نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
2 دانشیار گروه علوم قرآنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
چکیده
در حقوق بینالملل، هرگونه تهدید و توسل به زور ممنوع است و فقط دو استثناء مهم نسبت به آن وجود دارد؛ یکی حق دفاع مشروع و دیگری، عملیات نظامی برای حفظ یا اعادهی صلح و امنیت بینالمللی. از سوی دیگر، برداشت غلط از آموزههای اسلام در باب جهاد، به ظهور فرقههای تکفیری جهادی انجامیده است. اینان، به جهاد ابتدایی با هدف ایدئولوژیک اعتقاد دارند؛ رویهای که در تضاد آشکار با قوانین بینالمللی است. این نوشتار، به شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانهای سامان یافته است و مسألهی تحقیق، تطبیق موازین بینالمللی با آیات قرآن در موضوع جهاد است تا میزان انطباق این دو را مشخص سازد. بررسی آیات مربوط به جهاد، مشروعیت و وجوب جهاد دفاعی را تأیید میکند. دفاع به معنی اعم که در حقوق بینالملل امروز طرفدارانی دارد، دامنهی گستردهای داشته و بسیاری از جنگها را که در تاریخ و فقه اسلامی، جهاد ابتدایی تلقّی شده نیز شامل میشود. نتایج این مقاله، نوعی همخوانی و همسویی میان مفاد آیات قرآن و حقوق بینالملل را در رابطه با جنگ و صلح نشان میدهد.
تازه های تحقیق
- مفهوم دفاع مشروع با تفسیر گستردهای که امروزه پیدا کرده است، طیف وسیعی از اقدامات نظامی را در بر میگیرد. دفاع پیشدستانه، دفاع پیشگیرانه و حتّی اقدامات نظامی تلافیجویانه پس از منقضیشدن حملات سابق، از آن جمله است.
2- در بازخوانی مفهوم جهاد دفاعی و ابتدایی براساس معیارهای مشروعیت جنگ در حقوق بینالملل، جهاد دفاعی، مصداق کامل و قدر متیقّن مفهوم دفاع مشروع و استثناء مسلم اصل ممنوعیت توسّل به زور است. آنچه در فقه با معیار شروع به جنگ، جهاد ابتدایی خوانده میشود، طبق تحلیلهای انجام گرفته، میتواند در مفهوم دفاع مشروع با تفسیر موسّع آن قرار گیرد.
3- جنگ ابتدایی، به این معنی که گروهی، به هدف بسط جغرافیایی سیاسی یا عقیدتی و یا هر منظور دیگر، به ملتی دیگر حمله برند، بیآنکه از سوی آنان مورد تعرّض یا تهدید یا توطئهچینی قبلی قرار گرفته باشند، امروزه، «تجاوز» و مصداق بارز جنگ نامشروع است. اما طبق بررسی انجام شده در این مقاله، به ادله عقلی و نقلی، ثبوتاً چنین جنگی از منظر اسلام، مشروعیت ندارد. اثباتاً همچنین جنگی با این اوصاف، در حکومت پیامبر اکرم (ص) واقع نشده است. جنگهای صدر اسلام، جملگی در قالبهای مشروع توسّل به زور، مانند دفاع مشروع پیشدستانه و نیز مداخلات و ملاحظات انساندوستانه جای میگیرد و توجیهپذیر است.
4- صرف کفر و شرک، ملاک و علت جهاد نیست، بلکه ابراز خصومت دشمن در معنای عام، شامل تهاجم، تهدید، توطئهچینی، نقض عهد، مزاحمت و ممانعت از آزادیهای اساسی، جنگ و جهاد را مشروع، بلکه واجب میگرداند. (جهاد دفاعی).
5- از نقطه نظر دفاعی یا تهاجمی بودن جهاد و هدف آن، آیات مربوطه را میتوان در دو دسته قرار داد: دسته نخست: آیاتی که به روشنی، بر اصالت روابط مسالمتآمیز و استثناییبودن روابط خصمانه دلالت دارد. دسته دوم: آیاتی که به ظاهر، بر اصالت جهاد و قتال و بهویژه جهاد ابتدایی با اهداف ایدئولوژیکی دلالت دارد. لیک بررسی دقیقتر این آیات و قرار دادن آنها در کنار آیات دسته نخست، برداشتهای اولیه و گاه ناصواب را تصحیح میکند. در حقیقت، برایند کلی آیات، اصالت صلح و محدودیت جنگ و جهاد است.
6- اقدامات غلط سلفیه جهادی ناشی ازبرداشتهای ناصواب از آیات جهاد و تلفیق نامیمون آن با نظریه تکفیر است که منجر به فجایع انسانی گردیده و چهره زشتی از اسلام به نمایش گذاشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Balance of the Ayahs (Verses) of Jihad in Qur'an with Resort to Force in International Law
نویسندگان [English]
- mohammad hasan moosavi khorasani 1
- javad iravani 2
1 Faculty Member, Department of Law, Razavi University of Islamic Sciences.
2 Associate Professor, Department of Quranic Sciences, Razavi University of Islamic Sciences.
چکیده [English]
In international law, any threat or use of force is prohibited and there are only two major exceptions to it. One is the right to self-defense and another is military operation to maintain or restore international peace and security. On the other hand, the misconception of the teachings of Islam on Jihad has led to the emergence of Jihadi Takfiri sects. They believe in Elementary Jihad with an ideological purpose; this is in clear contradiction with international regulations. This article is structured through a descriptive-analytic method and of a library based approach and the question of the research is comparing the international standards with ayahs of Qur'an in the field of Jihad in order to determine their conformity. Considering the ayahs related to Jihad confirms the legitimacy and the need for defensive jihad. Defense in its general meaning that has some proponents in contemporary international law has a broad scope and embraces many of the wars which have been regarded as Elementary Jihad in Islamic history and jurisprudence. The results of this article demonstrate a kind of consistency between the material of ayahs of Qur'an and international law as to war and peace.
کلیدواژهها [English]
- War and Peace
- Defensive Jihad
- Elementary Jihad
- Legitimate Defense
- Resort to Force
ارسال نظر در مورد این مقاله