نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس.
چکیده
تازه های تحقیق
1 )توزیع انتخابی یکی از شیوههای مناسب برای توزیع است و هدف از آن عبارت است از: برند سازی و حفاظت از تصور مشتریان در خصوص برند ؛ حفظ استانداردها و کیفیت در مرحله توزیع(توزیع با کیفیت)
2 ) معیارهایی که توزیعکنندگان بر اساس آن انتخاب میشوند به سه دسته تقسیم میشوند : کیفی- کمی ؛ عینی-شخصی و فنی- تجاری .
3) سیستم توزیع انتخابی را نمیتوان در مورد هر محصولی مورد استفاده قرار داد . زیرا ، در صورتی که ماهیت محصول مورد نظر با سیستم مذکور متناسب نباشد، استفاده از سیستم مذکور منجر به ناکارایی توزیعی خواهد شد و رفاه اقتصادی را به نشانه میرود.
4 ) معمولا سیستم توزیع انتخابی برای توزیع محصولات نهایی از قبیل کالاهای لوکس، محصولات پیچیده، فنی و تخصصی که نیاز به توصیه کارشناسی و خدمت رسانی پیش از فروش و پس از فروش دارد مثل وسایل الکترونیکی، اتومبیل، تجهیزات پیشرفته صنعتی و ...، کالاهای مارک دار مثل لوازم آرایشی، بهداشتی، جواهرات و ... ، کالاهایی که لازم است در مدت معین، مقدار معینی از آن، توزیع شود مثل روزنامه و ماهی تازه، مورد استفاده قرار میگیرد.
5) برخلاف حقوق اتحادیه اروپا، در حقوق ایران قانونگذار در باره ماهیت قرارداد توزیع انتخابی ساکت است ولی با توجه به اصل آزادی قراردادها و نیز ماده (10) قانون مدنی قرارداد مزبور به عنوان عقدی غیر معین قابل تحلیل می باشد. اوصاف این قرارداد عبارت است از: تجاری ، عمودی، لازم، عهدی، معوض، مغابنهای و مستمر بودن .
6 ) تعهدات طرفین قرارداد عبارتند از : تعهد عرضه کننده مبنی بر تأمین محصولات مورد توافق، صرفا برای توزیع کنندگان مجاز(توزیع کنندگانی که دارای معیارهای انتخابی موردنظر هستند) ؛ تعهد توزیع کننده مبنی بر توزیع محصولات مورد توافق، صرفا بین توزیع کنندگان مجاز یا مصرف کنندگان نهایی.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In line with the increasing economic developments and, as a consequence, the expansion of companies in the current post-competitive era, companies have turned to marketing more than ever to gain a competitive advantage. Contracts that have a marketing function can be divided into different types; One of the most common types of contracts is the selective distribution contract. In the EU legal system, the contract is a binding agreement whereby the supplier undertakes to supply products (goods and services) to authorized distributors (distributors who are qualified according to selected criteria) and in return for distribution, the buyer undertakes to resell the products among authorized distributors or final consumers. By concluding selective distribution contracts between the supplier and the distributors, a distribution network is created. This network is called the selective distribution system. Selection criteria are divided into different types: 1) quantitative or qualitative criteria; 2) objective or personal criteria; and 3) commercial or technical competence. The purpose of choosing a selective distribution system is branding, maintaining brand value and maintaining standards and quality in the distribution phase so that the customer gains a quality shopping experience by purchasing the product. In the Iranian legal system, despite the widespread use of the contract, its legal meaning and nature remain unknown and cannot be analyzed in the form of any specific contract, but according to the principle of freedom of contract in Article 10 of the Civil Code, it is accepted.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله