Legal Position of Propaganda In Use of Force against Governments; With Emphasis on Islamic Approach

Document Type : Academicm and Research

Authors

1 Deputy Director of Education, University of Qom

2 مشاوره حقوق بین الملل و ماهواره،تحلیل گر صدا و سیما

Abstract

The principle of "Prohibition of resorting to force" for maintaining and strengthening world peace, is the pivotal element in the international system based on the UN Charter. Following to prohibition of war and repetition of this rule in numerous international documents, the issue of propaganda prohibition for aggressive war was raised also in international law. With the occurrence of various international and domestic conflicts after the cold war especially in the West Asia and North Africa regions, the subject of propaganda for war has become more important. In this article, the propaganda prohibition of resorting to force in the system of sources of international law has been investigated and this prohibition especially with attention to affirmation of some treaties is clear and on this basis, governments shall not do this with the use of various tools including the media. Also in Islamic perspective, this subject in Quran and Sunnah has been evaluated. in this part, in addition to numerous Quranic and Hadith evidences, from the general principles that comprehended from these sources is used that also is necessity of the originality of peace and prohibition of beginning to war, prohibition of any propaganda for an aggressive war. Prophetic Method and Imam Ali's behavior in beginning to wars, is an important backing for this comprehension and is distinctive point and the positive approach of Islam in this realm.

