نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
2 استادیارگروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم
3 کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
امروزه توسل به اغراق و مضامین خلاف واقع از شیوههای معمول بسیاری از بنگاهها برای تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات میباشد. تبلیغکنندگان با استفاده از ابزار تبلیغات گمراهکننده، گاه مطالبی خلاف واقع و فریبنده راجع به کیفیت، اوصاف یا مبدأ جغرافیایی کالاها و خدمات خود بیان میکنند یا با استفادهی غیرمجاز از علامت تجاری دیگران، محصول خود را به گونهای با دارندهی علامت مرتبط نشان میدهند که ممکن است موجب گمراهی مصرفکنندگان و تضرر آنها یا رقبای تجاری شود. چنین اعمالی هنگامی که در فضای برخط انجام شوند خطرات بیشتری در بردارند، زیرا با توجه به مجازی بودن ارتباطات، سودجویان، فرصت بهتری برای ارائهی مطالب نادرست یا ابهامآمیز و در نتیجه، گمراه نمودن مصرفکنندگان به دست میآورند.
به منظور مقابله با چنین رویههایی که در غیرمنصفانه بودن آنها تردیدی نیست، در آمریکا و اتحادیه اروپایی تمهیدات قانونی مختلفی اتخاذ شده و ضمن بیان مفهوم و شرایط تحقق تبلیغات تجاری گمراهکننده، ضمانت اجراهای مناسبی برای حفظ حقوق اشخاص ثالث پیشبینی شده است. در نظام حقوقی ایران نیز، به طور کلی، مقرراتی در خصوص تبلیغات تجاری تصویب شده که گاه تبلیغات تجاری گمراهکننده را ممنوع اعلام کرده است. با وجود این قانون جامعی که بتواند پاسخگوی چالشهای حقوقی مختلف این نوع تبلیغات باشد و حقوق مصرفکنندگان و رقبا را، به خصوص در زمینه داراییهای فکریِ با ارزشی از قبیل علامت تجاری، از طریق تعیین ضمانت اجراهای متناسب و به ویژه بازدارنده به خوبی تأمین نماید تاکنون به تصویب نرسیده است. این در حالی است که در فقه امامیه، به عنوان منبع اصلی قانونگذاری در کشور ما، مبانی مهمی چون قاعده لاضرر، حرمت اعانه بر اثم و عدوان و حرمت تدلیس وجود دارد که با استناد به آنها میتوان ممنوعیت تبلیغات تجاری گمراهکننده و ضرورت جبران خسارت زیاندیده را استنباط نمود. از این رو وضع قوانین متناسب در رابطه با ممنوعیت تبلیغات تجاری گمراهکننده بر اساس قواعد و احکام دقیق مطرح شده در فقه امامیه به عنوان زیر بنای حقوق ایران میتواند تصویب مقررات مطلوبی را در این زمینه رقم زند. چنین مقرراتی میتواند در چهارچوب قانونی جامع جهت نظاممند نمودن تبلیغات تجاری، ضمن تعریف تبلیغات گمراهکننده، آنها را ممنوع اعلام و شرایط اقامهی دعاوی مدنی و کیفری علیه تبلیغکنندگان را به طور دقیق بیان نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
As a key element in each business strategy, commercial advertisements increase competition on the market through providing information and introducing goods and services. As a result, commercial advertisements play a vital role by transmitting information related to the products, and thereby they benefit both producers and consumers. Consequently, a modern capital economy without commercial advertisements is hardly imaginable nowadays. Nevertheless, by providing misleading or false information and by using confusing trademarks, some commercial advertisements mislead the consumers and cause liabilities towards them and sometimes towards the competitors (usually intellectual property owners). Through a descriptive approach, the present study explains the concept and the status of misleading commercial advertisements in the legal systems of the European Union, the United States, the Islamic Republic of Iran, and the Imamiyah Jurisprudence, and paves the way for the Iranian legislator to enact exact and effective laws in this field.
misleading advertisements.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله