نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران.
چکیده
تازه های تحقیق
شورای رقابت از تأسیسات و نهادهای مهمی است که در جهت تضمین رعایت رقابت در بازار و برای مقابله با رویه های ضدرقابتی تشکیل شده است و در صورت موفقیت تأثیر تعیین کننده ای بر بهبود فضای کسب و کار خواهد داشت. از آنجا که شورای یادشده برابر ق.ا.س.ک.ا.44.ق.ا صلاحیت اتخاذ تصمیمات مختلفی اعم از موردی و عام شمول دارد و تصمیمات این نهاد میتواند حقوق بنگاههای اقتصادی و سایر ذی نفعان را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد، نظارت بر آن امری اجتناب ناپذیر است. در میان انواع نظارتها، نظارت قضایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر چه در ق.ا.س.ک.ا.44.ق.ا در خصوص مرجع نظارت و چگونگی نظارت به صراحت حکمی نیامده است، اما با توجه به ساختار، ماهیت و وظایف و اختیارات شورای رقابت و توجه به ساختار و صلاحیت دادگاهها و مراجع قضایی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و با توجه خاص به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میتوان مرجع نظارت قضایی بر شورای رقابت را شناسایی کرد. با توجه به اینکه اکثریت اعضای شورای رقابت از سوی قوه مجریه تعیین میشوند، بودجه آن از منابع دولتی تأمین می شود و در مجموع هم زیر مجموعه قوه مجریه محسوب میشود، شورای یادشده یک مرجع اختصاصی اداری یا شبه قضایی است و در جایگاه نهاد تنظیمگر ملی صلاحیتهای چندگانهای دارد و تصمیمات آن قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است. شکایت از تصمیمات موردی و تصمیمات شورای رقابت در مقام رسیدگی به شکایت از رویههای ضد رقابتی در شعب دیوان عدالت اداری رسیدگی میشود و به شکایت از تصمیمات عام الشمول آن در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی میشود. در مواردی که ارائه نظر مشورتی از سوی شورای رقابت پیش بینی شده است، نظر به اینکه این اظهار نظرهای مشورتی مستقیما حق و تکلیفی ایجاد نمی کنند و لازم الاجرا نیستند، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نیستند. مرکز ملی رقابت که زیر مجموعه شورای رقابت است، مؤسسه دولتی است و تصمیمات و اقدامات آن و مأمورانش قابل شکایت در دیوان عدالت اداری هستند. با وجود نتیجهگیری فوق، تصریح قانونگذار به صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت از تصمیمات شورای رقابت در اصلاحات آتی قانون اجرای سیاستهای اصل (44) قانون اساسی، از اختلاف دیدگاه در این خصوص جلوگیری خواهد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The Iranian Competition Law has been introduced under the General Policy Implementation Law of Article 44 of the Constitution. One of the major issues in competition law is the competition body. There are such institutions in different countries, from countries with a long history of competition law, such as the United States, to countries in the Middle East. In Iran, the Competition Council is the only nationally-recognized authority to review anti-competitive practices and has the authority to make various and important decisions. Because these decisions can seriously affect the rights of stakeholders and economic actors, it is necessary to monitor and control their decisions. Due to its paramount importance and existing disagreement, competence of the Administrative Court of Justice in exercising judicial review over the decisions of the Competition Council and its Appeal Board will be investigated in the present study. The research method is descriptive-analytical. Results of the study indicate that to identify the authority competent to exercise judicial review over the competition council, one should pay attention to the structure and nature of the said council and the type of its decisions. The conclusion of the article is that the Administrative Court of Justice has the authority to exercise judicial review over general decisions, case decisions and the decisions and opinions of the Competition Council in the capacity of dealing with anti-competitive procedures. Moreover, the decisions of the Appeal Board of the Competition Council as well as the decisions and actions of the National Competition Center and their officials are subject to judicial review and criminal prosecution of the court.
کلیدواژهها [English]
https://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/1050049?fk_legal_draft_oid=1038651&a=download&sub=p
Persian Resources
https://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/1050049?fk_legal_draft_oid=1038651&a=download&sub=p
ارسال نظر در مورد این مقاله