1. محدودیت های اصل شفافیت در قرآن و حقوق عمومی ایران

نسرین کردنژاد؛ غلامعلی قاسمی

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1399، ، صفحه 179-208

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2020.3986.1510

چکیده
  شفافیت به معنای جریان آزاد اطلاعات در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقشی سازنده در امر حکمرانی دارد. برای این اصل در قواعد حقوق عمومی استثنائاتی پیش­بینی شده است. در این مقاله با مراجعه به حقوق عمومی ایران به­ویژه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این استثنائات استخراج شده و سپس برای روشن شدن دیدگاه اسلامی در این باره، بحث ...  بیشتر

2. حمایت از اجساد درحقوق بین الملل بشردوستانه و دیدگاه اسلامی

غلامعلی قاسمی؛ مریم شاکری فر

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 115-148

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2019.4383.1567

چکیده
  حقوق بین­ الملل بشردوستانه حمایت­ های متعددی را در مورد رفتار احترام ­آمیز با اجساد درگذشتگان جنگ­ ها مقرر داشته است. این حمایت­ ها، با تعهد به جستجوی مفقودین آغاز شده و تا دفن محترمانه­ ی اجساد ادامه دارد. علاوه بر مشکلات مربوط به اجرای این مقررات، نظام حقوق بشردوستانه در جرم ­انگاری برخی رفتارها علیه اجساد مانند نبش قبرهای ...  بیشتر

3. امکان سنجی اجرای نظریه حکمرانی خوب درجوامع اسلامی با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران

محمد هادی مفتح؛ غلامعلی قاسمی؛ نسرین کردنژاد

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1394، ، صفحه 151-178

http://dx.doi.org/10.22091/csiw.2015.723

چکیده
  آموزه‌ی حکمرانی خوب در دهه‌های اخیر و متعاقب عدم موفقیت نظریات ناظر بر دولت، از سوی نهادهای بین‌المللی نظیر کمیسیون حقوق بشر و بانک جهانی مطرح گردید. این آموزه بر توانمند سازی دولت تأکید داشته و تحقق امر مذکور را منوط به اصلاح روش حکومت‌داری می‌داند. طرح این دیدگاه در مجامع غربی سبب شده عده‌ای امکان اجرایی شدن آن را در جوامع اسلامی ...  بیشتر