Document Type : Academicm and Research

Authors

1 Assistant Professor, Department of Public Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University

2 Ph. D. Candidate in Public Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University.

10.22091/csiw.2021.6256.1955

Abstract

By the establishment of Safavid state and new conditions ahead, Shi’a political thought in 16th century saw itself faced with numerous questions the most significant of which was the presence of Shi’a but non- masūm king on the throne. Rozat-al-Anwar Abbasi by Mohammad Bagher Sabzevari's is among the works which is written for answering these questions including Mohaghegh Sabzevari’s main ideas as to human being’s nature, society and the way for governing it. This article, through studying one of the most significant works of Safavid era e.g.  Rozat-al-Anwar Abbasi and one of its most important contemporaneous works e.g. Leviathan written by Thomas Hobbes, aims at answering this question that why despite the fact that Hobbes and Mohaghegh Sabzevari almost share the same view as regards human being’s nature and the society, propose different solutions for governing the society and permanence of governance? The authors maintain that the different time and social conditions in which they lived have led Hobbes to consider the state as an artificial human as the solution for the permanence of society’s governance, while have induced Mohaghegh Sabzevari to follow connecting Safavid king to immortal Imam and ensuring the permanence of governance through creating the notion of non-original Imam. For the purpose of this article, in studying the works of these two writers, the manuscripts are used and the library-based, descriptive and analytic method is employed.
 

Keywords

1)    آژند، یعقوب، 1380 ش، تاریخ ایران دوره صفویان ،پژوهش دانشگاه کمبریج، تهران، جامی.
2)    توانا، محمدعلی، اله دادی، نفیسه، 1396ش، «خشونت در وضع مدنی هابز: بازخوانی لویاتان»، پژوهش سیاست نظری، ش 22.
3)    تهرانی،آقا بزرگ، 1408ق ، الذریعة إلى تصانیف الشیعة، قم،اسماعیلیان و تهران،کتابخانه اسلامیه ‌،ج 10.
4)    جعفریان، رسول، 1390ش، «نظریه اتصال دولت صفویه با دولت صاحب‌الزمان» نمونه‌های تاریخی به‌ضمیمه رساله «شرح حدیث دولتنا فی آخر الزمان»، پیام بهارستان، ش ۱۱.
5)    -----------،1379ش، صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه،ج1.
6)    سلطانی، سید ناصر، 1394ش، «نقدی بر ترجمه فارسی لویاتان از دیدگاه مفاهیم حقوقی»، تحقیقات حقوقی » ش70.
7)    -------------، 1398ش، «نقد ترجمه فارسی لویاتان از دیدگاه مفاهیم حقوق عمومی»، پژوهش حقوق عمومی»، ش63.
8)    شهرآیینی، سیدمصطفی، نوظهور، یوسف، کریمی، بیان، 1397ش، «تفسیر هابز از سرشت انسان و تأثیر آن در شکل‌گیری فلسفه‌ی سیاسی او»، پژوهش‌های فلسفی، ش 22.
9)    صفت گل، منصور، 1380ش، ساخت نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی، تهران، رسا.
10)محقق سبزواری، محمدباقر بن محمدمؤمن، 1383ش، روضه الانوار عباسی (در اخلاق و شیوه کشورداری)، تصحیح: اردهایی، اسماعیل چنگیزی، قم، نشر میراث مکتوب، آینه میراث.
11)هابز، تامس، 1380ش، لویاتان، ترجمه: بشیریه، حسین، تهران،  نی.
12)مهدوی، سید مصلح الدین، ۱۳۷۱ش،  خاندان شیخ الاسلام اصفهان، اصفهان، گل بهار.
13)یونسی، مصطفی، اکبری، نورالدین ،1394ش، «بررسی روش هابز در تأسیس و تشکیل دولت با تأکید بر کتاب لویاتان»، پژوهش‌های فلسفی کلامی، ش 64.
14)    Arendt, Hannah;(1961), Between past and future, Six exercises in political thought, New York: The Viking press.
15)    BodLeian Oxford Librrary, MS. Oussey386, No.342, p.75-80a.
16)    Donelson, Raff, (2017), "Blacks, Cops, and the State of Nature", Ohio State Journal of Criminal Law, 15 (1).
17)    Hampton, J.; (1986), Hobbes and the Social Contract Tradition, Cambridge: Cambridge University Press.
18)    Hobbes, T.; (1996), Introduction. In R. Tuck (Ed.), Hobbes: Leviathan: Revised student edition (Cambridge Texts in the History of Political Thought, pp. Ix-Xlv). Cambridge: Cambridge University Press.
19)    Mortimer, Sarah; (2013),“Christianity and Civil Religion in Hobbes’s Leviathan” in P. Martinich and Kinch Hoekstra(eds.) The Oxford Handbook of Hobbes.
20)    Sommerville, J.P. (1992), Thomas Hobbes: Political Ideas in Historical Context. London: MacMillan.
21)    Tuck, Richard; (2006), "Hobbes's moral philosophy", in The Cambridge Companion to Hobbes, Sorell, Tom, Cambridge: Cambridge University press.
22)    Stauffer, Devin; (2010), “‘Of  Religion’ in Hobbes’s Leviathan.” The Journal of Politics, vol. 72, no. 3.
23)    Tuck, Richard: (2002), Hobbes: A Very Short Introduction, Cambridge: Oxford University Press.

 

CAPTCHA Image