نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
حقوق بین الملل بشردوستانه در قالب کنوانسیون های ژنو و پروتکل های الحاقی آنها ، حمایت های قابل توجهی از اجساد نیروهای متخاصم در جنگ ها پیش بینی نموده است .این حمایت ها با تعهد به جستجوی مفقودین آغاز شده و تا دفن محترمانه ادامه می یابد و ذیل عنوان رفتار احترام آمیز با اجساد شکل گرفته است .اینگونه حمایت ها به تعالیم ادیان الهی در زمینه احترام به شخصیت مردگان برمی گردد ؛ چه اینکه در تعالیم ادیان توحیدی ، احترام وکرامت انسان ، پس از مرگ نیز مورد تاکید و سفارش است . در این میان ، شریعت اسلامی بیشترین توجه وتعالیم را نسبت به اجساد مردگان به پیروان خویش ابلاغ کرده است . وجوب دفن میت وسرعت در انجام این کار همراه با تشریفات و آداب اسلامی ، حفظ تمامیت جسمی و عدم تعرض به آن ، پرهیز از توهین وبی احترامی ، منع قطع عضو همه حکایت از این توجه ویژه دارد. این رویکرد در دوره صدر اول توسط پیامبر گرامی اسلام نهادینه شد و در جنگ های مسلمین نیز در سطح وسیعی لحاظ شد .سیره امام علی ( ع) نیز در جنگ های داخلی حکایت از توجه جدی به مساله احترام به اجساد کشته شدگان در جنگ دارد. در روایات به عنوان منبع مهم فقه اسلامی و به تبع آن آراء فقیهان مسلمان، آداب ویژه دفن مختص میت مسلمان است و هر نوع عدم وجوب یا عدم جواز دفن ، منصرف به دفن با این آداب است لکن در این منابع ، هر گونه توهین به اجساد ، غارت آنها و بویژه قطع اعضای کشته شدگان غیر مسلمان در جنگ ها منع شده است ؛ دفن اجساد در جنگ امری مجاز بلکه ضروری تلقی می شود. تجویز دفن اجساد کشته شده در جنگ ، در ضوابط مربوط به احکام ثانویه قابل درک و استنباط است . رعایت ملاحظات بهداشتی و پرهیز از اذیت و آلوده سازی محیط از معیارهای مورد توجه در این احکام است . علاوه بر این، امروزه تبادل اجساد امری رایج و انسانی در جنگ ها است و هر گونه تبادل اجساد کشته های مسلمان وابسته به حفظ و نگه داری اجساد و دفن مناسب آنهاست تا در وقت تبادل بکار آید. رفتار حزب الله لبنان به عنوان یک گروه وفادار به معیار های اسلامی در دفن و تبادل اجساد کشته های ارتش رژیم صهیونیستی با اسیران مسلمان در این چارچوب قابل درک است. اضافه بر این، دولت های مسلمان با پذیرش و عضویت در معاهدات حقوق بشردوستانه، به رعایت موازین بین المللی بشردوستانه در زمان جنگ از جمله احترام به اجساد و دفن آنها متعهد شده اند. این وضعیت در جنگ های داخلی مسلمانان نیز جاری است و متخاصمان مسلمان متعهد به رعایت مقررات بشردوستانه هستند ؛ سیره امام علی (ع) در جنگ های جمل ، صفین و نهروان نیز مستند معتبری در این زمینه است که پرهیز از مثله کردن وقطع اعضاء ، تحویل اجساد به بازماندگان ودفن مناسب آنها از مصادیق احترام و حمایت از اجساد درسیره آن امام و الگوی بی نظیر انسانیت و مروت است . با این اوصاف ،اقدامات گروه های تکفیری مانند داعش در سال های اخیر نسبت به اجساد اعم از قطع عضو ، سوختن اجساد ، نبش قبر شخصیت های مورد احترام مسلمانان و دیگر رفتار توهین آمیز این گروه ها ، خارج از معیارهای اسلامی است .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
International humanitarian law has provided numerous protections for respectful behavior with the dead bodies of the wars. These protections begin with the obligation to seek the missing and continue until the respectful burying of the bodies. In addition to the problems associated with the implementation of these regulations, the humanitarian law system is grappled with deficiency in criminalization of certain behaviors against bodies such as unauthorized exhumation, obstacles to the identification of bodies and uncared for them on the battlefield. Since the source of many humanitarian protective laws related to the bodies is the teachings of divine religions, in this article, the protection of bodies in the context of sources of Islamic jurisprudence has been studied. Respect for human personality after death, necessity of the urgent burial of corpses, and the prohibition of the amputation of the dead bodies in the war as a religious duty are highlighted in the traditions of the Infallibles (Ma'soumin) and the views of Muslim jurisprudents. Although burying with special Islamic rituals, in accordance with the pivotal role of faith and belief in Tawhid and Resurrection (Ma'ad) in the Islamic worldview is devoted to the bodies of Muslims, but based on the standards of Islamic jurisprudence regarding the secondary decrees, the necessity of burial is extended to all dead bodies of the war. Along with health considerations and the significance of exchanging the corpses and consequently the necessity to keep and bury them, currently, Muslim governments are obliged to complying with these protections through international humanitarian documents.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم
نهج البلاغه
ارسال نظر در مورد این مقاله