نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه قم
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه قم
چکیده
بررسی مبنای عمل تقنین در مکتب لیبرالیسم و مذهب امامیه میتواند تفاوت فرآیند قانونگذاری در کشورهای معتقد به این دو مکتب را روشن سازد. دقت در اصول لیبرالیسم همچون فردگرایی، آزادی، حریم خصوصی، تکثرگرایی و لائیسیته نشان میدهد که مبنای قانونگذاری لیبرالی، «خودآیینی» است. دقت در اصول کلامی امامیه مانند انحصار تشریع به خداوند، جامعیت دین، خاتمیت رسول اکرم (ص) و مرجعیت فقها در دوران غیبت نیز بیانگر «خداآیینی» به عنوان مبنای قانونگذاری است. بنابراین مبنای تقنین در این دو مکتب، در تعارض بنیادین است. در این میان، لیبرالیسم مبتلا به ایراداتی فلسفی، شناختی و منطقی است که آن را در معرض انتقادات گوناگون قرار داده است.
تازه های تحقیق
مبنای قانونگذاری بر اساس مکتب لیبرالیسم، بر پایه مبانی فلسفی و اصول و ارزشهای آن تعیّن مییابد. فردگرایی، آزادی، تکثرگرایی، مدارا، لائیسیته و خویشمالکی بنیانهای این مبنا به شمار میروند. فرد به عنوان مرکز و مبدا، مالک خویش است و آزاد است تا ارزشهای خود را شخصاً مبتنی بر اراده خود تعیین نماید. بر اساس این مبانی، اصل خودآیینی در ساحت اجتماع با تکیه بر نظریه قرارداد اجتماعی، مبنای قانونگذاری لیبرالی است که البته این خودآیینیِ جمعی نباید آزادی فرد را بیجهت و بدون احتمال ورود آسیب به دیگری محدود کند. قانونگذار همچنین اجازه ورود به پهنه خصوصی را ندارد.
در مذهب امامیه مبتنی بر اصول کلامی آن همچون انحصار تشریع به خداوند، جامعیت دین، خاتمیت رسول اکرم (ص) و مرجعیت فقها در عصر غیبت، یگانه قانونگذار، خداست و مبنای قانونگذاری نیز خداآیینی است. مبنای شرعی قانونگذاری زمینی در مذهب امامیه، قانونگذاری به مثابه برنامهریزی برای اجرای احکام الهی است. مبنایی که در آن هرگونه تقنین در راستای تشریع الهی صورت میپذیرد و پارلمان، در حقیقت، نه یک نهاد قانونگذار بلکه یک نهاد برنامهریز محسوب میشود. مقایسه اصول این دو مکتب، این حقیقت را روشن میسازد که تفاوت در مبانی فلسفی هر یک از این دو، به تفاوت در مبنای تقنین منجر شده است. در این میان، لیبرالیسم در مفروضات غلط و تناقضات آشکار گرفتار آمده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Legislative foundations of liberalism and Shia (Imamieh)
نویسندگان [English]
- alireza dabirneya 1
- fateme naghavi 2
چکیده [English]
The study of the basis of legislation in the ideology of liberalism and Imamieh religion can clarify the difference between legislative processes in the countries believing in these two ideology. Precision in the principles of liberalism, including individualism, liberty, privacy, pluralism, and Laicity, shows that the basis of liberal legislation is "Autonomy". The accuracy of the Imamieh's theological principles, such as the monopoly of legislation for God, the comprehensiveness of religion, the conclusion of the Prophet (pbuh), and the authority of the jurists during the time of absence, also represent the "god decree" as the basis of the law. Therefore, the basis of legislation in these two ideology is in fundamental conflict. In the meantime, liberalism has a philosophical, cognitive, and logical critique that has exposed it to various criticisms.
کلیدواژهها [English]
- Legislation
- liberalism
- Imamieh Religion
- Autonomy
- Divine Law
ارسال نظر در مورد این مقاله