مسئولیت مدنی راجع به کشتی‌های خودران در حقوق ایران و اسناد بین‌المللی

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران

10.22091/csiw.2025.10452.2511

چکیده

کشتی‌های خودران همراه با چالش‌های حقوقی خود اکنون یک پیش‌بینی از آینده صنعت حمل و نقل دریایی هستند و از جمله چالش‌های حقوقی این پدیده‌، مسئولیت مدنی ناشی از تولید، مالکیت و بهره‌برداری این کشتی‌ها می‌باشد. از آن‌جا که حضور دریانوردان در عرشه، پیش‌نیاز صریح برای شمول عنوان «کشتی» نیست، کشتی خودران نیز، مشمول تعریف کشتی قرار دارد. مسئولیت مدنی در قلمرو کشتی‌های خودران، از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد. قابلیت دریانوردی کشتی، سطح خودمختاری کشتی بدون سرنشین، میزان دخالت‌پذیری کشتی از عوامل انسانی، از این جمله‌اند. به‌علاوه، گونه‌شناسی تعهد اشخاص درگیر در تولید و بهره‌برداری و نیز نوع مسئولیت‌های مبتنی بر این تعهدات بر نحوه شناسایی اشخاص مسئول و نیز نحوه تقسیم مسئولیت سهم به سزایی دارد. صرف‌نظر از اختلاف‌هایی که در کنوانسیون‌های مختلف و حقوق عرفی برخی سیستم‌های حقوقی وجود دارد، بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، در مبنای مسئولیت مدنی کشتی‌های خودران می‌بایست از مبنای تقصیر، به‌دلیل دشواری طرح دعوا و نیز حرفه‌ای بودن تولیدکنندگان و بهره‌برداران، و نیز از مسئولیت مطلق به‌دلیل سخت‌گیری بیش از حد و عدم ضرورت این حد از حمایت، صرف‌نظر کرد. پذیرش مبنای پیشنهادی تعهد به ایمنی و مسئولیت محض، چه در تولید و چه در بهره‌برداری، یا دست کم فرض تقصیر، ثبوتاً و اثباتاً، مزیت‌های بیشتر و معایب کم‌تری دارد. به‌علاوه، در صورت توارد اسباب و استناد زیان به عوامل متعدد طولی، امکان استقرار ضمان نسبت به پاره‌ای عوامل زیان‌بار، از جمله افرادی که تقصیر در بهره برداری منسوب به آن‌هاست، قابل بررسی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Civil Liability for Autonomous Ships Under Iranian Law and Relevant International Documents

نویسندگان [English]

  • Mohsen Akbari 1
  • Hosein Javar 2
1 Master's degree holder in International Trade Law from the Farabi Campus, University of Tehran
2 Associate Professor in the Department of Private Law at the Faculty of Law, Farabi Campus, University of Tehran
چکیده [English]

Autonomous ships along with their legal challenges including civil liability arising from the production, ownership, and operation of these ships, are a foresight for the future of the maritime transport industry. Since the presence of seafarers on deck is not an explicit prerequisite for the inclusion of the title "ship", the autonomous ship is also included in the definition of a ship. Several factors, including the ship's seaworthiness, its level of autonomy without human oversight and the degree of human intervention influence civil liability regarding autonomous vessels. In addition, the taxonomy of commitment of persons involved in production and operation, as well as the type of liabilities based on these commitments, have a significant role in identifying responsible persons and the manner of dividing responsibility. Despite differences in various conventions and common law of some legal systems, this research suggested that due to both the challenges injured parties face in making claims as well as the professional roles of manufacturers and operators, negligence should be avoided. the basis of absolute liability should be avoided due to the excessive strictness and lack of necessity for this level of protection. Acceptance of the proposed basis of commitment to safety and strict responsibility, or at least presumption of fault for production or operation issues, would provide more advantages and fewer disadvantages. Also In the event of existence and attribution of harm to multiple longitudinal factors, establishing liability for some damaging factors, including individuals attributed with fault in operation, can examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autonomous ship
  • Civil liability
  • Artificial intelligence
  • Seaworthiness
  • Commitment to safety
  • Fault presumption
  • Division of responsibility
  • final responsible
CAPTCHA Image