبیعه اخلاق: مبانی ما بعد الطبیعی تعلیم حق (فلسفه حقوق)، ترجمۀ منوچهر صانعی دره بیدی، تهران،انتشارات نقش و نگار،چ2،ج1.
21)  کلی، جان، 1385ش،  تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب، ترجمۀ محمد راسخ، تهران، انتشارات طرح نو.
22)  لاک، جان، 1387ش،  رساله­ای دربارۀ حکومت ( با مقدمه­هایی از کارپنتر و مک فرسن)، ترجمۀ حمید عضدانلو، تهران، انتشارات نی.
23)  محقق داماد، مصطفی، 1406ق، قواعد فقه، تهران، مرکز نشر علوم اسلامی،چ12،ج4.
24)  موحد، محمدعلی، 1381ش، در هوای حق و عدالت (از حقوق طبیعی تا حقوق بشر)، تهران، انتشارات کارنامه.
25)  نعمت­اللهی، علی، 1396ش، «تحدید و سلب مالکیت خصوصی در فقه امامیه و اهل سنت و انعکاس آن در حقوق موضوعه ایران»، رساله مقطع دکتری، استاد راهنما: رضا اسلامی، مذاهب فقهی، دانشکده مذاهب، دانشگاه ادیان و مذاهب.
26)  نوراحمدی، محمدجواد، 1392ش، مالکیت، عدالت و رشد در تحول اندیشه­های اقتصادی،تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق،چ1.
27)  هاشمی، سید محمد، 1385ش، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت و نهادهای سیاسی، تهران، نشر میزان،چ11،ج2.
28) Araujo, Marcelo de; (2009), “Hugo Grotius, Contractualism, and the Concept of Private Property: An Institutionalist Interpretation”, History of Philosophy Quarterly, Published by: University of Illinois Press on behalf of North American Philosophical Publications. Vol. 26, No. 4.
29) Dougherty , Richard J; (2003), “Augustine and Aquinas on Property Ownership”, Journal of Markets & Morality, Volume 6, No. 2.
30) Jones, Peter ; (1994), Rights, Houndmills and New York: Palgrave.
31) Lawrence C. Becker; (2013), Property Rights: Philosophic Foundations; Series: Routledge Revivals, Publisher: Routledge.
32) Lopata, Benjamin B; (1973), “Property Theory in Hobbes”, Political Theory, Balliol College (Oxford), Sage Publications, Vol. 1, No. 2.
33) Macpherson, C. B; (1962), “The Political Theory of Possessive Individualism (Hobbes to Locke)”, Source: Social and Economic Studies, Published by: Sir Arthur Lewis Institute of Social and Economic Studies, Oxford University press, Vol. 14, No. 2.
34) MacQueen, D. J; (2009), St. Augustine’s concept of property ownership; University of Ghana, Uegon Accra.
35) Milne, A. J. M; (1968), Freedom and Rights; London: George Allen and Unwin; New York: Humanities Press.
36)              Walsh , Rachael ; (2018) , “Property, Human Flourishing and St. Thomas Aquinas”, Canadian Journal of Law & Jurisprudence , Vol. 31.
CAPTCHA Image