Keywords


  1. ابن هشام، 1978ق، السیرة النبویه، ج3، بی­چا، القاهره، مکتبة الکلیات الازهریه.
  2. اشراق، محمدکریم، 1368ق، تاریخ و مقررات جنگ در اسلام، بی­چا، تهران، نشر فرهنگ اسلامی.
  3. اندروسکینز، بن اولافلین، 1392ش، جنگ و رسانه، ترجمه مهدی­­زاده سراج، چ1، تهران، مؤسسه مطالعات اندیشه­­سازان نور.
  4. بوسچک و رابرت بلدسو، 1375ش، فرهنگ حقوق بین­الملل، ترجمه بهمن آقایی، چ1، تهران، گنج دانش.
  5. بهسودی و واعظ­­زاده، 1392ش، ماهیت جنگ و صلح در منازعات بین­­المللی، مجموعه مقالات دومین همایش اسلام و حقوق بین­الملل بشردوستانه، بی­چا، مشهد، نشر آستان قدس رضوی.
  6. جرجانی، میرشریف، 1377ش، تعریفات فرهنگ اصطلاحات معارف اسلامی، ترجمه‌ حسن سیدعرب و سیما نوربخش، بی­چا، تهران، نشر و پژوهش فروزان‌روز.
  7. الحلی، علامة حسن بن یوسف، 1413ق، قواعد الاحکام، ج3، بی­چا، قم، موسسة النشر الاسلامی.
  8. حلی، علامة حسن بن یوسف، 1420ق، تحریر الاحکام، ج3، بی­چا، قم، موسسة امام صادق.
  9. خندان، محسن، 1374ش، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، بی­چا، قم، سازمان تبلیغات اسلامی.
  10. دادنپورت، جان، 1386ش، محاکمات نورنبرگ، ترجمه مهدی حقیقت­ خواه، بی­چا، تهران، ققنوس.
  11. راغب اصفهانی، حسین­بن­محمد، 1383، مفردات الفاظ قرآن، ترجمه غلامرضا، خسروى حسینى، ج‏۲، بی­چا، قم، دار الکتب الإسلامیة.
  12. رزاقی، احمد، 1377ش، تبلیغات دینی ابزار و شیوه­ها، چ1، قم، سازمان تبلیغات اسلامی.
  13. رزاقی، احمد، 1377ش، جایگاه تبلیغات در جهان امروز، چ1، قم، سازمان تبلیغات اسلامی.
  14. رشاد، علی­­اکبر، 1387ش، دانشنامه امام علی(ع)، ج6، چ1، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  15. الرکابی، 1391ق، الجهاد فی الاسلام، چ5، دمشق، دارالفکر. 
  16. ریخته­گر، ریحانه، 1393ش، مسئولیت بین­­المللی دولت­­ها در قبال تبلیغات خصمانه، پایان­­نامه کارشناسی ارشد حقوق بین­ الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
  17. الزحیلی، وهبة، 1418ق، التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، ج2، بیروت، دارالفکر المعاصر.
  18. ــــــــــــــــــ ، 1992م، آثار الحرب فی الاسلام، بی­چا، دمشق، دارالفکر.
  19. ساعدی، ستاره، 1389ش، وضعیت رسانه­ های جمعی در جریان مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق بین­ الملل، پایان­ نامه کارشناسی ارشد حقوق بین­ الملل، دانشگاه علامه طباطبایی.
  20. شیرازی، محمد، 1376ش، جنگ روانی و تبلیغات مفاهیم و کارکردها، چ1، تهران، انتشارات نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
  21. صالحی نجف‌آبادی، نعمت الله، 1382ش، جهاد در اسلام، بی­چا، تهران، نی.
  22. ضیایی، سیدیاسر؛ طباخی ممقانی، جواد، 1392ش، توهین در رسانه از منظر حقوق بین­­الملل و حقوق ایران، پژوهش­­های حقوق تطبیقی، 17، ش3.
  23. ضیائی بیگدلی، محمدرضا، 1380ش، حقوق جنگ، بی­چا، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  24. عظیمی شوشتری، عباسعلی و همکاران، 1392ش، جنگ و صلح در اسلام، پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع)، چ1، قم، انتشارات زمزم هدایت.
  25. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، 1376، ممنوعیت تبلیغات جنگی در حقوق بین الملل معاصر، قابل دسترس در:ensani.ir/fa/content/73183/default.aspx.
  26. علوی، پرویز، 1376، ارتباطات سیاسی، چ1، تهران، ثانیه.
  27. علیخانی، علی­اکبر، 1385ش، کرامت انسانی و خشونت در اسلام، پژوهشنامه علوم سیاسی، ش3.
  28. عمید زنجانی، عباسعلی، 1377ش، فقه اسلامی، ج2، بی­چا، تهران، امیرکبیر.
  29. قربان­پور، محمد، 1387ش، جرم­انگاری انکار هولوکاست: مطابق یا مغایر حقوق بشر؟، پژوهش­های حقوقی، ش13.
  30. کلینی، اصول کافی، 1363ش، ترجمه و شرح جواد مصطفوی، ج5، بی­چا، تهران، نور.
  31. متقی، هندی، 1979ق، کنزالعمال، ج4، بی­چا، بیروت، مؤسسة الرسالة. 
  32. محسنیان­راد، مهدی، 1384ش، ایران در چهار کهکشان ارتباطی: سیر تحولات تاریخ ارتباطات در ایران از آغاز تا امروز، بی­چا، تهران، سروش.
  33. محقق داماد، مصطفی، 1392ش، فلسفه حقوق بشر و حقوق بین­ الملل بشردوستانه، دیدگاه اسلامی، در: مجموعه مقالات اسلام و حقوق بشردوستانه، بی­چا، تهران.
  34. محمصانی، صبحی، 1992م، القانون و العلاقات الدولیه فی الاسلام، بی­چا، بیروت، دارالعلم للعالمین.
  35. ــــــــــــــــــــــ ، 1979، القانون العلاقات فی الاسلام، بی­چا، بیروت، دارالعلم للعالمین.
  36. معتمد نژاد، کاظم و رویا، معتمدنژاد، 1387ش، حقوق ارتباطات، چ1، تهران، دفتر مطالعات رسانه.
  37. مفتح، محمدهادی، 1389ش، جهاد ابتدایی در قرآن و سیره پیامبر، فصلنامه علوم حدیث، س15، ش2.
  38. منتظری، حسینعلی، 1408ق، دراسات فی ولایة الفقیه و فقة الدولة الاسلامیه، بی­چا، قم، المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
  39. میریان، ایمان و زینب، اصغری، 1391ش، زینب، تبلیغات خصمانه از منظر حقوق بین­ الملل، مطالعات قدرت نرم، س2، ش5.
  40. نادیه، محمود مصطفی، 1996م، العلاقات الدولیه فی الاسلام وقت الحرب، بی­چا، بیروت، المعهد العالمی للفکر الاسلامی.
  41. نورد نسترنگ، کارل، 1371ش، ممنوعیت تبلیغات جنگی، ترجمه محمدحسن اسدی طاری، رسانه، ش12.
  42. نوروزی، محمدجواد، 1372ش، پژوهشی درخصوص جایگاه جنگ روانی در اسلام، معرفت، ش6.
    1. Bobrakov, Yuri, (1996), war propaganda: acrime against Humanty law and contemporary probgem, vol 31. No. 3.
    2. Collins, Richard B, (2010), "Propaganda for war and Transparency", Denver University Law Review, vol. 87, No. 4.
    3. Fenwik, Charles J, (1938), "the use of radio as an Instrument of Foreign propaganda", American Jaurnal of International Law, vol 32, No 2.
    4. Gordon, Gregory s. (2004), the war of media, words, newspapers, and radio station: the ICTR media Trial verdict and a new chapter in the international law of hate speech, Virginia of international law Association, vol. 45.
    5. Harrop, Liz, (2004), "Propagandas War Human Rights", Peace Review, vol. 16, No. 3.
    6. Jowett, earth s. & oponnel, victoria, (2012), Propaganda and Persuasion, 5 th edition,   SAGE, publications.                                                                    
    7. Kearney, Micheal, (2007), the prohibition, of, Propaganda for War in Internatinal Law, Oxford University Press.
    8. Martin, l. john, international propaganda, its legal and diplomatic control, minnea polise: university of minnesotapress.
    9. Murty, bhayevatula (1989), satyanarayrna, the International law of  Propayanda: the ideo cogicac instrument and world public order, martinus NiJhoff.
    10.  Queting: Burkitt, Lan, (2005), "powerful Emotions: Power, Governmnt and opposition in ther waron terrey sociology, vol. 39, No. 4.
    11.  Sinsalu, Arnold, (2008), "propaganda, information war and the Estonian russian treaty relation: some aspects of international, noxv.
    12.  Susant, carruther, (2000), The medie and conflict in the twentieth at war:communication, Mc miland pressltd.
    13.  Van Dayke, verton, (1940), "the Responsibility of States for International propaganda", American journal of International law, vol. 58.

 

CAPTCHA Image