نسبت سنجی نظام جمهوری اسلامی ایران با دولت مدرن در پرتو مولفه های عقل گرایی

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،

چکیده

این مقاله، نخست، به رابطه‌ی میان عقل‌گرایی و دولت مدرن می‌پردازد. عقلانیت مدرن، از شان سوژگی انسان به عنوان فاعل شناسایی که جهان را با اتکای بر عقل نقاد و خودبنیاد خویش، موضوع شناسایی در نظر می‌گیرد، سخن می‌راند و در این نسبت جدید میان انسان و جهان، با روح حاکم بر عصر مدرن، پیوندی ناگسستنی برقرار می‌کند. از این رو، مفهوم دولت مدرن نیز به عنوان یک کل تجزیه‌ناپذیر، از ذهنیت و تصورات جامعه جدا نبوده و در یک پیوند درهم‌تنیده با عقلانیت مدرن قرار دارد. به این ترتیب، نسبت‌سنجی میان نهادی که در ایران تحت عنوان دولت جمهوری اسلامی شناخته می‌شود با دولت مدرن نیز از دریچه‌ی بستر فکری‌-فلسفی و پشتوانه نظری هر کدام، صورت می‌گیرد. در نتیجه‌ی این پژوهش مشخص می‌گردد که حکومت برآمده از انقلاب اسلامی 1357، که می‌خواست تجسد اندیشه‌ی سیاسی اسلام باشد و امیری بر مسند شریعت در شهریاری وحی، در ساحت نظر و عمل خود و در پرتو مولفه‌های عقل‌گرایی، به دولت مدرن دست نیافته است؛ چه اینکه به اقتضای حکمرانی در جهان مدرن، از مفاهیم و عناوین و یا ظواهر نهادی مدرن بهره‌گرفته باشد و چه اینکه اندیشمندان بسیاری کوشیده باشند میان مفاهیم و ساختارهای اندیشه‌ی اسلامی و اندیشه‌ی مدرن، سازگاری نشان دهند. ازاین‌رو، مقاله حاضر ضمن نقد از این رویکردها، بر این باور است که چنین برداشتی از ساخت دولت مدرن، بدون درنظرداشتِ پشتوانه نظری و ظرفیت معنایی آن، به درکی لفظی، تقلیل‌گرایانه و سطحی از مفاهیم و نهادها منجر گردیده و چالش‌های مضاعفی را به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the Islamic Republic of Iran System with the Modern State in the Light of Rationalist Components

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Mahnaz Bayat Komitaki 1
  • Seyyede fateme haghighat talab 2
1 Assistant Professor, Department of Public Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 M.A. in Public Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This article initially explores the relationship between rationalism and the modern state. Modern rationality emphasizes the position of human subjectivity as a knowing agent who, relying on his critical and autonomous reason, considers the world as an object of knowledge. This new relationship between humanity and the world forms an inseparable link with the prevailing spirit of the modern era. Consequently, the concept of the modern state, as an indivisible entity, is not separate from societal mentality and perceptions but is intricately intertwined with modern rationality. Therefore, a comparison between the entity known in Iran as the Islamic Republic and the modern state is conducted through the lens of the intellectual-philosophical context and theoretical foundations of each.This research concludes that the government emerging from the 1979 Islamic Revolution, which aimed to embody Islamic political thought and establish a rule based on Sharia law within a framework of divine revelation, has not achieved a modern state in either its theory or practice, nor in light of the principles of rationalism. This remains true regardless of its utilization of modern concepts, titles, or institutional appearances necessitated by governing in the modern world, and despite the efforts of numerous scholars to demonstrate compatibility between the concepts and structures of Islamic and modern thought. Therefore, while critiquing these approaches, this article argues that such an understanding of the structure of the modern state, without considering its theoretical basis and semantic capacity, has led to a literal, reductionist, and superficial understanding of concepts and institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern state
  • Rationalism
  • Subject
  • Autonomy
  • Islamic revolution
  • Islamic Republic of Iran
CAPTCHA Image