مبانی فلسفی مفهوم حجاب در سیر تحول غرب و اسلام

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی حقوق بین‌الملل عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه حقوق، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

زمینه فلسفی حجاب و بازتاب آن در قالب یک نظریه اجتماعی و حقوقی، طیف وسیعی از تجربیات انسانی را به دنبال دارد. در این میان، تطبیق موضوع ادیان و حجاب و ارتباط حجاب با دین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مبانی فلسفی حجاب در اندیشه فیلسوفانی چون «دو بوآ و فانون»، رویکردی متفاوت و ازلحاظ نظری، سازنده‌تر نسبت به این مقوله دارد. در این قرائت، حجاب به‌مثابه نماد و فرهنگ مادی، به‌عنوان منبعی برای نظریه‌پردازی اجتماعی تلقی می‌شود که زمینه‌ساز حقوق مربوط به حجاب در یک جامعه است. در نوشتار حاضر سعی بر آن شده است تا مبانی مفهوم فلسفی حجاب در سیر تحول غرب با اسلام، با روش توصیفی‌تحلیلی مورد قیاس و بررسی قرار گیرد و چالش‌های در پیشِ‌رو در این خصوص، از دیدگاه فلسفی و حقوقی بحث گردد.
 

تازه های تحقیق

همان‌گونه که دین مبین اسلام تدابیری را برای تعدیل غریزه انسانی از طریق حجاب ظاهری مقرر داشته «و قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن...» (سوره نور، آیات 30 و 31)، به نظر می‌رسد پیامدهای فلسفی و معرفت‌شناسانه حجاب فراتر از علم است. محدودیت‌های دانش بشر در پرده برداشتن از حجاب باطنی و عفاف و فلسفه حجاب تن و حجاب دل می‌تواند قرائت حجاب را از بعد فلسفی با چالش استنباطی مواجه بدارد. هرچند دوبوآ از سیاه‌پوستان و سفیدپوستان خواست که پرده‌های جدایی را بردارند و به‌طور کنایه‌آمیزی حقیقت بشر را یکدل و یکرنگ بیان می‌داشت. لکن، جهان اجتماعی شفاف، آرمان‌خواه و واقع‌گرایانه در جهت آشکارسازی و خرق حجاب، به‌ظاهر رؤیایی ساده لوحانه است. ما همان چیزی هستیم که تاریخ، تربیت، شخصیت، تجربه و انتخاب‌هایمان ما را ساخته و می‌سازد. لذا حجاب تن و حجاب عقل در رخدادهای زندگی بشر هویدا می‌گردد و حجاب ظاهری و مادی ذیل مفاهیم ارزشی و اعتقادی، معنای فلسفی به خود می‌گیرد و حاکی از این حقیقت است که در جهان مادی نیز،«حقیقت» مستور و پوشیده و توأم باحجاب است و خرق این حجاب میسر نیست مگر با بینش درونی بشر.

این امر، حقیقت واهی را در آشکارسازی توأم با بی‌ارزشی هماوا می‌دارد، لذا حجاب برای ارزش‌آفرینی و ارزش بخشی حقیقت، لازم و ملزومی اساسی است که در تعمیم آن به حجاب فردی و مادی افراد نیز، به حریم خصوصی و منع تجاوز به تمامیت مادی و معنوی اشاره دارد که زیبایی آن در نهفتگی و پنهان بودن است و نه آشکارسازی محض. لذا نتیجه نهایی آن است که انسان حقیقت طبیعت و نمونه‌ای از جهان بیرونی[1] است. همان‌طور که جهان بیرونی و حقایق آن از جلوه گری بشر پنهان و مستور مانده، حقیقت درونی و جهان درونی بشر[2] نیز که در قالب عفت و کمال تعبیر می‌شود حقیقتی است که باید نهان بماند و با جاودانگی معرفتی انسان، بروز ظاهری نماید... باشد که حجاب فلسفی نیز توجیه قابل قبولی در تعارض با خرق آن داشته و از این حیث فلسفه حجاب را با ارزش‌آفرینی و خلق ارزش‌های وابسته به حقیقت غایی پیوند می‌زند.

 

[1]. Macrocosm

[2]. Microcosm

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Philosophical Foundations of the Hijab Concept in the Survey of the West and Islam

نویسندگان [English]

  • Sima Hatami 1
  • Fathollah Rahimi 2
1 Ph.D. in Public International Law, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Law, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The philosophical background of hijab(veil) and its reflection in the form of a social and legal theory follows a wide range of human experiences. Among these, the reconciliation of religions and hijab and the connection between hijab and religion is of particular importance. Philosophical foundations of hijab in the thought of philosophers such as Du Bois and Fanon have a different and theoretically more constructive approach to this category. Here, the hijab, as a symbol and material culture, is considered as a source for social theorizing that lays the foundation for the rights related to the hijab in a society. In this article, an attempt was made to compare and analyze the foundations of the philosophical concept of hijab in the survey of the West and Islam with a descriptive-analytical method, and to discuss the upcoming challenges from a philosophical and legal point of view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hijab
  • Philosophy
  • Feminism
  • Fanon
  • Du Bois
قرآن کریم.
انجیل متی، (بی‌تا). «عهد جدید»، باب 70.
تورات، «سفر پیدایش»، (بی‌تا). باب 24 فقره 24-5.
جاوید، محمدجواد (1392ش). نقد مبانی حقوق بشر، جلد (۱-۲)، تهران: مخاطب.
حسینی، سیده لطیفه (1402ش). «حق بر پوشش اسلامی در پرتو ادبیات حق محوری حقوق بشر جهانی معاصر»، پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، قم، انتشار آنلاین.
دورانت، ویل (1367ش). تاریخ تمدن، ترجمه: احمد آرام و دیگران، تهران: نشر آموزش انقلاب اسلامی.
رحمانی زروندی، نفیسه (1386ش). «حجاب و عفاف»، بشارت، شماره 61.
ضیایی بیگدلی، محمدرضا (1393 ش). حقوق بین‌الملل عمومی، تهران: دانش.
قرائتی، محسن، (بی‌تا). «مجموعه فیش‌های تبلیغی» شماره ۱-۲.
کاظم‌پور، الهام و دیگران (1402ش). «بررسی تحلیلی حجاب از دیدگاه ادیان سامی (اسلام، یهود و مسیحیت)»، فصلنامه زن و مطالعات خانواده.
مطهری، مرتضی (1398ش). مسئله حجاب، قم: صدرا.
معین، محمد (1346ش). فرهنگ فارسی معین، چاپ 7 جلد 1، تهران: نشر امیرکبیر.
موسوی، زهره سادات (1391). عفاف و حجاب در ادیان الهی، زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام، بی‌جا، تهران: سهره.
 
