نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم
2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قم .
چکیده
تازه های تحقیق
مدرنیسم با نفی متافیزیک بنیان متفاوتی در اندیشة بشری پیمیریزد و ضمن تقدم شناختشناسی بر انسانشناسی و هستیشناسی، با طرح انسان بهعنوان محور شناخت و ملاک اعتبار آن، سوبژکتیویته را بهعنوان امر بنیادین مطرح میکند. در نتیجه، شناخت در روش خلاصه میشود و با پارادایمشدنِ علوم تجربی، روش فیزیکمحور مبنای پژوهش در تمامیِ علوم میشود.
محوریت روش عینیِ واقعیتگرا به حقوق نیز راه مییابد. از این رو، با نفی امر قدسی و قطع ارتباط با امر ثابت و حتی در مراحل بعد با نفی امر ثابت طبیعی، راه بر سلطة روش و اصالت اثبات هموار میشود. با اصالتبخشیدن به قانون و فرایند رسمی و شکلیِ آن حقوق بهمثابة روش نیز مطرح میشود. در این معنا حقوق دقیقا و صرفا همان چیزی است که از فرایند تصویب شکلی حاصل شده است. از این منظر اعتبار روش حقوقی در حفظ فرمگرایی و رعایت ضوابط شکلی است. در این معنا حقوق از اخلاق، دین و سیاست متمایز میشود و عینیت مییابد.
در مقابل حقوق سنّتی اسلامی قائل به نفسالامر میشود که عبارات کتاب و سنّت کاشف از آن هستند. شناختشناسی ذیل هستیشناسی قرار میگیرد و روش درصدد کشف حکم شارع برمیآید. اعتبار روش با محک حجیت قطع سنجیده میشود و تعبّد و عقل در کنار هم قرار میگیرند. روششناسی اسلامی حقوق را ذیل الهیات و همسو با اخلاق قرار میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Traditionalism and Modernism take different approaches with regard to ontology, epistemology and anthropology. This writing considers the relation between these two and answers the question that which process followed by the modern methodology and what was its effect on modern legal methodology and do these influences affect the nature of modern law and the Islamic traditional law? The outcome of this investigation considers Modernism as replacing ontology by epistemology, that represents itself in research and renders the paradigm of physics-based into other sciences. Modern law presents itself as positive-method science. The positive-method science forms formal and objective law. In addition, positive-method science shapes differentiated and secular law. On the other hand, traditional law accepts metaphysics and considers the method as discoverer, not creator. In this approach, Hojiat or integrity of certainty legitimates Islamic methodology that makes it a unified-nonobjective science, under theology and obliged in religious and moral matters.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله