نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران .
چکیده
تازه های تحقیق
) مانعی برای پذیرش و شمول کشتیهای خودران بهعنوان کشتی، ملاحظه نمیشود و حذف شدن پرسنل و نیروی انسانی برای هدایت کشتی مانع اعمال مقررات کنوانسیون یا قانون ملی بر این کشتیها نمیشود، اما با توجه به اینکه که غالب کنوانسیونها و مقررات، بهطور سنتی، مسئولیتها را متوجه پرسنل کشتی کرده است، انجام پارهای تغییرات و هماهنگ کردن این مقررات با تغییرات فناورانه، ضروری به نظر میرسد.
2) گونهشناسی تعهدات بهرهبردار کشتی خودران نشان میدهد باید بین اقسام تعهد وی تفاوت گذاشت. تعهد بهرهبردار در تأمین و حفظ قابلیت دریانوردی (نظیر تأمین نیروی انسانی ماهر و رعایت مقررات ناظر به پیشگیری از برخورد کشتیها از جهت تجهیز و اداره کشتی و هدایت سیستمی کشتی) از نوع تعهد به رفتار ایمن و حفاظت شده است. بر همین اساس، مسئولیت بهرهبردار در این موارد، از نوع مسئولیت مبتنی بر تقصیر است؛ ولی به دلیل حرفهای بودن وی و دشواری اثبات برای زیاندیده، بهعنوان «فرض تقصیر» پذیرفته شده است که با اثبات رعایت کامل نکات ایمنی و تعهدات یاد شده، از مسئولیت معاف میشود. لیکن در رعایت مقررات جلوگیری از برخورد در مقابل سایر کشتیها، همچنان مسئولیت، مبتنی بر تقصیر است و هر کشتی با اثبات تقصیر کشتی مقابل، عدم تقصیر یا عدم انتساب حادثه به خود در مقابل سایر زیان دیدگان غیرحرفهای، از مسئولیت معاف میشود. در مقابل تعهد مراقبت از کالا و سالم رساندن آن به مقصد، از سنخ تعهد به ایمنی و سلامت کالاست که در اصطلاح «تعهد به نتیجه» نامیده میشود که در این مورد، صرفاً، اثبات قوه قاهره معافیت میآورد و اثبات بیتقصیری برای بهرهبردار (متصدی حمل)، کفایت نمیکند.
3) درصورتیکه بروز زیان در اثر اقدامات مخاطرهآمیز پرسنل و اپراتورهایی باشد که تحت سلطه و مدیریت بهرهبردار، فعالیت میکنند، مسئولیت بهرهبردار کشتی خودران از نوع مسئولیت نیابتی است و درصورتیکه کشتی خودران، کاملاً مستقل و بدون دخالت عامل انسانی عمل میکند، درصورتیکه برای آن شخصیت کاملاً مستقل لحاظ نشود و دارایی خاصی برای جبران زیان موجود نباشد، بهمنظور حمایت از زیاندیده و تدارک زیان وی، مسئولیت بهرهبردار را میتوان نوعی مسئولیت ناشی از فعل غیر (با شخصیت ناقص) در نظر گرفت. ممکن است در فرض مسئولیت نیابتی و در صورت احراز تقصیر پرسنل تحت مدیریت وی، استقرار تمام یا بخشی از خسارت را بر عهده این افراد بتوان پذیرفت.
4) گونهشناسی تعهدات طراحان و سازندگان کشتی خودران و هوش مصنوعی آن نشان میدهد که وی باید در مرحله تولید نرمافزار، باید برمبنای رفتار فنی ایمن و با انجام آزمایشهای لازم، از عملکرد سلامت نرمافزار اطمینان نسبی حاصل کند و آن را به همراه اطلاعات و آموزش لازم به خریدار تحویل دهد؛ ازاینرو، مسئولیت وی در برابر خریدار (بهرهبردار) نوعی مسئولیت مبتنی بر تقصیر است که ممکن است عندالاقتضا، خریدار پس از جبران خسارت زیاندیده، بتواند برای جبران تمام یا بخشی از غرامات به وی رجوع کند و از این جهت، به حسب مورد، جزئاً یا کلاً، ضمان را بر عهده وی، مستقر کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Autonomous ships along with their legal challenges including civil liability arising from the production, ownership, and operation of these ships, are a foresight for the future of the maritime transport industry. Since the presence of seafarers on deck is not an explicit prerequisite for the inclusion of the title "ship", the autonomous ship is also included in the definition of a ship. Several factors, including the ship's seaworthiness, its level of autonomy without human oversight and the degree of human intervention influence civil liability regarding autonomous vessels. In addition, the taxonomy of commitment of persons involved in production and operation, as well as the type of liabilities based on these commitments, have a significant role in identifying responsible persons and the manner of dividing responsibility. Despite differences in various conventions and common law of some legal systems, this research suggested that due to both the challenges injured parties face in making claims as well as the professional roles of manufacturers and operators, negligence should be avoided. the basis of absolute liability should be avoided due to the excessive strictness and lack of necessity for this level of protection. Acceptance of the proposed basis of commitment to safety and strict responsibility, or at least presumption of fault for production or operation issues, would provide more advantages and fewer disadvantages. Also In the event of existence and attribution of harm to multiple longitudinal factors, establishing liability for some damaging factors, including individuals attributed with fault in operation, can examined.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله