نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم .
2 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم.
چکیده
در فقه اسلامی مفاهیمی مانند ارهاب، اغتیال، فتک، بغی و محاربه وجود دارند که هرچند ممکن است کاملاً مترادف مفهوم تروریسم نباشند، ولی چون ازعوامل تهدید کننده امنیت به شمار می روند و از مصادیق «منکر» تلقی می شوند، اسلام با آنها مخالف است. بر این اساس، در فقه سیاسی اسلام، رفتارهایی مانند محاربه، یعنی سلاح برکشیدن به منظور ایجاد خوف و وحشت و سلب امنیت و آسایش از مردم، جرم انگاری و برای مقابله با آن مجازات های شدیدی مقرر شده است. از نظر اسناد بین المللی نیز نقض گسترده حقوق وآزادى هاى اساسى بشر، ازجمله سرکوب سیاسى و تبعیض هاى اجتماعى از موجبات اساسى اعمال خشونت آمیزى است که جرم انگاری شده و عموماً تروریسم نامیده مىشوند. در این میان، کشورهای غربی با تفسیری موسّع از تروریسم و به تبعیت از پروتکل اول الحاقی به کنوانسیونهای 1949 ژنو، مبارزه های نهضت های رهایی بخش را یک مخاصمه مسلحانه بین المللی تلقی کرده و مبارزه با آنها را در قالب تروریسم پذیرفته اند. نگارندگان با روش توصیفی-تحلیلی و رویکرد مقایسهاى و شیوه گردآورى منابع به صورت کتابخانهاى، ضمن بیان دیدگاه اسلام و اسناد بین المللی درباره تروریسم، در صددند اثبات نمایند بر مبناى نگرش حقوق اسلامی، مبارزههای نهضت های رهایی بخش در قالب جهاد اسلامى یک «اقدام دفاعى» براى احقاق حق، دفع ستم و رفع فتنه و مقابله با ظلم و استکبار بوده و حق مدارانه است.
تازه های تحقیق
نتایج حاصل از این پژوهش به شرح زیر است:
1. در اسناد بین المللی، تروریسم در کسوت مفاهیم تعریف ناپذیر ظاهر می شود. به دلیل این که «تعریف»، تعهد ایجاد مى کند و کشورها، خصوصاً ابرقدرت ها نمی خواهند خود را زیر بار هیچ تعهد و مسئولیتى وراى منافع و امنیت ملى خود در قبال مبارزه با تروریسم ببرند.
2. در ادبیات فقه اسلامى، نه تنها واژه هاى مترادف تروریسم توضیح داده شده، بلکه بدون هیچ ملاحظه ای جرم انگاری و برای آنها شدیدترین مجازات تعیین گردیده است.
3. بر اساس آموزه های اسلام، مفاهیمی چون «جهاد»، «قاعده ظلم ستیزی و نفی ظلم پذیری»، «حق تعیین سرنوشت» و «حق دفاع مشروع»، مبارزات جنبش های رهایی بخش را، اولاً؛ از رفتارهای غیرانسانی و وحشیانه گروه های تروریستی مانند، داعش و النصره متمایز و ثانیاً؛ توجیه پذیر و مشروع می کنند.
4. مشروعیت بخشیدن به مبارزات نهضت های رهایی بخش موجب نمیشود که أعمال و فعالیتهای خلاف قانون و شرع برخی از گروههای شبهنظامی مسلمان، مانند داعش، به عنوان مقاومت تفسیر شوند. زیرا چنین فعالیتهایی، حتی با شرایط ذکرشده در اسناد و معاهدات بینالمللی برای فعالیتهای مشروع مقاومت، مخالف است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Reinvestigating Terrorism from the Perspective of Islamic Law and International Instruments: With Emphasis on Liberation Movements
نویسندگان [English]
- Mohammad Nozari Ferdowsiye 1
- Mohammad zahibat 2
1 Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology, University of Qom.
2 Ph. D. Student in Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology, University of Qom.
چکیده [English]
In Islamic jurisprudence, there are concepts such as Erhab, Eghtial, Fatk, Baghy and Moharebah which although may not be completely synonymous with the notion of terrorism, due to being among the factors threatening the security and are considered to be examples of Munkar (anything denounced as evil), Islam opposes them. Accordingly, in political jurisprudence of Islam, moharebah, that is to say taking up arms in order to create fear and panic and depriving the people of security and comfort is criminalized and severe punishments are provided to tackle with it. In accordance with international instruments, widespread violations of fundamental human rights and freedoms, including political repression and social discriminations are regarded be fundamental causes of violent acts which are criminalized and generally are called terrorism. Western countries, with a broad interpretation of terrorism and following the Additional Protocol I to 1949 Geneva Conventions, have considered the struggles of the liberation movements as an international armed conflict and have accepted fighting against them in the form of terrorism. The authors, through a descriptive-analytic and comparative method and a library-based approach in collecting sources, while expressing the view of Islam and international instruments on terrorism, are seeking to prove that based on the view of Islamic law, the struggles of liberation movements in the form of Islamic jihad are defensive actions to realize the truth, repel the oppression and eliminate sedition, and confront oppression and arrogance and are right-oriented.
کلیدواژهها [English]
- Terrorism
- Islamic Jurisprudence
- International Instruments
- Liberation Movements
ارسال نظر در مورد این مقاله