ارزیابی جواز مداخله قانونی در حق سوادآموزی بزرگسالان از منظر قانون اسلام و اسناد بین المللی حقوق بشر

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم

چکیده

سوادآموزی بزرگسالان به عنوان مصداقی از حق آموزش، یکی از حقوق بنیادین بشر به شمار می‌رود. نظر به آنکه در رابطه با حق آموزش جز در موارد خاص مانند تحصیلات ابتدایی، اجبار لحاظ نگردیده است، مسئله ای که با لحاظ بحران بیسوادی، قابل طرح است، نگاه تکلیف مدارانه به حق سوادآموزی و جواز مداخله قانونی نسبت به آن است. علیرغم ضرورت بررسی این امر تا کنون پژوهشی مستقل در رابطه با آن، صورت نپذیرفته؛ لذا مقاله حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی درصدد تبیین جواز مداخله قانونی در حق سوادآموزی بزرگسالان بر مبنای قانون اسلام و اسناد بین المللی حقوق بشر است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اولاً در قانون اسلام، جواز مداخله قانونی متکی بر قواعدی چون لاضرر، تقدم مصالح عامه، نفی سبیل و وجوب حفظ نظام است. ثانیاً علیرغم اولویت رویکرد تشویقی در مواجهه با معضل بیسوادی، بر فرض مهیا بودن بستر مناسب از سوی حاکمیت، نگاه تکلیف مدارانه به امر سوادآموزی و اتخاذ رویکرد تنبیهی نسبت به آن شرعاً موجه خواهد بود. رابعاً در اسناد بین المللی حقوق بشر، نص ماده 13 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ظاهر موادی چون ماده 29 اعلامیه حقوق بشر، ماده 4 میثاق بین المللی حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ماده 15 میثاق مزبور دلالت بر جواز مداخله قانونی در امر سوادآموزی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the legal intervention in the right of adult literacy from the perspective of Islamic law and international human rights documents

نویسنده [English]

  • mahdiyeh ghanizadeh
...
چکیده [English]

As an example of the right to education, adult literacy is one of the fundamental human rights. Considering the fact that coercion has not been considered in relation to the right to education except in special cases such as primary education, an issue that can be raised is the duty-oriented view of the right to literacy. the present article, in a descriptive-analytical way, tries to explain the legal intervention in the right of adult literacy based on Islamic law and international human rights documents. The findings of the research indicate that, in Islamic law, legal intervention is permitted based on rules such as harmlessness, priority of public interest, negation of mustache and the obligation to preserve the system. despite the priority of the encouraging approach in dealing with the problem of illiteracy, on the assumption that the government has prepared a suitable platform, it will be legitimate to look at the issue of literacy and adopt a punitive approach towards it. in international human rights documents, the text of Article 13 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights and the appearance of articles such as Article 29 of the Declaration of Human Rights, Article 4 of the International Covenant on Social, Economic and Cultural Rights and Article 15 of the said Covenant indicate the permission to intervene.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic law
  • human rights
  • international documents
  • right to literacy
  • legal intervention
CAPTCHA Image