نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه حقوق عمومی و حقوق اقتصادی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
گفته شد که سنتگرایی جدید در بستر مدرنیته و در برابر آن ظاهر شد. این رویکرد و اندیشه بر مخالفت با اصول مدرنیته تمرکز کرد. از دیگر سو، سنتگرایی جدید با خلق مفهوم و نهاد شهر مقدس درنهایت در نقطه مقابل مبانی و ارکان حقوق عمومی مدرن بهویژه مخالفت با اندیشۀ برابریخواهی قرار گرفت. توضیح آنکه، بنیاد شهر مقدس بر نابرابری است و افراد هرگز در آن بهمنزله موجودیتهای اصیل، ذاتاً ارزشمند و برخوردار از حقوق برابر تلقی نمیشوند. حتی میتوان گام را فراتر نهاد و گفت که در شهر مقدس افراد صاحب حقی نیستند، بلکه بهواسطه تعلق خود به طبقات واجد امتیازاتی هستند. همچنین، چنانکه گفته شد، در شهر مقدس افرادی در طبقات کاست قرار نمیگیرند و از هیچگونه امتیازی برخوردار نیستند.
در شهر مقدس جمع است که اصیل تلقی میشود. همچنین، هیچ فردی نمیتواند ادعا کند که طبقۀ حاکم نماینده او است. بلکه فرض میشود که طبقۀ حاکم، یا به عبارت صحیحتر فرد حاکم، از سوی ذات قدسی برگزیده شده و مصون از هرگونه خطا در تصمیمگیری است. با آنکه ادعا میشود که سنتگرایان حکومت آریستوکراسی را مطلوب خود میدانند، در عمل، با توجه به متابعت کشاتریا از برهمن، نحوۀ حکومت در نظر ایشان همان سلطنت مطلقه است که مشروعیت آن از طریق ذات قدسی توجیه میشود. افزون بر این، وقتی برهمن خود را منصوب ذات قدسی اعلام میکند، مفروض گرفته میشود که ایشان دستورات الهی را به بشر منتقل میکند، لذا هیچکس اجازه پرسشگری از او را ندارد. در عمل، این امر سبب میشود که وی همه قوانین جامعه را زیر عنوان قواعدی وحیانی معرفی و منتقل کند و درنتیجه، احدی حق بر اعتراض ندارد.
بر این اساس، آشکار است که شهر مقدس سنتگرایان، در تخالف بنیادین با مبانی و نظام حقوق عمومی مدرن، به شکلی سلسلهمراتبی ترتیب مییابد که در این ترتیبات و مناسبات هیچ یک از مبانی حقوق عمومی مدرن قابلپذیرش و ملاک عمل نیست. نیز میتوان پرسید که برهمن آیا میتواند انتظار داشته باشد که اعضای طبقات زیرینِ شهر مقدس اصلاً بتوانند انتصاب او از سوی ذات قدسی و توانمندیهایش را درک نمایند. درهرصورت، پیروی این اعضا از دستورات برهمن بر چه مبنا و چگونه است؟ آیا آنان، افزون بر پیروی، صاحب استحقاقهایی فرض میشوند؟ اگر آری، آنها کدامند و بر چه اساس توجیه میشوند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The current constitutive elements of public law have evolved in the modern era. Among other things, people are regarded as the true sovereign in the modern public law system, they possess rights, and the government is the representative of the people, with the state bearing the duty to guarantee the fundamental rights of its citizens. However, a version of traditionalism has recently emerged that opposes the core elements and foundations of modern public law, such as the rule of law, checks and balances, the egalitarian basis, and the separation of powers, by proposing the idea of the Holy City. This city has a hierarchical structure in which members do not have equal rights. Certain privileges are granted to individuals based on their position in the hierarchy. The highest position in this hierarchy is the Priesthood, followed by the Kshatriya, who hold both spiritual and temporal powers. It is assumed that the Priesthood is appointed by a divine power. The Kshatriya holds temporal power and must submit to the Priesthood. The Holy City is bound to lead to an absolute monarchy.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله