شهر مقدس ، رویارویی سنت‌گرایی جدید و مبانی حقوق عمومی جدید

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حقوق عمومی و حقوق اقتصادی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

عناصر فعلی تشکیل‌‌دهنده حقوق عمومی در عصر جدید تحول یافته‌اند. ازجمله، مردم در نظام حقوق عمومی جدید حاکمان اصلی انگاشته می‌شوند، صاحب حق هستند، حکومت نماینده مردم است و دولت وظیفۀ تضمین حقوق بنیادین شهروندان را دارد. درعین‌حال، روایتی از سنت‌گرایی نیز اخیراً ظهور یافته است که با پیش نهادن نظریۀ شهر مقدس، با عناصر اصلی حقوق عمومی جدید و بنیادهای آن‌ها مانند حاکمیت قانون، نظارت و تعادل، مبنای برابری و تفکیک قوا مخالفت می‌کند. این شهر ساختاری سلسله‌مراتبی دارد که اعضایش حقوق برابر ندارند و برای افراد به‌واسطه عضویت در هر طبقه، امتیازاتی تعریف شده است. بالاترین مقام در این هرم برهمن و پس از آن کشاتریا است که قدرت‌های معنوی و دنیوی را در دست دارند. فرض می‌شود که برهمن منصوب ذات قدسی است. کشاتریا نیز قدرت دنیوی را در اختیار دارد و کاملاً تابع برهمن است. شهر مقدس راهی جز پذیرش سلطنت مطلق پیش‌روی خود ندارد.

تازه های تحقیق

گفته شد که سنت‌گرایی جدید در بستر مدرنیته و در برابر آن ظاهر شد. این رویکرد و اندیشه بر مخالفت با اصول مدرنیته تمرکز کرد. از دیگر سو، سنت‌گرایی جدید با خلق مفهوم و نهاد شهر مقدس درنهایت در نقطه مقابل مبانی و ارکان حقوق عمومی مدرن به‌ویژه مخالفت با اندیشۀ برابری‌خواهی قرار گرفت. توضیح آنکه، بنیاد شهر مقدس بر نابرابری است و افراد هرگز در آن به‌منزله موجودیت‌های اصیل، ذاتاً ارزشمند و برخوردار از حقوق برابر تلقی نمی‌شوند. حتی می‌توان گام را فراتر نهاد و گفت که در شهر مقدس افراد صاحب حقی نیستند، بلکه به‌واسطه تعلق خود به طبقات واجد امتیازاتی هستند. همچنین، چنان‌که گفته شد، در شهر مقدس افرادی در طبقات کاست قرار نمی‌گیرند و از هیچ‌گونه امتیازی برخوردار نیستند.

در شهر مقدس جمع است که اصیل تلقی می‌شود. همچنین، هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که طبقۀ حاکم نماینده او است. بلکه فرض می‌شود که طبقۀ حاکم، یا به عبارت صحیح‌تر فرد حاکم، از سوی ذات قدسی برگزیده شده و مصون از هرگونه خطا در تصمیم‌گیری است. با آنکه ادعا می‌شود که سنت‌گرایان حکومت آریستوکراسی را مطلوب خود می‌دانند، در عمل، با توجه ‌به متابعت کشاتریا از برهمن، نحوۀ حکومت در نظر ایشان همان سلطنت مطلقه است که مشروعیت آن از طریق ذات قدسی توجیه می‌شود. افزون بر این، وقتی برهمن خود را منصوب ذات قدسی اعلام می‌کند، مفروض گرفته می‌شود که ایشان دستورات الهی را به بشر منتقل می‌کند، لذا هیچ‌کس اجازه پرسش‌گری از او را ندارد. در عمل، این امر سبب می‌شود که وی همه قوانین جامعه را زیر عنوان قواعدی وحیانی معرفی و منتقل کند و درنتیجه، احدی حق بر اعتراض ندارد.

بر این ‌اساس، آشکار است که شهر مقدس سنت‌گرایان، در تخالف بنیادین با مبانی و نظام حقوق عمومی مدرن، به شکلی سلسله‌مراتبی ترتیب می‌یابد که در این ترتیبات و مناسبات هیچ یک از مبانی حقوق عمومی مدرن قابل‌پذیرش و ملاک عمل نیست. نیز می‌توان پرسید که برهمن آیا می‌تواند انتظار داشته باشد که اعضای طبقات زیرینِ شهر مقدس اصلاً بتوانند انتصاب او از سوی ذات قدسی و توانمندی‌هایش را درک نمایند. درهرصورت، پیروی این اعضا از دستورات برهمن بر چه مبنا و چگونه است؟ آیا آنان، افزون بر پیروی، صاحب استحقاق‌هایی فرض می‌شوند؟ اگر آری، آن‌ها کدامند و بر چه اساس توجیه می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Holy City The Encounter of New Traditionalism with Foundations of the Modern Public Law

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rasekh 1
  • Faezeh Karami Kateki 2
1 Professor of Law and Philosophy, Department of Public Law and Economic Law, Law Faculty of Shahid Beheshti University , Tehran, Iran.
2 PhD Student in Public law, Department of Public Law and Economic Law, Law Faculty of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The current constitutive elements of public law have evolved in the modern era. Among other things, people are regarded as the true sovereign in the modern public law system, they possess rights, and the government is the representative of the people, with the state bearing the duty to guarantee the fundamental rights of its citizens. However, a version of traditionalism has recently emerged that opposes the core elements and foundations of modern public law, such as the rule of law, checks and balances, the egalitarian basis, and the separation of powers, by proposing the idea of the Holy City. This city has a hierarchical structure in which members do not have equal rights. Certain privileges are granted to individuals based on their position in the hierarchy. The highest position in this hierarchy is the Priesthood, followed by the Kshatriya, who hold both spiritual and temporal powers. It is assumed that the Priesthood is appointed by a divine power. The Kshatriya holds temporal power and must submit to the Priesthood. The Holy City is bound to lead to an absolute monarchy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern Public Law
  • Traditionalism
  • the Holy City
  • Hierarchy
  • Unequal Rights
احمدوند، شجاع؛ منصف، شجاع (1400 ش). «دولت و حکومت در اندیشۀ سیاسی نو سنت‌گرایی»، اندیشۀ سیاسی در اسلام، شماره 30.
احمدی، بابک (۱۳۷۴ ش). مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران: نشر مرکز، چاپ 2.
اعتصامی، مسعود، ماحوزی، رضا (۱۳۹۵ ش). «نظریه دولت در اندیشه سیاسی سنت‌گرایان»، تهران: نشریۀ دولت پژوهی، شماره 7.
افلاطون (۱۳۸۹ ش). دورۀ آثار افلاطون، ترجمه: محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ 3، جلد 2-۳.
برمن، مارشال (۱۳۷۹ ش). تجربه مدرنیته، ترجمه: فرهاد مرادپور، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ 1.
تیلور، چارلز، مکلور، جاسلین (۱۳۹۹ ش). سکولاریسم و آزادی وجدان، ترجمه: مهدی حسینی، تهران: روزبهان، چاپ 1.
دارابی، علی، سعدی‌پور، محمدجواد (۱۳۹۶ ش). «آزادی و حقوق بشر از دو منظر سید احمد فردید و سید حسین نصر»، سپهر سیاست، شماره 13.
دبیرنیا، علیرضا، طالب، اعظم، موحدی‌پور، احسان (۱۴۰۲ ش). «درآمدی بر نسبت میان نظریه اخلاقی امر الهی و حقوق بشر»، پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، شماره 2.
الدومدو، کنت (۱۳۸۹ ش). دین در پرتو فلسفۀ جاویدان، ترجمه: رضا کورنگ بهشتی، تهران: انتشارات حکمت،
چاپ 1.
راسخ، محمد (۱۳۸۵ ش). «ویژگی‌های ذاتی و عرضی قانون»، تهران: مجلس و پژوهش، شماره ۵۱.
راسخ، محمد (۱۳۸۶ ش). «مدرنیته و حقوق دینی»، قم: مجلۀ نامه مفید، شماره ۶۴.
راسخ، محمد (۱۳۸۸ ش). نظارت و تعادل در نظام حقوق اساسی، تهران: انتشارات دراک، چاپ 1.
راسخ، محمد (۱۳۹۲ ش). «نظریه حق»، در حق و مصلحت، مقالاتی در فلسفۀ حقوق، فلسفۀ حق و فلسفۀ ارزش، تهران: نشر نی، چاپ 1، جلد۲.
راسخ، محمد (۱۳۹۴ش). درس‌گفتارهای فلسفه حقوق و فلسفه حقوق عمومی، تهران: انتشارات خانه اندیشمندان علوم انسانی، چاپ 1.
شمخی، مینا (۱۳۹۵ ش). «جریان‌شناسی باطن گرایی در تفاسیر اسلامی»، یزد، دوفصلنامه کتاب قیم، شماره ۱۰.
شوآن، فریتیوف (۱۳۸۳ ش). اسلام و حکمت خالده، ترجمه: فروزان راسخی، تهران: انتشارات هرمس، چاپ 1.
شوآن، فریتیوف (۱۳۸۸ش). کاست‌ها و نژادها، ترجمه: بابک عالیخانی و کامران ساسانی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، چاپ 1.
علوی‌پور، سید محسن (۱۳۹۵ ش). «مدرنیته و مواجهۀ فکری ایران با آن»، تهران: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، شماره ۴.
کانت، امانوئل (۱۳۷۰ ش). «روشنگری چیست»، ترجمه: همایون فولادپور، تهران: کلک دی، شماره ۲۲.
گنون، رنه (۱۳۸۷ش). نگرشی به مشرب باطنی اسلام و آیین دائو، ترجمه دل‌آرا قهرمان، تهران: نشر حکمت، چاپ 1.
گنون، رنه (۱۳۸۸ش، الف). بحران دنیای متجدد، الف، ترجمه: حسن عزیزی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ 1.
گنون، رنه (1388ش، ب). معانی رمز صلیب تحقیقی در فن معارف تطبیقی، ترجمه: بابک عالیخانی، تهران: سروش، چاپ 3.
گنون، رنه (۱۳۸۹ ش). سیطره کمیت و علائم آخرالزمان، ترجمه: علی محمد کاردان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ 4.
لاگلین، مارتین (۱۴۰۰ ش). مبانی حقوق عمومی، ترجمه: محمد راسخ، تهران: نشر نی، چاپ 8.
لینگز، مارتین (۱۳۸۷ ش). عرفان اسلامی چیست؟، ترجمه: فروزان راسخی، تهران: دفتر نشر و پژوهش سهروردی، چاپ 1.
نصر، سید حسین (۱۳۸۸ ش). معرفت و معنویت، ترجمه: انشاء‌الله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، چاپ 4.
نصر، سید حسین (۱۳۸۴ش). «عرفان نظری و تصوف علمی و اهمیت آن‌ها در دوران کنونی»، ترجمه: انشاءالله رحمتی، اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 1.
هارت، هربرت لیونل آدولفونس (۱۳۹۵ش). مفهوم قانون، ترجمه: محمد راسخ، تهران: نشر نی، چاپ 5.
 
References
Bellamy, R (2013).Democracy as Public Law: The Case of Constitutional Right, German Law Journal.
Burkhardt, T (2002). Modern Psychology: Every Branch in Me: Essays on The Meaning of Man,World wisdom, 1st ed.
Da rose, L., & M. Taylor, M (2021).Checks and Balances: The Concept and Its Implications for Corruption, Revista Direito GV.
Guenon, R (2001). Spiritual Authority and Temporal Power, (H. D. Fohr, Trans). Sophia Perennis, 1st ed.
Guenon, R (2004). The Multiple State of the Being, (H. D.Fohr, Trans). Sophia Perennis. 2nd ed.
Hampate Ba, A (2008). A Spirit of Tolerance: The Inspiring Life of Tierno Bokar, World Wisdom, 1st ed.
Herlihy, J (2005). Borderland of Spirit; Reflection on a Sacred Science of Mind; World Wisdom, 1ST ed.
Kundar, N (2019). Undersatanding Nation and Nationalism, Penn State University Press.
Lakhani,M (2010). The Timeless Relevance of Traditional Wisdom, World Wisdom. 1sted.
Lindbom, T (2002). Lucifer Barry: Every Branch In Me: Essays on The Meaning of Man,World Wisdom, 1st ed.
Lukes, S (1971). The Meaning of Individualis, University of Pennnsylvania Press.
Maccormick, N (1994). The Concept of Law and The Concept of Law, Oxford Journals of Legal Studies.
Maritian, J (1950). The Concept of Soverignty, Cambridge press.
Michon, J (2002). The Vocation of Man According to the Koran: Every Branch In Me: Essays on The Meaning of Man, World Wisdom, 1st ed.
Nasr, H (2003). The Spiritual and Religious Dimension of the Enviornment Crisis: Seeing God Every Where: Esays of Nature and Sacred,World Wisdom, 1st ed.
Oren Fitzgerald, M (2010). Frithjof Schuon: Messenger of the Perennial Philosophy,World Wisdom, 1st ed.
Pallis, M (2002). Do Clothes Make the Man?: Every Branch in Me: Essays on the Meaning of Man, World Wisdom, 1st ed.
Rasekh, M (2016). Sharia and Law in the Age of Constitutionalism, Journal of Global Justice and Public Policy.
Schaya, L (2003). Creation, The Image of God: Seeing God Everywhere: Esays of Nature and Sacred, World Wisdom, 1st ed.
Schuon, F (1985). Dimension of Islam, Suhai Academy, 1st ed.
Schuon, F (2012). Echoes of Prennial Wisdom, (J,Lafouge and M, Perry, Trans). World Wisdom, 1st ed.
Schuon, F (2002A). Form And Substance in The Religions, (J,Lafouge and M, Perry, Trans). World Wisdom, 1st ed.
Schuon,F (2003). Language of the Self, World Wisdom, 1st ed.
Schuon, F (2002B). To Have a Center: Every Branch In Me: Essays on The Meaning of Man, World Wisdom, 1st ed.
Schuon, F (1963). Understanding Islam, World Wisdom, 1st ed.
Sedgwick, M (2004). Against the Modern World, Oxford University Press, 1st ed.
Steyn, J (1999). The Constitutionalisation of Public Law, Constitution Unit, 1st ed.
Stoddart, W (2008). Remembering in a World Of Forgetting: Thoughts on Tradition and Postmodernism, World Wisdom, 1st ed.
Stoddart,W (2002). The Role of Culture in Education: Every Branch in Me: Essays on The Meaning of Man, World wisdom, 1st ed.
Waldron, J (1998). Participation: Right of Rights, Proceedings of the Aristotelian Society.
 
 
CAPTCHA Image