مبانی مسئولیت مدنی صاحب ویژند در زنجیره تامین کالا در قبال خسارات وارده به کارگران

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس

2 عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس

3 حقوق مالکیت فکری، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس

10.22091/csiw.2025.11282.2585

چکیده

با پیچیده شدن تولید و تجارت بین‌الملل، شرکت‌های تجاری برای کاهش هزینه‌ها، تولید کالا را به کشورهای جهان سوم برون‌سپاری می‌کنند، جایی که کارگران اغلب در شرایط نامناسب و بدون حقوق قانونی کار می‌کنند. این زنجیره‌های تأمین منجر به نقض حقوق کار و فجایع انسانی شده و قانون‌گذاران کشورهای توسعه‌یافته را به تصویب مقررات برای ایجاد مسئولیت مدنی برای این شرکت‌ها واداشته است. در این مقاله با تمرکز بر آسیب‌های زنجیره تأمین کالا بر حقوق کارگری، ابتدا مبانی و معیارهای مسئولیت مدنی شرکت‌های تجاری صاحب برند در زنجیره تأمین کالا بررسی می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که قوانین و مقررات اتحادیه اروپا در این حوزه به شرکت‌ها الزاماتی در خصوص مراقبت از حقوق کارگران و محیط‌زیست تحمیل کرده است. همچنین، این پژوهش با تحلیل تطبیقی مسئولیت مدنی شرکت‌های صاحب برند با موازین حقوقی ایران، نشان می‌دهد که در حقوق ایران خلأهای قانونی وجود دارد. در نهایت، پیشنهاد می‌شود که با استناد به اصول فقهی و حقوقی نظیر قاعده لاضرر و تسلط، قوانین داخلی به گونه‌ای اصلاح شوند که این مسئولیت‌ها در زنجیره تأمین به‌طور مؤثرتری اعمال شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Foundations of Civil Liability of the Brand Owner in the Supply Chain for Damages Caused to Workers

نویسندگان [English]

  • Saeideh Ramezani Nejad 1
  • Mohammad Bagher Parsapour 2
  • Tayebeh saheb 3
1 faculty of law, Tarbiyat Modares University , Tehran, Iran
2 faculty of law, Tarbiyat Modares University
3 faculty of law, Tarbiyat Modares University
چکیده [English]

With the increasing complexity of production and international trade, commercial companies outsource the production of goods to third-world countries to reduce costs, where workers often work in poor conditions and without legal rights. These supply chains have led to labor rights violations and humanitarian disasters, prompting lawmakers in developed countries to pass regulations to establish civil liability for these companies. This article, focusing on the impact of supply chains on labor rights, first examines the foundations and criteria of civil liability of brand-owning commercial companies in the supply chain. The research findings indicate that EU laws and regulations in this area have imposed obligations on companies regarding the protection of workers' rights and the environment. Additionally, this study, through a comparative analysis of the civil liability of brand-owning companies with Iranian regulation, shows that there are legal gaps in Iranian law. Finally, it is suggested that by relying on jurisprudential and legal principles such as the rule of no harm (La zarar) and authority (Taslīt), domestic laws should be reformed so that these liabilities are more effectively enforced in the supply chain.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply Chain liability
  • Civil Liability of the Brand Owner
  • Corporate Social Responsibility (CSR)
  • Duty of Care
  • Due Diligence
CAPTCHA Image