نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
برای بازگرداندن و حفظ تعادل عمومی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بدیهی است که باید عمیق اندیشیده و در مورد مسئولیت خردمندانه عمل کنیم. اساسی ترین موضوعی که در تدوین نظامنامه مسئولیت اجتماعی مغفول مانده است عدم توجه به مفهوم و ماهیت مسئولیت اجتماعی شرکت هاست. مواردی که در زمره تعهدات قانونی شرکت نیست به نحو فراقانونی قرار است فراتر از چارچوب قانونی از طریق مفهوم مسئولیت اجتماعی به او تحمیل گردد. اما در سیاست گذاری کنونی بعضا ملاحظه می گردد که برخی وظایف وزارت نفت عینا به عنوان مسئولیت اجتماعی مورد تصریح قرار گرفته است. به عنوان نمونه رعایت الزامات زیست محیطی از ضروریات قانونی هرنوع اقدام در عرصه صنعت می باشد و انجام وظایف قانونی ارتباطی با مفهوم مسئولیت اجتماعی ندارد. بدیهی است اگر گامی فراتر از وظایف قانونی و استانداردهای مقرر برداشتیم می توانیم ادعای تحقق مفهوم مسئولیت اجتماعی را داشته باشیم. باید در قانونگذاری خود نیز به این نکته توجه کنیم که مسئولیت اجتماعی صرفا به معنای مشارکت در فعالیت ها و رویدادهای خیرخواهانه نیست. مسئولیت اجتماعی به این معناست که مسئولیت توسعه جامعه را با پیش بینی برنامه های آینده برای استقرار عدالت اقتصادی - اجتماعی و آگاهی از مسئولیت خود در مورد رفاه جامعه پیرامونی، بر عهده بگیریم.
یک موضوع مهم که نباید فراموش شود آنکه دولت به طور قطع به تنهایی قادر به بهبود زندگی مردم نیست زیرا همه امور از توانایی دولتها فراتر است. اگر دولت نتواند تقاضای روزافزون مردمش را برآورده کند، در این صورت شرکت ها باید از دولت حمایت کنند. بدین روی، در صورتی ایفای وظیفه مسئولیت اجتماعی از سوی صنعت نفت می تواند معنای دقیق این مفهوم را در برداشته باشد که بخش غیردولتی صنعت این مهم را بر دوش بگیرد یا با مشارکت بخش خصوصی-عمومی صورت پذیرد و یا حداقل شرکت ملی نفت پس از تبدیل شدن به شرکت فراملی سرمایه گذار این نقش را ایفا کند. نحوه قانونگذاری صحیح در هدایت منابع تخصیصی به حوزه خاص بسیار حایز اثر و کلیدی میباشد. اینکه هر شرکت در مناطق عملیاتی خود در محورهای کلان تدوینی توسط دولت و بر طبق آن اولویتها ، اقدامات مربوط به مسئولیت اجتماعی خود را در همان راستا انتخاب و اجرایی کند و در نهایت به مقامات مربوط گزارش ارایه نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
It is well agreed that "profitability" is a driving force behind all progress. Yet, there are two sides to the coin: (1) increasing competition affects trade competition, quality, transparency, the environment and society in general, and (2) jeopardizes the peaceful coexistence of business and society. Social responsibility holds “give back what you got from people.” In the new social responsibility, society is not only one of the stakeholders but also the main goal. The concept of social responsibility has been emphasized in verses of the Holy Quran and various narrations. In the present study, this issue has been studied in the jurisprudence and practice of transnational companies with a descriptive-analytical method. The study investigates the scope of social responsibility reflected in the regulations approved by the Iranian Oil Industry in 2019 and its regional and thematic scope in accordance with the practice of international transnational companies in the field of responsibility to see if it is social and if the wide range of issues, from health to road construction, etc. are valid only for the territory of Iran. What has been introduced in Iran under social responsibility is that the oil industry is different from the concept, procedure and practical approach of other countries.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم.
Persian Sources in English:
ارسال نظر در مورد این مقاله