حامد نیکونهاد؛ مهدی زارع
چکیده
در نظام سیاسی تشیّع مشارکت مردم در تأسیس و استمرار حکومت بر مفهوم بیعت بنا میشود که در بارزترین کارکرد خود در قالب یک قرارداد اجتماعی با کارگزاران سیاسی منعقد میشود. در حقوق مدرن انتخابات مهمترین عنصر در تحقق نظام نمایندگی محسوب میشود و حاکمیت ملی از طریق نظام نمایندگی و با حق رأی، توسط منتخِبین اعمال میشود. در مورد همسانی ...
بیشتر
در نظام سیاسی تشیّع مشارکت مردم در تأسیس و استمرار حکومت بر مفهوم بیعت بنا میشود که در بارزترین کارکرد خود در قالب یک قرارداد اجتماعی با کارگزاران سیاسی منعقد میشود. در حقوق مدرن انتخابات مهمترین عنصر در تحقق نظام نمایندگی محسوب میشود و حاکمیت ملی از طریق نظام نمایندگی و با حق رأی، توسط منتخِبین اعمال میشود. در مورد همسانی مفهوم بیعت با رأی و انتخابات اختلافنظر وجود دارد، و حل این اختلاف به بررسی ماهیت بیعت باز میگردد. از دیدگاه فقه شیعی بیعت را میتوان بهعنوان یک عقد لازم و مستقل درنظر گرفت که فقط جنبه تأکیدی دارد و تأسیس تکلیف برای مسلمان نمینماید؛ در واقع حق تعیین سرنوشت مردم در چارچوب رجوع به ولایت اعمال میشود و امّت مجاز به قبول ولایت فرد دیگری غیر از ولیّ نیست و مردم فقط وظیفه کشف ولیّ بر اساس شاخصههای موجود و بیعت با او را دارا هستند. برخلاف انتخابات که مردم با حق تعیین سرنوشت، هرکسی را میتوانند بر سرنوشت خود حاکم یا عزل نمایند و رأی مردم مستقلاً، فینفسه و بهصورت کامل مشروعیتبخش محسوب میشود و منحصراً اراده مردمی، ایجادکننده شاخصههای موردنیاز در نماینده است.