نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان
2 استادیار گروه حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران.
چکیده
تازه های تحقیق
با توجه به مطالب مذکور در این جستار، در انتها، نتایج حاصل از این بررسی تطبیقی در دو رویکرد موصوف را اینگونه میتوان دستهبندی کرد:
1- بحث ارزیابی حکمرانی خوب در اسلام، فرع بر این مقوله شناخت نظریه جامع قرآن درباره حکومت است. مشروعیت و جواز اجرای اصول و مؤلفههای نظریه حکمرانی خوب در نظام اسلامی بر پایه اصول راهنمای اسلامی در باب حکومت، از قرآن و سنّت قابل استنتاج و توصیف و تحلیل است؛ هرچند در این خصوص، برخی تفاوتها نیز وجود دارد.
2- مهمترین نقطه تمایز در دو رویکرد حقوق اسلامی و حکمرانی خوب که باعث تفاوت در مبانی اصل شفافیت میگردد همانا تفاوت در مبنای حکومت است. از منظر دینی، حاکمیت مطلق و ذاتی بر جهان و انسان از آن خداوند است و حکمرانی به عنوان روش إعمال قدرت، با مسأله امامت و ولایت پیوند ناگسستنی دارد؛ اما در رویکرد حکمرانی خوب مبنای حکومت صرفاً به اراده و خواست اکثریت عددی مردم گره خورده است.
3- مبنای اصل شفافیت در تفکر دینی به بحث از منشأ و ملاک تعیین ارزشها نیز بر میگردد. در اسلام، همه ارزشها به گونهای طراحی و تنظیم شده است که در جهت نیل به کمال نهایی انسان یعنی «قرب الی الله» تأثیرگذار باشند. در رویکرد اسلامی باید مبانی اصل شفافیت بر اساس تعالیم و آموزههای اسلامی باشد و در راستای اهداف نظام دینی قرار گیرد.
4- در نظریه حکمرانی خوب، سکولاریسم و اومانیسم دو عنصر اساسی محسوب میگردند. در حکومتهای سکولار، مشروعیت حکومت همواره از آنِ مردم است و در یک نظام سیاسی مبتنی بر اومانیسم، حکمرانی صرفا ناظر به اهداف و نیازهای مادی و رفاه انسانی و توسعه است. از این رو، نظریه حکمرانی خوب صرفا به اموری تأکید میکند که در پی افزایش مشارکت مردمی و اهداف انسانگرایانهی مادّی میباشند.
6- در رویکرد اسلامی، مطلوب و خوببودنِ حکومت فقط به توسعه و رفاه مادی محدود نشده است؛ بلکه حکومت در اسلام ابزاری برای زمینهسازی و تسهیل رشد معنوی، اخلاقی و دینی مردم و سعادت ابدی و مادی است، که این موضوع باعث تفاوت در مبانی نگرش به موضوعات حکومتی شده است.
7- در تفکر اسلامی، ضمانتاجرای شفافیت، علاوه بر قوانین و مقررات موضوعه، میتواند وجدان دینی و تعهد شرعی یک فرد مسلمان در قبال خداوند متعال باشد. اسلام با تکیه بر آموزههای وحیانی و محور قرار دادن اخلاق و صداقت و جمع بین مراقبتهای درونی و بیرونی، نظام انگیزشی قویای را برای عدم کتمان حقایق و تحقق شفافیت فراهم آورده است.
9- در پایان، پیشنهاد میشود اصول حکمرانی خوب تحت عنوان حکمرانی شایسته اسلامی در جامعه از جانب محققان مورد تبیین و تحلیل واقع گردد. اصطلاح حکمرانی شایسته، دارای مبنا و منشأ دینی است و این ظرفیت را دارد که با تکیه بر معارف دینی به نحو جامع و کاملتری مؤلفه یک حکمرانی مطلوب اسلامی را مورد تأکید قرار دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Transparency is a topic to reinforce the relations between the governorship and people, a fundamental motion to improve the politics and is one of the main component of good governance. From the different principles of good governance, transparency is the main element to reach to this theory that is planning and strengthening the rest of principles by itself. transparency and awareness of people from what happens at the government is not a topic just belongs to the modern communities , but also at the religious reflection have been pointed to the sense and concept of transparency and the Islamic leaderships traditions assisted to the element and lack of curtain at their relations with the society. The principle of transparency has the deep theoretical cover and basis and different schools, it has different basis. At the same time that Islam emphasis on the principles of transparency, it has the specific view about the elements that have concordance with the theory of good governance at the different cases and rarely has contradiction.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله