نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم و قرآن دانشگاه قم
2 استادیار گروه حقوق بین الملل دانشگاه قم
3 دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
در یک تحلیل کلی میتوان چنین برداشت نمود که ماهیت حکمرانی خوب و اصول مندرج در آن در جوامع اسلامی متفاوت از جوامع غربی است؛ اما با توجه به هنجاری بودن این آموزه میتوان اصول آن را با مبانی فلسفی و ارزشی و نیز ساختار فرهنگی – سیاسی جوامع گوناگون تطبیق داد. از این رو در جوامع اسلامی و از جمله جمهوری اسلامی ایران که بر مشروعیت الهی حکومت تاکید شده است، پذیرش اصول نظریهی حکمرانی خوب به عنوان یک تجربهی بشری با رعایت ضوابط و قواعد اساسی مانند حاکمیت قوانین الهی و ضرورت رهبری اسلامی و متناسب با شرایط فرهنگی و اعتقادی در نظام اسلامی با محذوری مواجه نیست، ضمن این که مقایسهی مفاد اصول حکمرانی خوب با اصول اسلامی حکمرانی و تبیین اصول مستقل ناظر بر حکمرانیِ بر گرفته از معارف قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد. بنا بر این، نگاه کاربردی صرف به اصول حکمرانی خوب بدون هیچ قید وشرطی و بدون لحاظ مبانی اسلامی، آن گونه که طرفداران مطلق این دیدگاه معتقدند، در جوامع اسلامی جایز و ممکن نمیباشد. چنان که دیدگاه مخالفان مطلق که باب هر گونه مقایسه و بحث را میبندد، نمیتواند مورد پذیرش واقع شود. با این همه، ترویج اصول نظریهی حکمرانی خوب در جامعه اسلامی به دلیل سوء برداشت و تفسیرهای متفاوت توصیه نمیشوو و تببین و ترویج اصول مستقل حکمرانیِ مستخرج از قرآن و سنت مورد تاکید است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
After the failure of theories concerning the notion of government, the theory of good governance was introduced by the international institutions like the United Nations Commission on Human Rights and The World Bank Group in the recent decades. This theory puts emphasis on the strength of the governments. According to this theory, the way to achieve this goal is to revise the concept of governance. Examining this theory in the West has caused some concerns about its implementation in the Islamic societies. In this article, varrying opinions about this issue have been discussed with the viewpoints of its advocates and the opponents. The authors of the present study do not admit the ideas of neither group. Conversely, they believe that the theory of good governance and the excellent principles introduced in it can be accountable as a human experience. In this way, following the Islamic foundations concerning governance, like the principle of Islamic governance and some other rules concerning it, which are taken from the Holy Quran and the Islamic traditions, the theory of good governance can conditionally be applicable if it can observe the foundations of the Islamic governance.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم
29. Abrahamson, E. (2001), Managerial Fads and Fashions, Academy of Management keview, vol. 16 No.3.
30. Al-Ahsan Abdullah and sephen B. Young, (2008), Guidance for Good Governance Explorations in Quranic, Scientific and Crosscultural Approaches, International Islamic University Malaysia and Caux Round table.
31. Hams-Otto, (2002), Human Rights and Good Governance, Mrtinus Nijhoff Publishers, haque, Kluwer Law.
32. Hood, C, (1995), Contemporaly public management a global paradigm Public policy and Administration, vol. 10 No. 2.
33. Kickert, Walter, (1997), Public Governance in the Netherlands; an alternative to Anglo – American manageralism, Public administration, vol. 75.
34. Kooiman, Jan, (2002), Governing as Governance, London: Sage Publication.
35.Naqvi Imran Haider, et al. (2011), The Model of good governance in Islam African journal of Business Management Vol 5(27.( 36. Ngaive woods, (2000), The challenge of Good Governance for the IMF and the world Bank Themselves, world Development.
37. Tomas G. weist, (2000), Governance, Good Governance and Global Governance: Conceptual and Actual Challenges, Third word Quarterly.
38. UNDP, (1997), Governance for Sustainable Human Development UNDP Policy paper. Present at: www.undp.pog.org /publications/ Governance/ goodgoo.pdf.
39. World Bank,(1994) Governance, the world Bank’s Experience, L Washington D.C., World Bank
ارسال نظر در مورد این مقاله