References
Abbott, A (2016). Processual Sociology. Chicago: University of Chicago Press.
Arendt, H (1963). On revolution. New York: Viking.
Arendt, H (1968). Men in Dark Times. New York: Harcourt Brace.
Augustine (1991). [written AD 397–400]. Confessions. Translated by Henry Chadwick. Oxford: Oxford University Press.
Baehr, P (2001). The ‘Iron cage’ and the ‘Shell as hard as steel.’ Parsons, Weber, and the stahlhartes Gehäuse metaphor in The Protestant Ethic and the “Spirit” of Capitalism. History and Theory, 40(2), 153–169.
Baehr, P (2019). The unmasking style in social theory. New York and London: Routledge.
Baehr, P (2019). Unmasking Religion: Marx’s Stance, Tocqueville’s Alternative. In D. Gordon (Ed.), The Anthem Companion to Alexis de Tocqueville (pp. 21–42). New York: Anthem Press.
Baehr, P., & Gordon, D (2013). From the headscarf to the burqa: The role of social theorists in shaping Laws against the veil. Economy and Society, 42(2), 249–280.
Belting, H (2013) 2017. Face and Mask. A Double History. Translated by Thomas S. Hansen and Abby J. Hansen. Princeton: Princeton University Press.
Black, D (2011). Moral Time. Oxford: Oxford University Press.
Blum, Edward J. 2007. W.E.B. Du Bois. American Prophet. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Brodwin, S (1972). The veil transcended: Form and meaning in W.E.B. Du Bois’ ‘the souls of Black folk. Journal of Black Studies, 2(3), 303–321.
Bukala, C. R (1976). Sartre’s phenomenology of the mask. Journal of the British Society for Phenomenology, 7(3), 198–203.
Bunyan, J. [1678] (2008). The Pilgrim’s Progress from this world to that which is to come. Edited with an introduction and notes by Roger Pooley. London: Penguin.
Burckhardt, J. [1860] (1990). The Civilization of the Renaissance in Italy. Translated by S.G.C. Middlemore. New York: Penguin.
Burke, E (1790) 1999. Reflections on the Revolution in France. Foreword by Francis Canavan. Introduction by E. J. Payne. Indianapolis: Liberty Fund.
Carlyle, T. [1833–34] (1987). Sartor Resartus. Edited with an introduction and notes by Kerry McSweeney and Peter Sabor. Oxford: Oxford University Press.
Cohen, N. J (2012). Masking and unmasking ourselves. Interpreting biblical texts on clothing and identity. Woodstock: Jewish Lights Publishing.
Corcoran, P (2000). Awaiting apocalypse. London: Palgrave.
D’Holbach, B (= Paul-Henri Thiry) (1819). Christianity Unveiled; Being and Examination of the Principles and Effects of the Christian Religion (orig. 1761), trans. W.M. Johnson: London: R. Carlile, http: //www. ftarchives.net/holbach/unveiled/cucontents.htm
Maupassant, Guy de (1885) 2008. Bel-Ami. Edited by Robert Lethbridge. Translated by Margaret Mauldon. Oxford: Oxford University Press.
Tocqueville, A. de [1835 and 1840] (2004). Democracy in America. Translated by Arthur Goldhammer. New York: Library of America.
Douglass, F. (1852). What to the Slave is the 4th of July?       
http: //www.freemaninstitute.com/douglass.htm.
Du Bois, W.E.B. [1903] (1986). The Souls of Black Folk. In W.E.B Du Bois: Writings. Edited by Nathan Huggins (pp. 359–546). New York: Library of America.
Du Bois, W.E.B. [1920] (1999). Darkwater: Voices from within the veil. New York: Dover.
Du Bois, W.E.B. [1903] (2007). The souls of black folk. Edited with an introduction and notes by Brent Hayes Edwards. Oxford: Oxford University Press.
Dumas, A. [1852] (1904). My Memoirs Vol. 4 (1830–1831). Translated by E.M. Waller. New York: The Macmillan Company. Project Guttenberg,  
https: //www.gutenberg.org/files/50630/50630-0.txt
Durkheim, E. [1912] (1995). The Elementary Forms of Religious Life. Edited and translated by Fields K. E. New York: Free Press.
Eliot, G.. [1859] (1999). The lifted veil. In The lifted veil and brother Jacob. Edited with an introduction and notes by Helen Small (pp. 3–43). Oxford: Oxford University Press.
Ellmann, R (1948). Yeats. The man and the masks. New York: Macmillan.
Fanon, F ([1959] (1965). A dying colonialism. Translated from the French by Haakon Chevalier, with an introduction by Adolfo Gilly. New York: Grove Press.
Fanon, F. [1952] (2008). Black Skin, White Masks. Translated by Richard Philcox, with a foreword by Kwame Anthony Appiah. New York: Grove Press.
Feuerbach, L. [1841] (1881). The Essence of Christianity. Translated by Marian Evans [aka George Eliot]. London: Trübner and Co.
Fingarette, H. [1969] (2000). Self-deception. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Geroulanos, S (2017). Transparency in postwar France. A critical history of the present. Stanford: Stanford University Press.
Goffman, E (1967). Interaction ritual. Essays on face-to-face behavior. New York: Pantheon Books.
Hawthorne, N. [1832] (2017). The Minister’s Black veil: A parable. In Selected short stories
(pp. 31–43). New York: Dover.
Hazlitt, W. [1828–1830] (1991a). The French revolution. In William Hazlitt: Selected writings (pp. 84–98). Edited with an introduction and notes by Jon Cook. Oxford: Oxford University Press.
Hazlitt, W. [1807] (1991b). Character of Mr. Burke, In William Hazlitt: Selected writings
(pp. 54–66). Edited with an introduction and notes by Jon Cook. Oxford: Oxford University Press.
Heine, H. [1831] (2006). The town of Lucca. In The harz journey and selected prose
(pp. 147–192). Edited and translated by Ritchie Robertson. London: Penguin.
Herder, J. G. [1774] (2004). Another philosophy of history for the education of mankind. One among many contributions of the century. In Another philosophy of history and selected political writings (pp. 3–97). Translated, with an introduction and notes by Ioannis D. Evrigenis and Daniel Pellerin. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
Hollis, M (1985). Of Masks and Men. In M. Carrithers, S. Collins, & S. Lukes (Eds.), The category of the person. Anthropology, Philosophy, History (pp. 217–233). Cambridge: Cambridge University Press.
James, W. [1902] (1985). The varieties of religious experience. New York: Penguin.
James, W. [1899] (2000). On a certain blindness in human beings. In Pragmatism and other writings (pp. 267–285). Edited with an introduction and notes by Giles Gunn. New York: Penguin.
Jay, M (1993). Downcast eyes. The denigration of vision in twentieth-century French thought. Berkeley: University of California Press.
Judt, T (2008). Arthur Koestler, the exemplary intellectual. In Reappraisals: Reflections on the forgotten twentieth century (pp. 25–43). New York: Penguin.
Kant, I. [1798] (1970). The Contest of the Faculties. In Kant’s political writings (pp. 176–190). Edited and translated by Hans Reiss. Cambridge: Cambridge University Press.
La Bruyère, Jean de. [1688] (1885). Of opinions. In The characters: of Jean de La Bruyère. Translated by Henri Van Lauen. London: John C. Nimmo.
Lévi-Strass, C.. [1975] (1982). The way of the masks. Translated by Sylvia Modelski. Seattle: University of Washington Press.
Lewis, D. L. [1993] (2009). W.E.B. Du Bois: A biography 1869–1963. New York: Henry Holt.
Macintyre, B (2004). A spy among friends. Kim Philby and the great betrayal. New York: Penguin.
Marx, K. [1845] (1975). Concerning Feuerbach. In Karl Marx, Early writings. Introduced by Lucio Colletti, translated by Rodney Livingstone and Gregor Benton (pp. 421–423). London: Penguin/New Left Review. Marx, K. [1867] (1992). Capital. A critique of political economy volume 1. Introduced by Ernest Mandel. Translated by Ben Fowkes. London: Penguin.
Mauss, M. [1938] (1985). A Category of the Human Mind: the Notion of Person; the Notion of Self. In The category of the Person. Anthropology, Philosophy, History (pp. 1–25.) Translated by W.D. Halls. Edited by Michael Carrithers, Steven Collins, and Steven Lukes. Cambridge: Cambridge University Press.
Mele, A. R (2000). Self-deception unmasked. Princeton: Princeton University Press.
Mishima, Y.. [1949] (2017). Confessions of a mask. Translated by Meredith Weatherby. New York: Penguin. Morris, A.D (2015). The scholar denied. W.E.B. Du Bois and the birth of modern sociology. Oakland: University of California Press.
Morson, G. S (2013). Prosaics and other provocations. Empathy, open time, and the novel. Boston: Academic Studies Press.
Müller, F.M. [1888] (1987). Biographies of words and the home of the Aryas. New Delhi: Asian Educational Services.
Muller, J. Z (1997). Conservatism. An anthology of social and political thought from David Hume to the present. Princeton: Princeton University Press.
Murphy, R (1964). Social distance and the veil. American Anthropologist, 66, 1257–1274.
Nietzsche, F. [1882] (1974). The gay science. Edited, translated, and with a commentary by Walter Kaufmann. New York: Vintage.
Nietzsche, F (1886) (2008). Beyond good and evil. Edited and translated by M. Faber. Oxford: Oxford University Press.
Rawls, J (1971). A theory of justice. Cambridge: Belknap.
Rigney, D (2001). The metaphorical society. An invitation to social theory. Lanham: Rowman and Littlefield.
Saji Al.Ali, (2010) The Racialization of Muslim Veils, A Philosophical Analysis, Philosophy and social criticism.
Sartre, J.-P. [1943] (1956). Being and nothingness. A phenomenological essay on ontology. Translated with an introduction by Hazel E. Barnes. New York: Philosophical Library.
Sartre, J.-P. [1946] (2007). Existentialism is a humanism. Translated by Carol Macomber with an introduction by Annie Cohen-Solal. New Haven: Yale University Press.
Swedberg, R (2009). Tocqueville’s political economy. Princeton: Princeton University Press.
Swedberg, R (2014). The art of social theory. Princeton: Princeton University Press.
Tolstoy, L. [1904] (2004). Hadji Muràd. In Great short works of Leo Tolstoy (pp. 549–668). Translated by Louise and Aylmer Maude. Edited by John Bayley. New York: Harper Perennial.
Turner, C (2010). Investigating sociological theory. London: Sage.
Weber, M. [1926] (1988). Max Weber: A biography. Translated and edited by Harry Zohn, with an introduction by Guenther Roth. New Brunswick: Transaction Publishers.
Weber, M. [1904-05] (2002). The protestant ethic and the “Spirit” of capitalism and other writings. Edited, translated, and with an introduction by Peter Baehr and Gordon C. Wells. New York: Penguin.
West, R (1941) 2006. Black Lamb and Grey Falcon. A journey through Yugoslavia. With an introduction by Geoff dyer. Edinburgh: Canongate Press Ltd.
Wilde, O.. [1885] (2008). The truth of masks. A note on illusion. In Complete works of Oscar Wilde (pp. 1060–1078). Introduction by Vyvyan Holland. New York: Harper Perennial.
Woodward, B (1987). Veil: The secret wars of the CIA, 1981–1987. New York: Simon and Schuster.
Wright, R. [1956] (2008). The color curtain. In Richard Wright, Black power: Three books from exile. Black power; The color curtain; and white man, listen! (pp. 429–630). Introduced by Cornel West. New York: HarperCollins.
Yeats, W. B (1922). The trembling of the veil. London: T.W. Laurie Ltd.
CAPTCHA Image