نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران (پردیس فارابی).
چکیده
تازه های تحقیق
مقاله حاضر تجربه حضور دستیار قضایی را در دادگاههای فرانسه بعنوان نمونهای از نظام حقوقی نوشته بررسی کرد تا از این میان امکان تأسیس نهاد مشابه در نظام حقوقی ایران سنجش و بررسی شود. با توجه به مشکلات موجود ناشی از حجم پروندهها در قوه قضاییه و مطالعه تطبیقی صورت گرفته، وجود نهاد دستیار قضایی در کنار قضات در ایران هم ضروری و هم ممکن است. تجربه کشورهایی که سابقهای در این زمینه دارند نشان میدهد که چارچوببندی قانونی وظایف و اختیارات این نهاد و نحوه آموزش و انتخاب آنها میتواند ایرادات و اشکالات احتمالی موجود را از میان بردارد و دستیار قضایی را به عنوان یک نیروی کارآمد در کنار قاضی قرار دهد.
با اینکه ضرورت وجود این نهاد و نیاز مبرم به نیرویی در دادگاهها برای سامان دادن به رسیدگی پروندهها به شدت احساس میشود، اما تأسیس و ایجاد آن نباید بیپروا و بدون مطالعه و بررسی و آزمون انجام شود. این مقاله بدون تردید پیشدرآمد و مقدمهای بر دستیار قضایی و تذکر و یادآوری این نهاد به شمار میرود و بیگمان تأسیس و ایجاد آن نیازمند پژوهش و مشارکت بیشتر و دقیقتر مخصوصاً از سوی قضات و انتقال تجربه و نظریات ایشان است تا بر پایه آن بتوان عمل و حرکت دستیار قضایی را مطابق با نیازهای نظام قضایی ایران طراحی کرد.
تکمیل و ادامه این مقاله و دستاوردهای آن منوط به برگزاری جلسات و نشستهای تخصصی در این زمینه با قضات در سراسر کشور و طراحی پرسشنامههایی در این خصوص برای برآورد میزان نیاز قضات و نکات پر اهمیت از سوی ایشان است. مجموع دستاوردها در کنار هم امکان سنجش دقیق برنامه تأسیس نهاد دستیار قضایی در نظام قضایی ایران را فراهم خواهد کرد. برای فائق آمدن بر مشکلات پیش رویمان باید برآوردی دوباره از تواناییها و امکاناتمان ارائه دهیم. قوهقضاییه لازم است برای غلبه بر مسائل کنونی از همه توان موجود در جامعه حقوقی ایران خصوصاً دانشکدههای حقوق استفاده کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
On the one hand, the ever-growing difficulties caused by the increasing number of legal cases presented at courts, coupled with a shortage of qualified legal experts to efficiently and effectively handle these cases, and on the other hand, the large number of young graduates from Law Schools, present us with an opportunity to solve a substantial portion of our legal system problems using the potentials existing in this new generation of Law Practitioners. However, to make use of this potential, there is a need for change in the curriculum of Law Schools to meet the training needs and provisions for apprenticeship programs in the Jurisdiction System. “Law Clerks”, as a strategy to improve knowledge and skills, has a long standing in other legal systems. Young Law Practitioners in France attempting to begin their careers as lawyers, judges or employment in governmental companies, look back at their Law Clerk apprenticeship as one of the most instructive period in their professional life. In the present article, we will discuss the implementation of this concept in France, efforts made by Iranian judicial pioneers in this regard and courts’ and Law Schools’ approach toward this matter, in order to refresh our frame of mind toward Law Clerks. It is clear that defining roles and responsibilities of Law Clerks towards the court, judges and their legal and professional duties and obligations is a delicate matter and requires in-depth and detailed analysis to ensure the success of this scheme.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله