نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم.
چکیده
در دهههای اخیر آموزش حقوق بشر به عنوان عامل مهم توسعه فرهنگ حقوق بشر در جهان، همواره دغدغه اصلی فعالان حقوق بشری و نهادهای بین المللی بوده است. در این زمینه، تلاشهای زیادی صورت گرفته و از جمله مهمترین آنها اعلامیه سازمان ملل متحد در رابطه با آموزش و کارآموزی حقوق بشر است که طی قطعنامه 137/66 مورخ 19 دسامبر 2011 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. با این حال، آموزش حقوق بشر هنوز نتوانسته به طور مطلوب ارتقا یافته و به اهدافش دستیابد که به نظر میرسد فقدان شیوه آموزشی مناسب از مهمترین دلایل این ناکامی باشد. علاوه بر این، آموزش حقوق بشر در جوامع مسلمان با چالش مضاعف تقابل گفتمان دین و حقوق بشر دست به گریبان است. از اینرو نوشتار حاضر سعی دارد ضمن تبیین کلینیکهای حقوقی دانشگاهی، مزایای شیوه آموزش کلینیکی حقوق بشر را توضیح داده و با ارایه این شیوه آموزشی در بستر کلینیکهای حقوقی مسجد محور، در جهت رفع معضلات کلینیکهای حقوقی دانشگاهی گام بر دارد و نشان دهد چگونه کلینیکهای حقوقی مسجد محور می توانند از یکسو مطابق اسناد بین المللی موجود شیوه آموزشی کم هزینه، بومی، مشارکتی، تعاملی و پایدار برای آموزش حقوق بشر در جوامع مسلمان ارایه کنند و از سوی دیگر از تقابل گفتمان دین و حقوق بشر بکاهند.
تازه های تحقیق
کلینیکهای حقوقی دانشگاهی نقش موثری در گسترش و بومیسازی حقوق بشر در جوامع ایفا میکنند. این کلینیکها از آموزش کلینیکی حقوق بشر بهره میبرند که شیوهای انعطافپذیر، مشارکتی، تعاملی، پایدار و کم هزینه برای آموزش است و سطوح و اقشار مختلف جامعه را پوشش میدهد و از این جهات با معیارهای معرفی شده در اسناد بین المللی مربوط به آموزش حقوق بشر تطابق داشته و به خوبی میتواند اهداف مدّ نظر این اسناد را تحقق بخشد و در نهایت به توسعه عدالت اجتماعی کمک کند. با این حال کلینیکهای حقوقی در سراسر جهان با مشکلاتی مواجه هستند که مهمترین آنها فقدان بودجه کافی و محدودیت دسترسی برای محرومین است. در جوامع مسلمان از جمله جامعه ایرانی چالش دیگر پیشروی این کلینیکها و اساسا آموزش حقوق بشر تعارض گفتمان دین و حقوق بشر است که در مواردی به تقابل و جبههگیری منجر شده است.
از اینرو مقاله پیش رو برای رفع چالشها و معضلات مهم آموزش کلینیکی حقوق در بستر کلینیکهای حقوقی دانشگاهی، پیشنهاد تشکیل و توسعه کلینیکهای حقوقی مسجد محور در جوامع مسلمان از جمله جامعه ایرانی میدهد. در پرتوی این کلینیکها بهرهمندی از فضا و امکانات مسجد و همچنین قابلیت بیشتر برای برخورداری از کمکهای خیّرین و واقفین، کاهش هزینهها و افزایش دسترسی محرومین به آموزشهای لازم حقوق بشری فراهم میگردد. در نهایت مراجعه پروندههای واقعی حقوق بشری به این کلینیکها و تعامل اساتید حقوق، وکلا و دانشجویان با اقشار مذهبی و به خصوص روحانیون که نقش محوری در مساجد ایفا میکنند میتواند از جبههگیریها در مقابل حقوق بشر بکاهد و پر رنگ شدن آموزههای حقوق بشری دین و حتی بازپژوهی در برخی برداشتهای دینی که در تعارض احتمالی با حقوق بشر است را به ارمغان آورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of University and Mosque-based Law Clinics in Promoting Human Rights Education in Muslim Societies
نویسندگان [English]
- Mostafa Fazaeli 1
- Fatematossadat Hagh Shenas 2
1 Associate Professor, Department of International Law, Faculty of Law, University of Qom
2 MA in International Law, Faculty of Law, University of Qom.
چکیده [English]
Human rights education, as a significant factor for improving the development of human rights culture in the world, has been the main concern for human rights actors and international institutions in recent decades. Many activities have been performed in this respect, one of the most important of which is the Declaration on Human Rights Education and Training, adopted by the UN General Assembly (137/66 res. 19 Des. 2011). Nevertheless, human rights education has not been able to be promoted and achieve its objectives desirably up to now. It seems that the absence of a proper educational method is one of the most important factors for this failure. Additionally, education of human rights in Muslim societies grapples with the added challenge of contradiction of religion- human rights discourse. Accordingly, the present article, besides elaborating on the university legal clinics, aims to explain the advantages of the clinical legal education of human rights and take steps toward the preclusion of the difficulties of academic law clinics through presenting this method of education in mosque-based law clinics. Furthermore, it attempts to demonstrate that how mosque-based legal clinics can, in conformity with the existing international instruments, provide inexpensive, local, common, interactive and stable means for human rights education in Muslim communities, and reduce the contradiction in religion-human rights discourse simultaneously.
کلیدواژهها [English]
- Human Rights
- University Law Clinics
- Human Rights Education
- Mosque-based Law Clinics
ارسال نظر در مورد این مقاله