نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز.
2 استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز
3 دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز.
4 استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز.
چکیده
تازه های تحقیق
در حقوق انگلستان، مسئولیت مدنی ناشی از آسیب به شخصیت، تحت عنوان خاص «بدنام کردن»[1] مورد مطالعه قرار میگیرد. مهمترین شباهت نظامهای مورد مطالعه، استفاده از عرف به عنوان معیار تشخیص رفتار توهینآمیز به عنوان رکن اصلی آسیب به شخصیت است؛ البته حقوق انگلستان، برای تشخیص رفتار توهینآمیز، با در نظر گرفتن احساس عموم افراد خوش فکر جامعه (معیار نوعی) نسبت به شخصیت فردی که مورد هتک حرمت واقع شده (معیار شخصی)، دو معیار نوعی و شخصی را با هم آمیخته که در حقوق ما نیز قابل استفاده است.
علیرغم شباهتهایی که بین دو مفهوم «هتک حرمت» در فقه و حقوق ایران و «بدنام کردن» در حقوق انگلستان وجود دارد، نباید این دو را به یک معنا پنداشت. معیار «بدنام کردن» در حقوق انگستان، «تنزل اعتبار از دید افراد خوش فکر جامعه نسبت به شخصیت مخاطب» و معیار «هتک حرمت» در فقه امامیه و حقوق ایران «ورود آسیب به شخصیت مخاطب» است؛ تفاوتی که ناشی از تفاوت این دو مفهوم در نظامهای یاد شده است. از این رو در حقوق انگلستان انتشار و عمومی بودن اظهارات توهینآمیز شرط است، در حالیکه در حقوق ما چنین امری شرط نیست و به صرف اینکه اظهارات توهینآمیز توسط خود مخاطب یا اشخاص دیگر شنیده شود، هتک حرمت محقق میشود. در حقوق انگلستان، اگر صحت اظهارات توهینآمیز و یا حتی تلاش متعارف خوانده برای بررسی صحت اظهارات ثابت شود، رافع مسئولیت مدنی است؛ در حالیکه در حقوق ایران، این امر تأثیری در مسئولیت کیفری شخص ندارد؛ در خصوص مسئولیت مدنی نیز علیرغم وجود نظرات مختلف فقهی، به نظر میرسد که صرفاً اثبات اشتهار مخاطب به وصف توهینآمیز (نه صحت اظهارات)، میتواند رافع مسئولیت باشد.
با توجه به دشواریهای اثبات ضرر در مسئولیت مدنی ناشی از هتک حرمت، بایستی صرف هتک حرمت را به عنوان ایراد ضرر معنوی به شخصیت خواهان در نظر گرفت. حقوق انگلستان اثبات ورود زیان را در بدنام کردن پایدار و پارهای مصادیق بدنام کردن ناپایدار شرط نمیداند؛ چنین حکمی در حقوق ایران وجود ندارد و نیازمند تصریح قانونگذار است. برای اثبات رابطه سببیت نیز همین که اثبات شود، خواهان موضوع هتک حرمت قرار داشته، کفایت میکند. هتک حرمت ممکن است، مستقیم یا غیرمستقیم باشد؛ در هتک حرمت غیرمستقیم، همین که اشخاص متعارف از عبارات یا تصاویر توهینآمیز برداشت کنند که مقصود از توهین، خواهان بوده برای تحقق مسئولیت کافی است؛ حتی اگر خوانده واقعاً قصدی برای هتک حرمت نداشته باشد.
در حقوق ایران، محاکم کمتر به جبران مالی خسارت ناشی از هتک حرمت حکم میدهند که عمدتاً ناشی از دشواریهای ارزیابی خسارت وارده به خواهان میباشد؛ اگر هم دعوای خواهان پذیرفته شود، بیشتر از شیوههای غیرمالی نظیر الزام به عذرخواهی جهت جبران خسارت استفاده میشود. در حالیکه در حقوق انگلستان، اصل بر جبران مالی خسارت زیاندیده است؛ البته دادگاه میتواند دستور موقت و یا دائمی مبنی بر توقف فعالیتهای توهینآمیز را نیز صادر نماید. در نهایت به نظر میرسد که به منظور جبران خسارات وارده به شخصیت، قانونگذار بایستی همانند دیه، مبالغی را به صورت مقطوع برای جبران انواع خسارات معنوی وارده به شخصیت تعیین نماید، تا محاکم درگیر دشواریها و پیچیدگیهای ارزیابی خسارت، نگردند. در این صورت مبالغ تعیین شده از سوی قانونگذار میتواند به عنوان حداقل خسارت مفروض به زیاندیده تلقی شود و مطالبه خسارت مازاد بر آن، منوط به اثبات از سوی زیاندیده باشد.
[1] Defamation
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Although the human personality and dignity are respected in all legal systems and under certain conditions, a criminal liability has been determined for damaging it, civil liability caused by damage to personality has been payed less attention especially in Iranian Law. On this basis, the main issue in this article is studying the institution of civil liability, its conditions and criteria and methods of compensation in Iran jurisprudence and law and its comparison with the English Law. The research method is a descriptive-analytic and comparative one. Civil liability caused by damage to personality is studied under the general heading of "desecration" in Imamiyah jurisprudence and Iran law, and under the heading of "defamation" in English law. The criteria for defamation in English law is "lowering the reputation from a right-thinking member view of society" and the criteria for desecration in Iran law and Imamiyah jurisprudence is "damage to the personality". The conditions of liability are different in these systems based on these two criteria. In English law, unlike law of Iran, compensation for defamation is usually financial, the amount of which is determined by the court.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله