بررسی تطبیقی رویکردهای حمایت از حریم مالی شهروندان (از منظر تحلیل اقتصادی حقوق)

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسنده

هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

10.22091/csiw.2024.9774.2445

چکیده

امروزه تبادل اطلاعات با حفظ حریم خصوصی اشخاص، لازمه کلیه مبادلات در تمامی بازارها خصوصاً بازارهای مالی محسوب می‌شود. حریم خصوصی اطلاعات مالی، به حق اشخاص، گروه‌ها یا مؤسسات برای تعیین زمان، چگونگی و حدود به اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی شخصی با دیگران تعریف‌شده است. حقوق ایالات‌متحده آمریکا تنها حقوقی است که درزمینه حریم خصوصی در بخش مالی، قوانین مستقل و متعددی وضع کرده است.

برخی از این قوانین، به روابط بین اشخاص و نهادهای دولتی مربوط می‌شود و برخی دیگر نیز ناظر به روابط بخش خصوصی است. در حقوق ایران، قانون خاصی که اختصاص به موضوع حریم خصوصی اطلاعات مالی داشته باشد، وجود ندارد؛ ولی قوانینی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها اصل حمایت از حریم خصوصی مالی را استنباط نمود. با توجه به عدم کارایی رویکردهای خودتنظیمی و فناورانه در اطلاعات مالی که جزء داده‌های حساس محسوب می‌شود و همچنین ضرورت دسترسی حاکمیت در جهت نفع جامعه به برخی از اطلاعات مالی، قاعده حفاظت از اطلاعات مالی و موارد استثناء از این قاعده، می‌بایست تحت نظامی قانونمند قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Approaches to Protecting of Citizens' Financial Privacy (from the Perspective of Economic Analysis of Law)

نویسنده [English]

  • marziyeh zookinejad
faculty member of Islamic Azad University
چکیده [English]

امروزه تبادل اطلاعات با حفظ حریم خصوصی، لازمه کلیه مبادلات در تمامی بازارها خصوصاً بازارهای مالی محسوب می‌شود. حریم خصوصی اطلاعات مالی، به حق اشخاص، گروه‌ها یا مؤسسات برای تعیین زمان، چگونگی و حدود به اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی شخصی با دیگران تعریف‌شده است. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، رویکردهای حمایتی از حریم مالی شامل رویکرد فناورانه، خودتنظیمی و قانونی از منظر تحلیل اقتصادی حقوق بررسی گردید. بررسی‌های تطبیقی نشان می‌دهد که اگر هدف، حفاظت از حق حریم مالی است، قطعاً رویکردهای خودتنظیمی و فناورانه برای حفاظت از حریم مالی کارایی نخواهد داشت؛ ولی اگر هدف افزایش رفاه کل از طریق توازن نیازهای تجاری برای به اشتراک‌گذاری داده مالی و تمایل اشخاص به حفاظت از آن باشد، دلایلی چند ازجمله حساس بودن داده‌های مالی و انتظار جامعه از حمایت‌های قانونی دقیق‌تر و همچنین کارایی بیشتر وضع قانون درجایی که افراد جامعه برای رسیدن به حفاظتی مناسب چانه‌زنی می‌کنند، می‌تواند تعادل را به سمت رویکرد قانونی که حفاظت بیشتری فراهم می‌کند، سوق دهد. حقوق ایالات‌متحده باوجود رویکرد فایده گرایانه درزمینه حریم خصوصی، برای رسیدن به این تعادل در زمینه حریم مالی، قوانین متعددی وضع کرده است. در حقوق ایران، قانون خاصی که اختصاص به حریم مالی داشته باشد، وجود ندارد؛ ولی قوانینی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها اصل حمایت از حریم مالی را استنباط نمود. لذا می‌بایست قاعده حفاظت از حریم مالی و موارد استثنا از آن تحت نظامی قانونمند قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Privacy
  • Protecting approaches
  • Economic analysis
  • Legislation
  • The United States of America
CAPTCHA Image