نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم
3 دانش آموخته کارشناس ارشد فقه قضایی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
هیچ مجری خردمندی برای استقرار امنیت در جامعه تنها بر یک در نمیکوبد و هر ابزار معقول، انسانی و کارسازی را برای مقابله با تجاسر به کرامت بشری و حفظ امنیت اجتماعی و عمومی کشور خویش به کار میگیرد. در این راستا، میتوان برای پیشگیری و مبارزه با پدیدهی شوم اسیدپاشی بر صورت زنان و دختران جوان، هم به موازین حقوق اسلام توسل جست و هم از قواعد نظام بینالمللی حقوق بشر بهره برد. در نظام حقوقی اسلام، راجع به ماهیت جرم اسیدپاشی در چارچوب فقه اسلامی، در اوضاع و احوال مختلف میتوان برداشتهای مختلفی نمود. اگر اسیدپاشی به شکل سلاح باشد باید عمل فرد را حمل بر محاربه کرد و مجازات محارب را بر مرتکب بار نمود و اگر جرم اسیدپاشی به شکل سلاح نبوده بلکه تکرار عمل مد نظر باشد و فرد با تکرار عمل اسیدپاشی باعث ایجاد ناامنی و سلب آسایش شود، عمل وی حمل بر افساد فیالارض میگردد و متناسب با مجازات مفسد فی الارض با وی برخورد خواهد شد.
عمل اسیدپاشی در چارچوب نظام بینالمللی حقوق بشر نوعی خشونت و تبعیض مبتنی بر جنسیت بوده که هم علت و هم معلول نابرابری و تبعیض علیه زنان است و در حقوق بینالملل ممنوع میباشد. وفق موازین نظام بینالمللی حقوق بشر، خشونت علیه زنان، گونهای تبعیض علیه آنها و نقض حقوق بشر به شمار میرود و دولتها موظفند برای پیشگیری از این قبیل اَعمال، پیگرد مرتکبین و حمایت از بزهدیدگان، اقدامات مقتضی را به عمل آورند. یکی از مهمترین وظایف دولتها، حمایت و تضمین حقوق و آزادیهای اساسی بشر است که در اسناد بینالمللی حقوق بشر شناسایی و به رسمیت شناخته شدهاند. دولتها باید در راستای ایفای تعهدات خود بر اساس حقوق بینالملل در قبال حقوق زنان و مقابله با اسیدپاشی، اقدامات حمایتی مقتضی همچون تصویب قوانینی که مرتکبین حملات اسیدی را مجازات و دسترسی آسان به اسید را محدود نماید، اجرا و ایفا کردن این قوانین و جبران خسارت بزهدیدگان از جمله پرداخت هزینههای درمان و ... را اتخاذ نمایند.
میان نگرشهای تبعیضآمیز علیه زنان و نیز نابرابریهای ساختاری در جامعه با اسیدپاشی رابطه علت و معلولی وجود دارد. برای از میان برداشتن معلول این رابطه، یعنی خشونت اسیدی، میبایست علتها را حذف نمود. اقدام واکنشی در قبال مقولهی اسیدپاشی هر چند از اهمیت شایانی برخوردار است، ولی اتخاذی رویکردی کنشی در قبال این پدیده و پیشگیری از وقوع آن امری مرجح و دارای اولویت میباشد. در این راستا، ابزارهای حقوقی به تنهایی کارگشا نیستند و میبایستی دیگر علوم همچون علم اخلاق، جامعهشناسی و ... را نیز برای شناسایی دقیقِ علل اسیدپاشی و زدودنِ حداکثریِ آنها به کار گرفت و با اتخاذ رویکردی چندجانبه و بین رشتهای، در راستایِ حذف و کاهشِ میزانِ ارتکاب این عمل غیر انسانی گام برداشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
One of the new-fangled phenomenon that has impaired the rights and health of women and consequently humanity and security of the society is the heinous act of acid throwing on the body and face of women and young girls. Acid violence, as a modern form of violence against women, is considered the reflection of gender inequality and discrimination in society. This act affects not only its victims, but also their family and society. Under Islamic jurisprudence, acid throwing falls under Hirabah in terms of type of the weapon and is regarded Corruption on Earth in the view of the act's repetition. Being a kind of gender-based discrimination and violence against women, and consequently breach of their fundamental human rights, this act is forbidden undoubtedly in accordance with International Human Rights Law (IHRL). Accordingly, states must exercise due diligence to prevent, investigate and punish the perpetrators of acid attacks against women. The present article, through a descriptive-analytic method and by means of content analysis, aims to illustrate the acid throwing under Islamic Law and IHRL.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله