نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد.
2 دانشیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، پردیس فارابی.
چکیده
حق برکناری یا بازخوانی مقامات منتخب توسط مردم (Recall) به معنای حق مردم در برکناری مقامات منتخب پیش از پایان دوره تصدی پستشان است که بهعنوان یک رویه مبتنی بر دموکراسی مستقیم مورد توجه برخی نظامهای حقوقی- سیاسی قرار گرفته است. دشورای هماهنگ سازی میان روش بازخوانی با نهادهای مؤثر دموکراسی غیرمستقیم یکی از دلایلی است که باعث شده این سازکار به اندازه سایر ابزارهای دموکراسی مستقیم مورد استفاده قرارنگیرد. اما این دشواری نباید مانعی در استفاده منطقی و معقول از آن بهمنظور تحقق هرچه بیشتر مشارکت شهروندان باشد. در این مطالعه تطبیقی مشخص میگردد کشورهای مختلف حق بازخوانی را یا بهصورت ترکیبی یا بهصورت کامل در قوانین خود جای دادهاند. در ایران اما در میان رویههای دموکراسی مستقیم به صراحت هیچ نشانهای از آن وجود ندارد. با وجود این، به نظر میرسد امکان استنباط اصل پذیرش مشروعیت این سازکار بر اساس مبانی موردپذیرش اسلام و نظام حقوقی در خصوص ماهیت کارگزاری و نمایندگی و نیز تفسیرهایی مردمسالارانه از برخی از اصول قانون اساسی وجود داشته باشد. بهمنظور گسترش مشارکت مستقیم مردم در حکمرانی، میتوان با بهرهگیری از تجربه موفق کاربست آن در دیگر کشورها به قاعدهگذاری این سازکار در نظام حقوقی پرداخت. با این شرطکه این قاعدهگذاری متضمن تضمینهای رویهای کافی باشد که شفافیت، مشروعیت و قانونیت فرایند بازخوانی را تضمین کند.
تازه های تحقیق
در این مقاله سعی شد تا با مطالعه ای تطبیقی و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در حوزه حق بازخوانی نشان داده شود که استفاده از این حق هم دارای مبانی نظری است و هم به صورت عملی در کشورهای متعددی انجام میپذیرد و مکانیسمهایی برای اعمال این حق در چارچوب فرآیندی که بر مبنای نظام حقوق اساسی بومی کشورها پیش بینی شده است ،به کار گرفته میشود.
بررسی این موضوع که آیا حق بازخوانی به عنوان ابزاری برای تقویت یا تضعیف قدرت دموکراتیک است مستلزم فحص و بحث پیرامون ابعاد مثبت و منفی این فرایند است.بررسی نویسندگان نشان میدهد که مکانیسم برکناری، در صورت تحقق شرایط زیر ، عملکرد نهادی خوبی را نشان خواهد داد:
نخست اینکه شهروندان این سازوکار را برای مقابله با مقامی که مشروعیتش را به دلایل مربوط به وظایف مدیریتی خود از دست داده است استفاده کنند و نه به دلایل سیاسی. .بدیهیاست استفاده از این مکانیسم برای حلوفصل حسابهای سیاسی که مربوط به مدیریت مقام مربوطه نباشد باعث بروز مشکلات در عملکرد و تحکیم دموکراسی خواهد شد.دوم اینکه سازوکار استفاده از این ابزار دقیقا تبیین گردد و مرجعی برای تأیید تحقق مقدمات اجرایی آن وجود داشته باشد.درصورت تحقق شرایط قانونی الزام به نتیجه آن امری اجتنابناپذیر مینماید. براین اساس بسیار مهم است که چارچوب قانونی برکناری توسط قانون، در سطح ملی یا منطقه ای یا محلی ایجاد شود و روند آن یک مکانیسم کاملاً مقرراتگذاریشده و نهادینهشده باشد.باید از هرگونه اختلاط میان مسئولیتهای سیاسی و قانونی جلوگیری شود . مطالعات نشان میدهد گرچه درمیان ابزارهای دموکراسی مستقیم بازخوانی مقامات بدلیل آثاری که دارد کمکاربردترین ابزار است لیکن در صورت استفاده صحیح از آن میتواند مقوّم دموکراسی تلقی شود.
همچنین اگرچه در نظام حقوقی ایران پیشبینی استفاده از این مکانیسم صورت نگرفتهاست اما میتوان با مراجعه به مبانی برخی از نظریات در خصوص ماهیت نمایندگی و کارگزاری در حکومت اسلامی و یا با تفسیر موسعتر از برخی از اصول قانون اساسی،اصل مشروعیت این مکانیسم را در نظام حقوقی کشورمان ثابت دانست. هرچند هم جای نظریهپردازی در این حوزه توسط حقوقدانان خالی است و هم باید پس از ارایه نظریهای بومی و مبتنی بر چارچوب ها و مقتضیات جامعه شناختی کشورمان و البته با کمک از تجربیات موفق کشورهای دیگر در حق برکناری ،به مدلی اجرایی- و فارغ از نگاههای سیاسی و جناحی در اعمال این حق برای شهروندان اندیشید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey on the Right to Recall of the Elected Officials by People in Legal Systems
نویسندگان [English]
- zahra ameri 1
- AHMAD HABIBNEZHAD 2
1 . Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Humanities, University of Bojnourd .
2 Associate Professor, Department of Public Law, Faculty of Law, University of Tehran, Farabi College.
چکیده [English]
The right to recall of the elected officials by people means the right of people to remove the elected officials from office before the end of their term that has gained the attention of some legal-political systems as a procedure based on direct democracy. The difficulty of harmonization of the recall mechanism with effective institutions of indirect democracy is one of the reasons because of which this mechanism is not as widely used as other direct democracy’s tools. But this difficulty should not prevent it from being logically and reasonably used for the realization of increasing participation of the citizens. It would be determined in this comparative study that different countries have incorporated this process, either in a mixed way or fully, in their laws. But, in Iran, among the direct democracy practices, there is no explicit sign of it. Nevertheless, it seems possible to deduce the principle of acceptance of the mechanism's legitimacy from the accepted principles of Islam and the legal system regarding the nature of representation, as well as democratic interpretations of some constitutional principles. In order to expand the direct participation of people in governance, we can apply the mechanism in the legal system by using its successful experience of usage in other countries; provided that this application entails sufficient procedural guarantees to ensure the transparency, legitimacy, and legality of the recall process.
کلیدواژهها [English]
- Right to Recall
- Elected Officials
- People
- Democracy
- Participation
ارسال نظر در مورد این مقاله